Pages

June 03, 2014

.Tinggalkan..!



Bismillah.


"Eh! jangan laju sangat.. tunggulah ana." KN mengeluh kepenatan.


Pandangan HA dikalih kebelakang. Tangan dihulur. "Pegang tangan ana.. cepat. Kita naik sama-sama"


KN menyambut huluran tangan sahabatnya yang tercinta. Dengan pantas KN mendaki dengan laju.


"Kalau nak cepat.. ikut tapak orang sebelum ni. Macam kita dalam jalan dakwah dan tarbiyah inilah. Kitakan ikut jejak Rasulullah dan sahabatnya?" 


HA memberitahu tips-tips mendaki dengan penuh semangat. Sempat lagi sharing. KN mengangguk. Tangan sahabatnya dipegang kemas dan erat. 


"Sama juga bila mendaki nih macam kita nak tinggalkan jahiliyyah. Susah kottt.." Dalam mengah KN tetap ingin menyampaikan isi hatinya.


"Tahu takpe. Argh... tinggalkan jahiliyyah!"


Bukan mudah mendaki di pasir yang halus, mulus lagi jerlus ini.


Syeikh Mustafa Masyhur pernah berkata, 
"Tarbiyah bukan segalanya. Tapi segalanya bermula dengan tarbiyah."


Pernah tak kita rasa malu untuk mengaku kita sedang dalam tarbiyah? Sebab kita sendiri tahu sikap kita, perbicaraan kita, pandangan kita, hati kita, belum benar-benar seperti orang yang bertarbiyah.


kan...?


Bukankah orang yang ditarbiyah itu sentiasa memperbaiki dirinya? Daripada yang tidak baik kepada yang lebih baik. Dan istiqamah dengan kebaikan sehingga ke akhirnya. Malah bukanlah kebaikan itu dilaksanakan kerana manusia walhal kerana Allah semata.


pedih..?


Ini tidak.. terkadang kita cuba berpaling dari pandangan kaca mata tarbiyah.


Cermin kembali diri kita.


Orang yang beriman itu punya perbezaan.


Untuk mencapai tahap yang tinggi disisi Allah, effortnya juga harus tinggi untuk mencapai Taqwa.


Kita...? Ada perbezaan? ke sama je dengan orang lain? Rambut sama serabut. Pakaian sama ketat. Hati sama lagha. Masa sama lewat. Aduhai.. Percayalah hati kita tidakkan tenang kalau begitu selamanya.


Jadinya, sama-sama kita cuba untuk mendekatkan lagi diri dengan Allah melalui apa jua cara. Bukanlah hasil yang kita inginkan. Cuma, biarlah usaha yang Allah nilaikan.


Susahkan nak tinggalkan jahiliyyah tu?


Yang jahiliyyah besar-besar tu, tak payah ungkitlah.Yang kechik-kechik tu... takkan dibiarkan?


"Dan aku tidak menyatakan diriku bebas daripada kesalahan, kerana sesungguhnyanafsu itu selalu mendorong kepada kejahatan..." (Yusuf : 53) 



_ROAD TO RAMADHAN_


No comments: