Pages

December 31, 2011

Bidadari syurga

Bismillah..

Kenalkah anda siapakah antaranya yang digelar bidadari syurga?

ANDA/SAYA/MEREKA??

Ya, ingin saya kongsikan mengenai riwayat salah seorang bidadari syurga yakni Ainul Mardhiah..maksud namanya ialah 'mata yang diredhai'.

Ainul Mardhiah merupakan bidadari yang sangat rupawan di kalangan bidadari-bidadari yang lain. Dia telah diciptakan oleh Allah S.W.T untuk seorang pemuda yang mati syahid.

      Suatu pagi di dalam bulan Ramadhan, Rasulullah SAW telah memberi targhib (ucapan-ucapan sebagai penyuntik semangat untuk sahabatnya berjihad pada agama Allah). Rasulullah telah berkata sesiapa saja yang keluar berjihad di jalan Allah dan tiba-tiba dia syahid, maka dia akan dikurniakan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan bidadari-bidadari syurga iaitu Ainul Mardhiah...

     Apabila mendengar saja ucapan Rasulullah itu, seorang pemuda belia melonjak perasaan ingin tahu mengenai bidadari tersebut. Oleh kerana pemuda itu berasa malu terhadap sahabat yang lain, niatnya ingin bertanya kepada Rasulullah didiamkan sahaja. Akan tetapi dia tetap akan keluar berjihad bersama Rasulullah SAW.

     Sudah menjadi sunnah Rasulullah SAW untuk tidur sebentar sebelum tiba waktu Zohor. Maka pemuda itu pun bersama jemaah yang lain turut serta qailulah bersama Rasulullah SAW. Di dalam tidurnya, lelaki itu bermimpi sedang berada di suatu tempat yang teramat indah panoramanya. Lalu dia bertanyakan kepada seorang lelaki yang berpakaian putih bersih, " Di manakah aku tika ini? ". Lalu lelaki itu pun menjawab, " Inilah syurga yang penuh kenikmatan ".

      Lalu pemuda itu pun menyatakan hasratnya ingin bertemu dangan Ainul Mardhiah. Lelaki itu pun menunjukkan suatu arah. Maka, pemuda itu berjalanlah mengikut arah yang telah ditunjukkan lalu bertemu dangan sebatang pohon dan seorang wanita yang amat cantik. Pemuda itu tidak pernah melihat kecantikan seorang wanita seperti itu di dunia. Dia pun memberi salam lalu bertanya " Adakah kamu ini Ainul Mardhiah?". Wanita itu pun menjawab, "Bukan. Aku adalah khadamnya. Ainul Mardhiah ada di dalam singgahsana."

     
      Pemuda itu pun berjalan dan memasuki satu mahligai yang cukup indah dan bertemu dengan seorang wanita yang kkecantikannya beganda-ganda dari wanita yanng pertama tadi. Wanita itu sedang mengelap permatahiasan di dalam mahligai itu. Lalu pemuda itu memberi salam dan bertanya lagi, " Adakah kamu Ainul Mardhiah? " Lalu wanita itu menjawab, " Bukan.Aku adalah khadamnya. Ainul Mardhiah ada di atas singgah sana. " Lalu pemuda itu pun menaiki anak tangga mahligai permata itu, kemudian sampai ke satu mahligai..

sambung..



     

December 09, 2011

Bersahabat keranaNYA

Bismillah..
atas permintaan seorang pembaca, ana akan menulis sebuah cerita mengenai seorang sahabat yang bersahabat kerana Allah. Mungkin ramai lagi pembaca yang belum pernah menrasai nikmat halawatul IMAN yang sebenarnya. Jom kita sama2 hayati dan selami kisah ini.

Bukan mudah untuk mendapat sahabat yang memahami..
Bukan mudah sebenarnya..

Manusia suka mengharap, kenapa ye?
Tak salahkan, andai kita menjadi yang diharapkan oleh Yang Mencipta?

Sebuah kisah yang diadaptasi oeh buah mulut orang itu..

       Usai Wardah menunaikan solat dhuha, kedengaran pintu bilik dormnya diketuk perlahan.

