Pages

February 15, 2011

JAT [Juara Agung Tahunan]

Bismillah..


[JAAFAR AT-THOYYARI]


Alhamdulillah syukur kepada Allah telah berlangsungnya sukan tahunan SMIH yang amat dinanti-nantikan pelajar SMIH sendiri.


Saat jejaknya kami ke stadium bayangan keriuhan sukan seakan menerpa di benak fikiran. 


" Apalah agaknya perasaanku saat akhir nanti."


Sedang ana melihat banat rumah kuning daripada atas stadium satu laungan menerpa..


" Nabila, turun cepat. Lead Doa!," bergegas ana turun ke track untuk mendapatkan sahabat yang ana percayai bakal menghasilkan sesuatu yang luar biasa ini. 


 "Ya Allah, ampuni kami. Rahmati kami. Permudahkan urusan kami. Lancarkan pergerakan kami. Kuatkan kaki mereka ya Allah.. kerana aku tahu Ya Allah hanya Engkau yang mampu menguatkan kami. Hanya Engkau yang mampu menggerakkan kaki mereka dengan laju Ya Allah. Andai kali ini kemenangan itu adalah yang terbaik untuk kami meninggikan ISLAM. Kau berilah ya Allah. Andai bukan Ya Allah Kau tentukanlah yang terbaik untuk ami Ya allah..kuatkan hati kami dengan ikatan terhadapMu.. Ameen "

.........................................................
Datang seorang sahabat kepada ana..



" Nabila ana nak nti jaga ahli perbarisan. Jangan sampai apa yang kita buat tak diredhai Allah. Lagi-lagi ramai Qiyadah. Takkan kita tak mampu untuk pegang. MPP pun ramai. Siap dengan Ustaz Iswan sekali. Selitkan gaya hidup Islam walaupun sedikit. Islam tak susah." 


" Walau sibuk macam mana pun latihan jangan abaikan solat.. Utamakan Allah. Insya-Allah benda yang mustahil bakal terjadi andai Allah menginginkan ia terjadi." Dush!! seakan satu tamparan hebat tepat mengenai pipi. Satu lontaran amanah hadir tanpa diminta.


"Insya-Allah," Hanya itu yang mampu untuk ana tuturkan.


Saat kucar kacirnya perbarisan. Sahabat ana saling menguatkan.  


Takmil Wa Istikmal. Saling lengkap-melengkapi


" Kita mampu buat yang terbaik jangan risau. Tajdid niat. Kita buat kerana Allah. Dah kita jangan stress-stress. Tenang saja. " kata-kata yang sering kali membuat ana tersenyum


sepanjang latihan sukan berlangsung ana memikirkan apa yang ana mampu selitkan tentang Islam memandangkan sukan bertemakan " Sukan Variasi Transformasi Islam"


Kali terakhir latihan perbarisan...


" Okay, malam ni sebelum tidur solat taubat ya! supaya Allah ampunkan apa kita buat yang ter 'lagha' ni. Ha! solat hajat sekali. Mana tahu Kuning juara!"



satu pertingatan menusuk kalbu.


..................................................................................
Seorang junior berkata...


"Akak, ustaz kata rumah kuning sekarang no. 1. Betul ke akak? " 


" Eh, mana ada. No 4 lah. belum keputusan lagi. Tahun lepaskan kita menang no. 4. Belum berubah lagi." senyum ana padanya. Harapan ingin lihat kuning juara tetapi mampukah??


...................................................................................


Saat perbarisan.. dengan baju putih kuning bercahaya suci lagi bersinar..


" Kita buat yang terbaik. Thiqoh antara kita. Tak kisah apa pun nak jadi yang penting kita dah usaha."


' Bukan meletakkan kepercayaan pada ciptaan-NYA
Tetapi letaklah kepercayaan kepada PENCIPTA kita '
...............................................................
Saat sorakan...


JAT. duduk sahaja di stadium. Sorakan kami sentiasa bergema sampailah bersambungnya sorakan banin yang lebih mantap! dengan botol menjadi mangsa hempasan kami. 


Dengan gloves kuning cerah comel lagi menceriakan. 


Pergerakan sorak yang kreatif menambat mana-mana sahaja mata yang menyoroti ke arah kami.


