Pages

January 21, 2012

start packing..

Bismillah..

saya dah mula ber'packing' barang untuk ke sana. Saya harapkan beg saya tidak terlalu berat supaya apabila pulang nanti dapat sumbat segala macam barang dari sana = ='

Insya-Allah 24.1.12 ini saya akan ke scotland, UK.

ini petanya. selebihnya kita tunggu dan lihat ye.
Tempat saya, Insya-Allah di Glasgow..
sebab apa saya ke sana? ..........................?

Abang kata, "Bestlah kak ngah, dapat pergi stadium!"

Apakah?? dasar peminat bola.. Manchester dan Liverpool sahaja yang dilihatnya. Sahabat di sana.. doakanlah diriku, kerana aku hanya pergi sendirian. Rabbi yassir wa la tu'assir.

Ya Allah kurniakan daku seorang teman yang mampu mendekatkan lagi diriku dan diriMU ya Rabbi...
Moga di sana diriku mampu memegang Islam di jiwa dan mendekatkan lagi diri mereka denganMU
Ameen..

monolog: Aku punya cita-cita. Kerana cinta aku mengejar cita.
Sabdanya,
 " Bertebaranlah kamu mencari ilmu sehingga ke negeri China". Aku menyahut seruan cintaku.

January 20, 2012

Muallim berperibadi mulia.

Bismillah..

Pagi tadi saya ikut Ummi menghantar adik ke sekolah.
Dalam keadaan hujan yang agak lebat, kami berbual seketika di dalam kereta sementara menunggu hujan reda.

Semasa saya menoleh ke belakang kereta, saya melihat kelibat seseorang.

" Yaya.. siapa tu?"

" Tu muallim.."

Kelihatan muallim tersebut berpakaian sederhana. Jubah putih dikenakan bersama serban terlilit rapi di kepala.

" Muallim? kenapa dia pakai baju tu?"

" Hari inikan, hari Jumaat. Mudah untk solat Jumaat nanti.." jawab Ummi.

'awesome'

Melihatkan Itqan, terkenang sewaktu di awal penubuhan Hidayah. Sekolahnya begitu kecil. Dan saya melihat muallim tersebut bersungguh-sungguh menyambut pelajar tiba di sekolah. Tidak hanya itu. Beg pelajar yang di letak di belakang van juga turut diangkutnya. Sayu hatiku.

 Baiknya hati muallim..

Betapa sunnah Rasulullah begitu indah apabila baginda menggalakkan ummatnya berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan. Sekolahnya kecil, tetapi masya-Allah gurunya sungguh berakhlak mulia. Dunia sekarang amat mementingkan kecemelangan akademik, sedangkan akhlak islamiah itu jarang di pantau.

Bukan mudah bagi mencari seseorang yang berakhlak. Mungkin saja seseorang itu pandai dan memperoleh straight A's. Tetapi adakah nilai murni itu sudah tersemat di dalam jiwa??

Kata Ummi, anak muda sekarang tidak melalui kesusahan sebab itu mudah saja berputus asa dengan keadaan. Yang sering dikatakan 'tension' kerana dalaman itu sendiri yang tidak kuat. Saya tidak hanya menunding jari. Bahkan mengingatkan diri ini juga yang sering alpa.

Bila berjumpa, ada salam diucapkan dengan mengukir senyuman?
Bila makan, ada menjemput kedua orang tua kita dan insan sekeliling?
Bila melakukan kesalahan, ada kata maaf bagi merendahkan keegoan?

Bayangkan, betapa qudwah Rasulullah S.A.W amat hebat! terlalu hebat. Sehingga diamnya baginda, para sahabat turut merasakan itu adalah nasihat daripada baginda. Masih wujudkah rijal wa nisa' yang berperibadi mulia? Insya-allah ada.. Jika tiada di tempat anda, didiklah diri dengan ikhlas kerana Allah.

Doanya agar Ustaz dan Ustazah di sekolah Hidayah terus kuat bagi mendidik pelajar. Jangan biarkan biah itu hilang dek kecemerlangan yang dikejar. Usahkan mengharapkan hasil sedangkan Allah mengira tiap usaha wahai guru.. Terima kasih kerana beri daku tarbiyah Islam kepada jiwaku ini.