"Assalamualaikum.." suara Layyin menujah kesunyian ruang.
" Dah dhuha?" tanyanya. Wardah sekadar mengangguk memberi respon.

" Semalam anti kata nak cerita pada ana sesuatu. Apa dia?"

" Ini cerita betul tau. Daripada seorang sahabat kita ni. Anti dengar je lah walaupun tak best tau!"

" Ye.. ye. Ana dengar."

" Ada dua orang sahabat ni. Dua-dua ni memang rapatlah. Cuma rapatnya mereka, orang lain tak nampak pun sebenarnya mereka ni rapat. Macam pelik je ayat ni. Apa-apalah.."

" Mereka ni biasa-biasa je. Cuma bila berada di dalam kelas, mereka akan berbalas surat. Contohnya nama dia Nur dengan Qaseh. Selalunya Nur yang akan beri surat kepada Qaseh dan mengatakan mereka bersahabat kerana Allah ,"

" Bila di asrama, Nur selalu sahaja kejutkan Qaseh untuk bangun solat berjemaah di surau. Tapi seperti biasa, Qaseh sekadar mendengar dan buat tidak peduli ajakan Nur."

"Setiap hari mereka bersahabat macam biasa sahaja. Nur pula tak pernah mengambil hati dengan kelakuan Qaseh. Dan setiap hari jugalah, Nur tak pernah putus-putus mengajak Qaseh membuat perkara kebaikan. Tetapi Qaseh tetap juga bersahaja. Andai mood ada baru dia menerima ajakan Nur."

" Sehinggakan semasa Nur bangun untuk melaksanakan qiam, pasti Qaseh akan dikejutnya supaya sahabatnya itu bersamanya merasai nikmat IMAN. Walaupun dia sering dimarahi Qaseh. Nur tetap teruskan ajakannya tanpa rasa jemu."

" Bila  ditanya kepada Nur kenapa dia sanggup buat macam tu semua..? Jawab Nur, dia bersahabat dengan Qaseh kerana Allah. Bila setiap perkara dilakukan kerana Allah kita tidakkan rasa lemah. Dan Nur ada berkata dia sangat menyayangi Qaseh kerana Allah, sebab itulah yang mendorangnya untuk kuat. "

" Pernah suatu malam, Nur menegur Qaseh sebelum tidur. Dibalasnya pula dengan kemarahan oleh Qaseh. Betapa sedihnya hati Nur dia sekadar menahan peritnya hati dan berharap andai bertemu dengan hari esok akan dilupakan setiap bisa-bisa perkataan yang diterimanya hari ini."

" Hadirnya dikemudian hari, hubungan Nur dengan Qaseh agak renggang tetapi Nur bertekad, dia perlu bersahaja. Sahabatnya itu ada hak untuk memarahinya dan dia perlu menerimanya juga. Setiap kali peristiwa semalam menujah ingatan segera ditepisnya dan melayani Qaseh seperti biasa."

" Qaseh pun berasa bersalah atas tindakannya terhadap Nur, tetapi dia tetap dengan egonya. Malas melayani kemaafan yang sepatutnya dia lakukan."

" Kebiasaanya juga, Nur akan mengejut Qaseh untuk pergi ke kelas pada pukul 9 pagi. tiap kali itu juga Nur akan dimarahi oleh Qaseh yang sememangnya bersikap panas baran. Nur selalu mendoakan agar suatu hari nanti Qaseh akan sedar tujuan dia dihidupkan di dunia ini. "

" Wardah, hebatkan orang tu?? kalau kita tanya pun dia akan kata, itulah bersahabat kerana Allah..."

" Hebat! ana rasa.. ana pun tak sehebat orang tu.. Mungkin kita pun masih tak faham makna 'bersahabat' kan?? em.. cerita tu macam anti je orangnya." Wardah sekadar menguji Layyin.

" Mana ada, bukan analah. Ni orang lain. " balas Layyin.

" Eleh.. ye la tu. Macam dia je. hehe.." Wardah mengusik lagi.