" Rabbi Yassir.. Rabbi yassir..
  Wa La Tu'assir.. Wa La Tu'assir"  


Laungan kekuatan rumah kami!


salah satu lirik sorakan kami..
" Kena yakin kita boleh.. kita boleh..
  Kalau menang jangan riya'. baiklah..
  Kalau kalah jangan futur. Insya-Allah..
  Itu dia janji SAFRA'... SAFRA'."

..........................................................................

Keputusan keseluruhan..

" Johan keseluruhan pada tahun ini jatuh kepada.....!!!! rumah kuning ! " gemaan bergema memecahkan suasana kesepian dan menyayat hati kami ahli rumah kuning.

" Kita menang?? betul ke?? macam tak percaya!!" seorang sahabat datang memeluk meluahkan kegembiraan yang tidak terkata.

" Kan ana dah kata, bila kita gerak bersama Allah. Allah akan berikan yang the best untuk kita! "

" Cepat !! jom sujud syukur!" kata seorang sahabat.

Dalam satu saf SAFRA" kami sujud kepadanya yang Maha Agung! Allahu Akbar. Terima kasih ya Allah.


Kemenangan itu manis,
Bertambah manis sekiranya di penuhi ketinggian Islam..
Berpaksikan keimanan


Family Day #5

" Alah.. kak ngah tak ada apa-apalah. Kejap aja." tingkahnya.


" Iyalah, kak ngah tau, selagi tak langgar selagi tu nak mainkan, " dalam nada cuba memprotes apa yang ingin dibuatnya.


Masuk sahaja ke dalam kereta.. Dia terus 'reverse' dan bahagian muncung di hadapan kereta hampir sahaja mengenai tiang di parking lot itu.


Dari luar kereta ana dan kak long menegahnya. Tetapi apakan daya nasihat kami tak di makannya. Dalam hati ini hanya Allah yang tahu betapa risaunya kami.


Tak sampai seminit sahaja, Dia terus reverse dan...


Tiba-tiba dia melanggar dinding hotel dan satu dentuman yang kuat bergema di ruang itu. 


DUM!!! Abang!


jerit kami..


 Dalam keadaan panik kami mendekati kereta yang dibawanya. Awish yang dalam ketakutan terus keluar dan lari meninggalkan kereta, memandangkan pak guard yang duduk berhamipran datang menuju ke arah kami.

Alhamdulillah abang tidak cedera apa-apa. Tetapi keadaan bertambah kecoh apabila datang ibu bapa saudara yang lain.


" Dah.. Abang tenang-tenang." ana cuba menenangkannya. Terus sahaja dia berlari mendapatkan ibunya yang baru sahaja sampai. Masih lagi kelihatan pelik kerana melihatkan kereta yang sudah berubah kedudukan .


"Ibu! Ibu! tolong Abang Ibu!," rayunya.


" Abang kenapa ni abang? " soal ibunya penuh kerisauaan.


" Sabar Puan, kalau macam ni dah memang adat," tutur pak guard cuba menenangkan ibunya.


Terus ibunya masuk ke dalam kereta tersebut dan memarkir kembali .


" Kak ngah.. abang takut. Argh... macam mana ni.. takut  kak ngah.." rintihnya minta simpati.


" Istighfar abang..hmm, nak buat macam mana benda dah jadi. Ni lah pengalaman abang sebelum pergi kisas. Orang lain tak dapat pengalaman macam ni. Hehe sorry mulut kak ngah masin. Lain kali jangan main-main dengan kak ngah ya... " ana cuba menggembirakan suasana.


Terkuak sahaja pintu kereta.. dia terus mendapatkan tangan ibunya dan mencium lalu meminta maaf.


"Abang..kenapa abang buat ibu macam ni.. Abangkan belum ada lesen. Ibu suruh abang bukak enjin kereta aja. Bukan bawa kereta. Benda macam ni bukan mainan abang.. dah la ni kereta sewa. " bicara ibunya sedih.


" Sorry bu, Abang minta maaf bu. Ibu, Abang minta maaf ibu.." rintih si anak memohon kemaafan ibunya. Alhamdulillah semuanya tiada apa-apa dan keadaan menjadi seperti biasa.. Itulah kisah yang bermacam ragam dan kerenah manusia.


cerita BILIK 404!!


Sesungguhnya Allah begitu dekat dengan-Mu..

February 06, 2011

Family Day #4

bismillah..


Kisah yang terakhir..


Sedang ana sibuk menulis sesuatu di dalam kereta Unser. Tiba-tiba sebuah kereta berwarna hitam sedang bergerak di belakang. Tidak jauh daripada kereta yang sedang ana duduki.


Datang satu suara...


" Abang pandai bawak kereta!!" laung seorang adik saudara. Terus ana melompat keluar dari kereta dan menghampiri kereta hitam tersebut. Agak teruja. Adik susu pandai bawa kereta. Tapi dia hanya keluarkan kereta dan parking balik.


Usai dia keluar dari kereta, kak long bertanya..


" Abang pandai bawa kereta ke??"


" Tak adalah, abang try aja tadi, " ujarnya penuh semangat. Sambil gelak menyusuli. Tiba-tiba datang Awish, adik saudara. Umur lingkungan 14 tahun. Terus saja dia memasuki kereta dan mengajak abang naik kembali.
Apalagi, sebagai seorang yang pantang dicabar terus sahaja dia masuk semula ke dalam kereta.


Ana pun tahan supaya jangan teruskan..tapi nak buat macam mana lelaki...


bersambung...

Family Day #3

Bismillah..


Pada sebelah malam, kira-kira jam 9 malam kami sudah bersiap-siap untuk saat yang amat dinantikan semua iaitu BBQ. Tidak lengkap rasanya jika tidak diadakan.


 Ayah-ayah sibuk membolak-balikkan masakan. Ummi-Ummi pula bertungkus-lumus membantu dan melengkapkan yang kurang. Anak-anak besar sibuk menjaga anak-anak yang kecil bermain di taman permainan.


Usai sesi berbarbeque, kami pun naik ke kondo.


Tatkala kaki ini ingin meangkah ke ruang bilik, ana di tahan oleh Ummi Zah.


" Jangan masuk, nanti Ummi Zah cerita. Pergi ambil whudu'. Dah basuh kaki belum??" bertalu-talu arahan, penyataan sekaligus pertanyaan yang mebingungkan. Ana hanya menggeleng.


" kenapa ni?" soal hati. Tiba-tiba kedengaran suara adik sedara ana menangis teruk. Akhirnya barulah dapat difahami dan diketahui mereka ini terlihat!....


" Macam mana mulanya ni? macam mana dapat tahu??" satu pertanyaan kepada semua yang disekeliling.


Dikisahkan, ada seorang mak cik di situ menasihati Ayah Rul..
" Berhati-hati buat BBQ jangan buang apa-apa dekat pokok besar tuh. Ada jin Islam "


Tiba-tiba adik susu ana mencelah..
       " Pokok yang besar sebelah tempat kita tadi tu ke?? Padanlah.. petang tadi abang nampak ada papan tanda tulis 'BAHAYA jangan hampiri kawasan pokok ini'. Mula-mula macam pelik jugak. Dahsyat betul pokok pun ada papan tanda. Tapi bila fikir balik mungkin khazanah negara agaknya..." ceritanya.


Saat itu mulalah kecoh...


Salah seorang sepupu ana menyampuk..
        " Perasan tak tadi, Qayyum main bola sorang-sorang. Seronok aja dia main."


        " Main dengan jin tulah agaknya. Asyik baling bola ke pokok tu aja." Ayah Nash menambah. Heih, bertambah seram kami hendak tidur malam ni.


Akhinya, kami semua berserah hanya kepada yang maha Kuasa. Di bawahNYA sahajalah kami berlindung. Malam yang manakutkan beakhir dengan tidur kami yang lena. Ahamdulillah.


Benarlah firman Allah,
                 Tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaku!




Kita hidup bukan seoang. Banyak lagi ciptaan yang telah Allah ciptakan demi pembuktian Kekuasaan-NYA..

February 05, 2011

Family Day #2

Bismillah..

Keesokan harinya, kami beramai-ramai turun ke tepi pantai untuk mengadakan acara kemuncak. Setiap acara yang dipertandingkan mewakili semua tahap. Tidak kira kanak-kanak, remaja mahupun orang-orang veteran.

Antara acaranya ialah isi air dalam cawan secara berpartner, kutip telur penyu, baling belon air dan berlari sambil belon diletakkan di pipi. Bagi ana permainannya sungguh mudah tetapi menjadi sukar bila tidak sama tahap.

 Cuba bayangkan jika kita dapat partner yang lebih rendah daripada kita? Ataupun yang terlebih tinggi? Bukankah itu sukar? Tapi memang seronok dan sangat comel! Itulah hakikatnya manusia diciptakan berbeza-beza bentuknya. Subhanallah..

Dan kami mengakhiri acara dengan mencipta sebuah istana idaman khas buat Mak Tok. Kami bergabung tenaga baik yang tidak tahu apa-apa sehinggalah manager, pelukis pelan dan bermacam-macam pekerjaan lagi. 

Nak tak nak bertambah rumit bila mana orang-oang besar menyiapkan, kanak-kanak ini hanya tahu mengorek pasir dan bakal menghancurkan istana yang dibina. Tetapi ahamduillah kesemuanya saling melengkapi bagi menghasilkan yang terbaik bukan yang sempurna.

Pada sebelah petangnya...

Kami pergi secara konvoi ke muzium ***(tidak mampu untuk diingati). Di situ banyak juga tempat pengumpulan khazanah negara. Paling bedebar apabila memasuki dan melalui terowong PKM( parti komunis Malaya) di bawah tanah. Sambil-sambil melihat dan meninjau setiap isi, ana tertarik di satu kawasan di mana terletaknya banyak jenis senjata yang telah digunakan untuk beperang. Tiba-tiba terinagat ana kepada rumah kuning. Mungkin sebab alatannya. 

Semasa dalam perjalanan pulang, walaupun ana merupakan cucu seorang tentera darat, jujur ana akui jiwa pejuang seakan meledak apabila memikirkan bila Islam bakal tertegak dengan kalimah LA ILAHA ILLALLAH. Tetapi pastikah kita menjodi golongan itu??  




Family Day #1

In The name of Allah al-Fattah..

Syukur kepada Allah atas kurniaan masa yang telah diberikan kepada keluaga kami bagi mengadakan hari keluaga buat kali yang kedua ini. Begitu banyak kisah yang boleh dikongsikan di sini.. ada yang indah, seram, menakutkan , dan sedih.


 Walaubagaimanapun, itulah yang telah dicorakkan oleh kami bersama bagi menjayakan 'Family Day' sepanjang 3 hari 2 malam ini. Bermula daripada 3/2/11-5/2/11 

Bertempat di kondominium TNB, Port Dikson. Bersebelahan pantai. Seramai 33 orang kesemuanya temasuk ibu bapa, anak-anaknya dan yang paling utama Mak tok. 


Kami bersama-sama dan bersatu dalam satu unit kondo, 3 bilik yang selesa cuma kurang privacy. Alhamduillah, ruangnya muat untuk kami.


Bermulanya kisah, bilik kami sudah di cop sebagai keluarga yang bakal mengadaptasi suasana sekeliling dengan ragam kami yang pelbagai. Di kondo ini sebenarnya tidak dibenarkan untuk memasak, akhirnya dapur masak kami dirampas oleh guard di situ. Pantang ada bauan yang menusuk. Pasti di tekannya loceng bilik itu.


Sehinggalah bila mana loceng berbunyi, semua akan bekata "Guard! Guard!" fobia jadinya.


Tapi family kami tidak mengendahkannya. Tidak boleh guna kuali, kami gantikan dengan rice cooker. Hidup pelu bijak! dan kreatif. Lebih-lebih lagi untuk memasak bak kata Ummi.


Selesai petang belalu, waktu malam kunjung tiba. Kami beramai-ramai membaca surah Yasin dan sedikit tahlil. Khas buat arwah Tok Abah dan seluruh umat Islam yang sudah pun meninggal dunia. 


Diketuai oleh ayah merangkap ketua keluarga yang sentiasa tenang dan berwibawa itu.


Ayah juga bedoa agar Hari Keluarga ini tidak berlalu dengan sia-sia malah diiringi mahabbah wa rahmah oleh Allah.


 Nantikan kisah menarik seterusnya...