Mungkin saja apa yang saya tulis, tidak dibaca oleh mereka. Tetapi saya yakin akan ada yang membaca malah turut merasainya untuk disampaikan.

monolog; Petunjuk itu adalah cahayaNYA. diumpamakan seperti matahari yang menyinari bumi. Walau cahayaNYA cuba diberikan kepada seluruh penduduk bumi. Akan tetapi, pastinya ada yang tidak terkena biasannya. Yang terima cahaya itu juga pasti ada!

January 19, 2012

kenangan USM

Bismillah..

" Kak Ngah, nak ikut Ummi hantar adik tak?"

" Nak!" laju saja jawabnya. ' harini burung nak keluar dari sarang'  >_6
Sepantas kilat saya bersiap. Tak perlu ber'make up' sebab saya yakin muka ini akan bercahaya hanya dengan berwuduk ya..

Perjalanan ke sekolah adik sememangnya tidak mengambil masa yang lama. Tetapi ke Teluk Kumbar itu agak jauh jaraknya dari Sg. Ara. Kalau ingin tahu bagaimana keadaan Penang, ada gaya-gaya kehidupan di KL juga.. Sesak-mesak. Begitu banyak rumah yang menggunung tinggi. Rata-rata bukit di tarah bagi membangunkan pembinaan.

" Kak Ngah, alang-alang keluar ni jom kita makan dekat USM.." pujuk Ummi. Saya sekadar mengiyakan menuruti hajat Ummi.

Sampai di USM, mulalah Ummi di alam kenangannya itu.hehe..

" Kak Ngah ni dulu tempat yang Ayah jumpa dengan Ummi." Ummi menunjukkan satu kawasan tempat makan. Tapi meja di situ sudah tiada.

" Jom kita makan kat sini." ajak Ummi.

" Jom.."

" Kenapa Ummi jumpa dengan Ayah??" soalan cepu mas!

" Ayah yang nak jumpa Ummi.." Ops..silap ayat.

" Berdua saja ke?"

" Tak delah, sekali dengan Ummi Nor(adik ayah)" Ya, sememangnya Ummi takkan keluar berdua dengan lelaki. Memandangkan Ummi Nor kawan rapat Ummi. Dan Ummi pun tak pernah berjumpa dengan Ayah.


'Ceh rapat dengan adik dapat abang. Bahaya ni.' 

" Apa perasaan waktu tu Ummi? Tak takut ke?"

" Berdebarlah.." huhu..sweetnya.

" Kalau angah, jangan haraplah Ummi..takut"

Sambil menyuakan makanan ke mulut.. saya teringat semasa jadi wakil sekolah untuk Explorace di UTM. Kenangan yang indah kerana nama kump. 'Accelerate' bertuah betul kami. Rindu.

" Nak call siapa Ummi?"

" Ayah.." Alahai comel sungguh. Dah menginjak usia pun masih romantik gitu.

" Assalamualaikum Abang, Ishah ni. Dekat USM ni. Makan dengan Nabila dekat dewan makan Gemilang...."

" Saja je call nak beri tahu. Ok bang, Assalamualaikum. Kerja elok-elok. "

Mood Ummi tengah baik ni.

" Ummi, jom pergi Jusco. Kita pergi kedai buku."

" Jom. Bestnya mesti tak ramai orangkan.." Usai makan, kami bergegas ke Jusco. Walaupun jam di tangan menunjukkan baru pukul 9 lebih.

Sampainya kami di sana lebih kurang jam 10.10 pagi. Memang tiada orang. Yang ada pun sekadar pekerja di situ.

" Dik, Jusco buka pukul berapa ya? " tanya Ummi.

" Pukul 11 kak" jawabnya.

Memandangkan, lama lagi masanya. Kami pergi menunaikan solat dhuha + alWaqiah...
Tetapi hajat tidak kesampaian. Saya mencari buku Uthman Affan. Malangnya tiada.Lagipun, saya baru menamatkan buku Umar al-Khattab. Jadinya, saya beli buku Ali Abi Talib dan Saad Abi Waqas (pemanah tepat)...

monolog: Wanita yang soleh itu diciptakan untuk lelaki yang soleh. Dan wanita yang keji itu dicptakan bagi lelaki yang keji. Ya, sememangnya cinta yang berlandaskan keimanan kepada Allah, hubungannya sehingga menembusi syurga. Insya-Allah kerana janji Allah itu pasti. Sayang Ummi,Ayah..