" Suka hati antilah. Dah, kene siap nak pergi belajar kan?? Tak pasal-pasal kene marah pula nanti. "

Coretan penulis yang biasa2 aja. Hebatkan Nur?? siapa dia? ana sendiri tak pasti siapakah gerangannya. Moga-moga Allah memberkati persahabatan mereka. Ameen..

December 02, 2011

.Hati oh hati.




Fikir-fikir kembali, sungguh durjana makhluk yang bernama syaitan.
Perancangannya tidak pernah surut.
Diselangi pula dengan kekuatan nafsu..


Hati oh hati.. 

kenapa kau mudah berbolak balik?
Tidak bolehkah engkau teguh seketika??
Iman sering mendekatimu..
Tapi terkadang kau sambut gembira..
Adakalanya kau tolak jauh ke tepi..


Kau tahu sendiri Allah menciptakanmu tidak seorang diri..
Bahkan kau menjadi pelengkap hati yang lain agar tidak sepi..


Ingat hati,
Kau jangan pernah kalah dengan perkara duniawi..
kerna kau pernah berkata hati yang suci dipenuhi cinta Ilahi..


July 31, 2011

Hampir tertinggal..

Bismillahirrahmanirrahim..


        Sekadar ingin berkongsi kisah yang menggeletek hati dan agak mendebarkan bagi seorang penuntut yang jauh di negeri orang... (di Johor)


Pada malam Jumaat, 28 Julai 2011 aku bersama dua orang adikku (abang dengan Nurin) pulang awal ke rumah dengan menaiki bas yang air condnya tahap mampu mengejangkan otot dan saraf badan. Kami TERPAKSA ponteng hari Jumaat. Hakikatnya hati tidak merelakan diri ini untuk balik sebabnya, bagiku pelajaran amat penting dan sangat-sangat penting. Lebih lagi calon SPM sepertiku. Tapi...(sukar untuk dijelaskan. Hanya pelajar yang duduk jauh kan mampu mengerti)


Saat yang genting apabila adikku Nurin tiba-tiba mengejutkanku dari lena yang asyik dibungkus dengan kesejukan suhu di dalam bas.


" Kak Ngah.. Kak Ngah, Nurin tak tahan nak pergi tandas lah. " sambil tangannya menahan perut, dia meletakkan kepala di sisi tingkap.


" Nurin tak tahan sangat ke? " Soalku. Mata terus memerhatikan keadaan di luar yang samar dalam kegelapan pagi. Melihatkan tiadanya tempat perhentian yang sesuai di kekisii jalan, aku bertanyakan lagi kepadanya.


" Nurin tak boleh tahan ke? Macam mana ni takde tempat berhentilah.."


Tiba-tiba... SHELL kelihatan. Apalagi bangkit saja aku dari kerusi terus aku dapatkan pak cik driver bas tu. 


" Pakcik.. boleh tak pak cik berhenti dekat Shell tu. adik saya nak buang air." 


" Kamu nak berhenti dekat sini?? bukan nak berhenti dekat Medan gopeng ke?? Gopeng dengan medan Gopeng lain dik.." Pakcik tu terus menyemak senarai penumpang.


Aku dalam keadaan mamai terus sahaja mengangguk mengiyakan bait perkataannya (tak faham apa yang dikatakan sebenarnya)


" Nanti pakcik berhenti dekat Shell ye, adik saya nak pergi tandas.


Turun sahaja kami dari bas aku menyuruh Nurin supaya bergegas. Entah bagaimana Nurin terdetik untuk pandang ke belakang dan melihatkan bas bergerak seakan meninggalkan kami.


" Ngah.. kenapa bas maca nak pergi aja??"
" Eh.. a'ahlah.." Terus kami kejar bas dan dengan muka temboknya aku menahan bas supaya berhenti.


Pintu bas terbuka.. " KAU NAK KE MANA SEBENARNYA!! " 


" Nak ke tandas!" jawabku penuh selamba.
" Nak ke tandas cakaplah! aku ingat kau nak berhenti. Dah CEPAT!, " ditengkingnya kami.


salahkah aku??


Nurin terus bercicit lari masuk ke tandas..kasihan dia. Sudahlah tak tahan kena pula tengking..hmm..
Naik saja kami ke dalam bas aku terus memohon maaf kepada pakcik tersebut. 


" Lain kali kau cakaplah nak pergi toilet!," tegas pakcik tu. Aku sekadar menggangguk. Zip mulut.


Bas pun kembali bergerak.. Alhamdulillah syukur kepadaNYA. Kalau tertinggal tak tahulah bagai mana. Benarlah firmannya " La Yukallifullahu Nafsan Illa Wus'aha ". Allah tidak akan menguji hambanya sekiranya tidak mampu. Kalau tertinggal...?? sudahla handphone mati. turun sehelai sepinggang. di mana tempatnya pun tak tahu.. Mungkin salahku. Nurin kata suara aku perlahan agaknya.. hmm wallahua'lam. Sesungguhnya dia yang mengatur urusan hambaNYA.

June 09, 2011

Surat Lama..

Bismillah..
Dengan nama Allah daku mulakan...

Satu malam, sedang ana sibuk menyibukkan diri dengan pembacaan novel Ramlee Awang Murshid yang sudah sekian lama tertangguh Ummi menyapa..

     "Angah nak baca tak surat Tok Ayah untuk Ummi?" 
    "Nak Ummi!" Terus ana memberhentikan pembacaan dan menyambut surat yang berada ditangan Ummi.

Mata ini terus meniti setiap bait perkataan yang telah siap ditaip. Surat lama yang agak kusam. Seakan berhabuk di hujungnya. Dikuis menggunakan jari untuk melihat tulisan itu dengan lebih jelas.

Senyuman ana mengoyak.

     "Ummi dahsyatnya Tok Ayah. Siap peribahasa, perumpaan segala. Semangatnya. Hmm...ni yang best ni baca surat lama. Siap penanda wacana lagi. Sedap betul bahasa. Rasa macam Tuan Puteri.. Anakanda.. Ayahanda.. Best, best..." 

      "Arwah Tok Ayah memang macam tu suka bagi surat. Dari Ummi sekolah menengah lagi..." sambung Ummi.

      "Padanlah..Ummi pun suka juga.Ini surat apa pula Ummi?" sambil menunjuk helaian yang kedua.
    "Itu surat Arwah Tok Ayah bagi tahu ayah nak merisik Ummi.." tanpa segan Ummi menjawab pertanyaan anaknya ini.

huhu..so sweet. Tak sangka.. berani betul Ayah terus jumpa Tok Ayah. Dalam senyuman hati terus berbicara. 


      " Ummi.." panggil..
      " Rasa rindu pula pada Tok Ayah," bicaraku.


    " Kalau rindu, sedekahkan al-Fatihah. Orang yang telah meninggal dunia ni kak ngah, diibaratkan seperti orang yang sedang menunggu surat. Surat itu pula diibaratkan Al-Fatihah. Penantiannya amat memakan masa kerana manusia yang hidup sering sibuk mengejar segala macam perkara keduniaan. Dan Orang yang meninggal dunia hanya bisa menanti dan terus menanti. Sekiranya surat itu diterima tidak pula boleh dibalasnya. Hakikatnya alam barzakh sudah terbatas dengan alam dunia yang tidak mungkin boleh dihidupkan semula. Anak-anak solehlah yang boleh membantu mereka yang telah meninggal dunia itu..angah.." celoteh Ummi panjang.

Amat terkesan.. kisah perumpaan Ummi. Jadinya apa antara persediaan kita?? Jangan menjadi orang yang rugi sebab Allah dah bersumpah dengan masa. Cuba fikirkan kenapa Allah telah bersumpah dengan masa.... sebab masa lalu tidakkan berulang kembali.

Kematian selalu ingat kita..
Tapi kita sering tolak jauh-jauh bila kematian menjengah ruang pemikiran kita.. kenapa agaknya??

"kullu nafsin zhaaiqatul mautt.."

monolog diri: amalanku masih tidak mencukupi. Aku datang daripadaNYA. Amat ku pasti pengakhirannya akan ku kembali kepangkuanNYA. Kerana itu, wajarkah aku mengisi masa di antara keduanya mencari selain daripadaNYA??

March 18, 2011

" Tarik dia! "

Bismillah..


Teringat ana kisah tadi. Semasa ana berusaha sedaya mungkin mengajak Faheem solat brjemaah. Memandangkan dia seorang sahaja anak jantan yang masih menetap di rumah. Tidak pergi ke masjid...


" Faheem, jom solat dengan kak ngah, " ajakku penuh kelembutan.
" Tak nak. Nanti fahem solatlah! " dia cuba menolak.
" Ei.. jomlah kita solat berjemaah. nanti dapat 27 kali ganda pahala." usahaku lagi tidak berputus asa.
" Faheem tak naklah! " bentaknya masih dalam keadaan manja anak bongsu.. huh
" Tak baik tau Faheem. Sayang kak ngah tak?? kak ngah nak balik esok tau! '' selorohku.
" Ala kak ngah tipu! esok sabtu lah. Kak ngah balik Ahad! " katanya. (nampaknya penipuanku tak menjadi. erm.. jangan ikut ya. Rasulullah tak ajar macam tu)
" Okay, fine. ah.. tak de Faheem kene solat jemaah jugak. Cepat ambil wudhu' jom solat dengan kak ngah, " paksaku dalam keadaan menahan gelak sambil memegang tangannya daripada terus lari.


" AH..!! lari!." terus sahaja dia lari apabila dapat melepaskan diri daripada tahananku. Dia terus mendapatkan Ummi yang berada di atas katil sedang khusyuk membaca buku. 


Apalagi ana terus terkam dia dan geletek badannya. (Baru puas hati! hehe..)


" Cepatlah Faheem. Jom solat sama2 sebelum ayah balik. " rayuku lagi. Memandangkan Ummi keuzuran ana mengambil alih tugas itu. (^,^)
" ee.. kak ngah ni sibuklah. Tepi! Faheem tak nak solat. Ummi tengok kak ngah ni," rintihnya bagi mendapat belas Ummi.
" Faheem solatlah dengan kak ngah.." nasihat Ummi.
" Haha..padan muka. Cepat!" senyuman yang tidak tertahan melihat adik seorang ni. Ya! kali ini ana menggunakan sedikit taktik dan kekerasan. Tapi tetap dikatakan lembut bagi orang lelaki.


" Cepat dodol.. jom! adoi... liatnya Faheem ni. Macam dodol! " kataku sambil menarik kakinya turun ke bawah katil. Badannya yang meniarap, sedaya mungkin supaya tidak jatuh ke bawah. Tangannya pula sebolehnya menarik baju Ummi.


" Faheem tak nak lah macam ni. Penatlah kak ngah. Cepat Dol! Ha! kalau Faheem jatuh.. Faheem hensem!" tarikku sepenuh hati.
" Argh! Ummi tolong Faheem. Ah!! hahahha.. Faheem bukan dodol lah," huh sempat lagi bela diri. Akhirnya dia jatuh jua ke bawah dan naik kembali mendapatkan Ummi.
" Yeh, Faheem dah jatuh. Kali kedua jatuh kena ambil wudhu'," berjaya juga tarik dodol ni turun. Kali ketiga dia naik kembali ke atas katil.
" Kali ketiga ni kalau Faheem jatuh kena solat dengan kak ngah okey?? yah! TARIK!" percubaan kali ketiga sedayaku. (memang sukar mengajak adik lelaki ni. Ada egonya yang tersendiri)
" ahahah yah! beraksi! cepat lakukan! ahaha Ummi tolong!" aksi ultramannya keluar sambil tanganku mencengkam kakinya dan tarik turun ke bawah.( dah mula dah drama dia)


Akhirnya, berjaya. Satu usaha yang amat payah untuk di ungkapkan.
" Dah tak payah nak gedik cepat ambil wudhu'. Jom." badannya kuangkat bawa ke hadapan bilik air. Sambil tersenyum dan menggedik.. dia akhirnya mengaku kalah dan mengambil wudhu'.


Ana terus menunggu dia di muka pintu bilik air. Usai sahaja, ana terus memeluknya erat dan bawa ke bilik adikku untuk menunaikan solat.


" Jom kita pergi bilik air-cond. Solat! lagi selesa. Hmm??" ajakku.
" Emm.." sahutnya sambil memelukku.




       Alhamdulillah akhirnya berjaya juga mengajaknya solat BERJEMAAH. Rasa kelakar pun ada juga. Bukan main susah nak ajak. Adik oh adik. Di rumah bolehlah buat macam ni. Tak dapat bayang kalau ana menggunakan cara sebegini di sekolah.. tak pernah di buat orang dan agak tidak matang ye! 


        Jujur.. semasa ana dan kak long kecil dahulu seperti adikku yang Faheem ini sukar sekali untuk kami solat berjemaah. Hanya apabila ayah terlewat ke masjid, barulah solat berjemaah. Jarang2 sekali. apabila solat dengan ayah, hmm memang lama kerana dulu solat kami macam patuk ayam ^,^ 


        Tapi ayah tak pernah marah dan kami tahu sendiri. Teringat suatu ketika, kami bergaduh sebab ayah meminta seorang daripada kami berjemaah dengan ayah. Malangnya kami berdua sudah tunaikan solat. Tetapi ayah tetap ingin berjemaah sehinggakan kami perlu solat semula. Bab2 solat ni.. ayah menjadi contoh bagiku. Rasanya ayah dah lama tidak solat bersendirian.. sama2lah kita ambil pengajaran dari cerita tadi.


monolog diri: Sesungguhnya aku sebagai hamba kepadaNYA  hanya mampu berusaha. Segala natijah hanya dia yang berhak menentukan. Kerna aku hanya penyeru, bukan penghuukum.

March 16, 2011

Keadilan Umar Abdul Aziz

Bismillah..


Keesokan harinya mereka wuquf di padang arafah. Sekali lagi Khalifah Umar Abdul Aziz dikerumuni orang ramai. Seorang budak lelaki berasa sangat hairan lalu bertanya kepada ayahnya. 


"Wahai ayahku, lihatlah betapa ramainya orang yang sedang mengerumuni Khalifah Umar Abdul Aziz. Mengapa begitu besar kasih sayang orang ramai kepada beliau?"


"Wahai anakku, itu salah satu bukti Tuhan sayang kepada Khalifah Umar abdul Aziz. Apabila Tuhan sayang kepada seseorang, maka semua makhluk sayang kepadanya. Beliau khalifah agung daripada keluarga Bani Umaiyah," jawab si ayah.


Apabila berada di Mina, Khalifah Umar Abdul Aziz melihat orang ramai sedang berkumpul. Tiba-tiba beliau menangis teresak-esak.


"Mengapa menangis wahai Amirul Mukminin?" tanya Muzahim yang sentiasa berada di sisi menemaninya.


"Lihatlah betapa ramai rakyat saya. Hari ini mereka menyayangi saya. Tetapi saya khuatir di akhirat kelak mereka memusuhi saya," jawab Khalifah Umar Abdul Aziz.


"Tuan seorang khalifah yang adil dan bertaqwa. Mereka menyayangi tuan di dunia dan akhirat. Tahukah tuan mereka mendoakan kesejahteraan tuan di dunia dan akhirat? kerana keadilan tuan memerintah. Rezeki juga datang melimpah dan selamat dalam perjalanan," kata Muzahim pula.


monolog diri: Sahabat, mohon kemaafan andai diri ini tidak berlaku adil dan terlepas pandang perkara remeh yang sebenarnya penting. Sekiranya dirimu menyayangiku hanya keranaNYA, Tunjukilah jalan yang terbaik buat diriku yang juga hamba kepada yang lebih Maha Berkuasa.

February 15, 2011

JAT [Juara Agung Tahunan]

Bismillah..


[JAAFAR AT-THOYYARI]


Alhamdulillah syukur kepada Allah telah berlangsungnya sukan tahunan SMIH yang amat dinanti-nantikan pelajar SMIH sendiri.


Saat jejaknya kami ke stadium bayangan keriuhan sukan seakan menerpa di benak fikiran. 


" Apalah agaknya perasaanku saat akhir nanti."


Sedang ana melihat banat rumah kuning daripada atas stadium satu laungan menerpa..


" Nabila, turun cepat. Lead Doa!," bergegas ana turun ke track untuk mendapatkan sahabat yang ana percayai bakal menghasilkan sesuatu yang luar biasa ini. 


 "Ya Allah, ampuni kami. Rahmati kami. Permudahkan urusan kami. Lancarkan pergerakan kami. Kuatkan kaki mereka ya Allah.. kerana aku tahu Ya Allah hanya Engkau yang mampu menguatkan kami. Hanya Engkau yang mampu menggerakkan kaki mereka dengan laju Ya Allah. Andai kali ini kemenangan itu adalah yang terbaik untuk kami meninggikan ISLAM. Kau berilah ya Allah. Andai bukan Ya Allah Kau tentukanlah yang terbaik untuk ami Ya allah..kuatkan hati kami dengan ikatan terhadapMu.. Ameen "

.........................................................
Datang seorang sahabat kepada ana..



" Nabila ana nak nti jaga ahli perbarisan. Jangan sampai apa yang kita buat tak diredhai Allah. Lagi-lagi ramai Qiyadah. Takkan kita tak mampu untuk pegang. MPP pun ramai. Siap dengan Ustaz Iswan sekali. Selitkan gaya hidup Islam walaupun sedikit. Islam tak susah." 


" Walau sibuk macam mana pun latihan jangan abaikan solat.. Utamakan Allah. Insya-Allah benda yang mustahil bakal terjadi andai Allah menginginkan ia terjadi." Dush!! seakan satu tamparan hebat tepat mengenai pipi. Satu lontaran amanah hadir tanpa diminta.


"Insya-Allah," Hanya itu yang mampu untuk ana tuturkan.


Saat kucar kacirnya perbarisan. Sahabat ana saling menguatkan.  


Takmil Wa Istikmal. Saling lengkap-melengkapi


" Kita mampu buat yang terbaik jangan risau. Tajdid niat. Kita buat kerana Allah. Dah kita jangan stress-stress. Tenang saja. " kata-kata yang sering kali membuat ana tersenyum


sepanjang latihan sukan berlangsung ana memikirkan apa yang ana mampu selitkan tentang Islam memandangkan sukan bertemakan " Sukan Variasi Transformasi Islam"


Kali terakhir latihan perbarisan...


" Okay, malam ni sebelum tidur solat taubat ya! supaya Allah ampunkan apa kita buat yang ter 'lagha' ni. Ha! solat hajat sekali. Mana tahu Kuning juara!"



satu pertingatan menusuk kalbu.


..................................................................................
Seorang junior berkata...


"Akak, ustaz kata rumah kuning sekarang no. 1. Betul ke akak? " 


" Eh, mana ada. No 4 lah. belum keputusan lagi. Tahun lepaskan kita menang no. 4. Belum berubah lagi." senyum ana padanya. Harapan ingin lihat kuning juara tetapi mampukah??


...................................................................................


Saat perbarisan.. dengan baju putih kuning bercahaya suci lagi bersinar..


" Kita buat yang terbaik. Thiqoh antara kita. Tak kisah apa pun nak jadi yang penting kita dah usaha."


' Bukan meletakkan kepercayaan pada ciptaan-NYA
Tetapi letaklah kepercayaan kepada PENCIPTA kita '
...............................................................
Saat sorakan...


JAT. duduk sahaja di stadium. Sorakan kami sentiasa bergema sampailah bersambungnya sorakan banin yang lebih mantap! dengan botol menjadi mangsa hempasan kami. 


Dengan gloves kuning cerah comel lagi menceriakan. 


Pergerakan sorak yang kreatif menambat mana-mana sahaja mata yang menyoroti ke arah kami.


" Rabbi Yassir.. Rabbi yassir..
  Wa La Tu'assir.. Wa La Tu'assir"  


Laungan kekuatan rumah kami!


salah satu lirik sorakan kami..
" Kena yakin kita boleh.. kita boleh..
  Kalau menang jangan riya'. baiklah..
  Kalau kalah jangan futur. Insya-Allah..
  Itu dia janji SAFRA'... SAFRA'."

..........................................................................

Keputusan keseluruhan..

" Johan keseluruhan pada tahun ini jatuh kepada.....!!!! rumah kuning ! " gemaan bergema memecahkan suasana kesepian dan menyayat hati kami ahli rumah kuning.

" Kita menang?? betul ke?? macam tak percaya!!" seorang sahabat datang memeluk meluahkan kegembiraan yang tidak terkata.

" Kan ana dah kata, bila kita gerak bersama Allah. Allah akan berikan yang the best untuk kita! "

" Cepat !! jom sujud syukur!" kata seorang sahabat.

Dalam satu saf SAFRA" kami sujud kepadanya yang Maha Agung! Allahu Akbar. Terima kasih ya Allah.


Kemenangan itu manis,
Bertambah manis sekiranya di penuhi ketinggian Islam..
Berpaksikan keimanan


Family Day #5

" Alah.. kak ngah tak ada apa-apalah. Kejap aja." tingkahnya.


" Iyalah, kak ngah tau, selagi tak langgar selagi tu nak mainkan, " dalam nada cuba memprotes apa yang ingin dibuatnya.


Masuk sahaja ke dalam kereta.. Dia terus 'reverse' dan bahagian muncung di hadapan kereta hampir sahaja mengenai tiang di parking lot itu.


Dari luar kereta ana dan kak long menegahnya. Tetapi apakan daya nasihat kami tak di makannya. Dalam hati ini hanya Allah yang tahu betapa risaunya kami.


Tak sampai seminit sahaja, Dia terus reverse dan...


Tiba-tiba dia melanggar dinding hotel dan satu dentuman yang kuat bergema di ruang itu. 


DUM!!! Abang!


jerit kami..


 Dalam keadaan panik kami mendekati kereta yang dibawanya. Awish yang dalam ketakutan terus keluar dan lari meninggalkan kereta, memandangkan pak guard yang duduk berhamipran datang menuju ke arah kami.

Alhamdulillah abang tidak cedera apa-apa. Tetapi keadaan bertambah kecoh apabila datang ibu bapa saudara yang lain.


" Dah.. Abang tenang-tenang." ana cuba menenangkannya. Terus sahaja dia berlari mendapatkan ibunya yang baru sahaja sampai. Masih lagi kelihatan pelik kerana melihatkan kereta yang sudah berubah kedudukan .


"Ibu! Ibu! tolong Abang Ibu!," rayunya.


" Abang kenapa ni abang? " soal ibunya penuh kerisauaan.


" Sabar Puan, kalau macam ni dah memang adat," tutur pak guard cuba menenangkan ibunya.


Terus ibunya masuk ke dalam kereta tersebut dan memarkir kembali .


" Kak ngah.. abang takut. Argh... macam mana ni.. takut  kak ngah.." rintihnya minta simpati.


" Istighfar abang..hmm, nak buat macam mana benda dah jadi. Ni lah pengalaman abang sebelum pergi kisas. Orang lain tak dapat pengalaman macam ni. Hehe sorry mulut kak ngah masin. Lain kali jangan main-main dengan kak ngah ya... " ana cuba menggembirakan suasana.


Terkuak sahaja pintu kereta.. dia terus mendapatkan tangan ibunya dan mencium lalu meminta maaf.


"Abang..kenapa abang buat ibu macam ni.. Abangkan belum ada lesen. Ibu suruh abang bukak enjin kereta aja. Bukan bawa kereta. Benda macam ni bukan mainan abang.. dah la ni kereta sewa. " bicara ibunya sedih.


" Sorry bu, Abang minta maaf bu. Ibu, Abang minta maaf ibu.." rintih si anak memohon kemaafan ibunya. Alhamdulillah semuanya tiada apa-apa dan keadaan menjadi seperti biasa.. Itulah kisah yang bermacam ragam dan kerenah manusia.


cerita BILIK 404!!


Sesungguhnya Allah begitu dekat dengan-Mu..

February 06, 2011

Family Day #4

bismillah..


Kisah yang terakhir..


Sedang ana sibuk menulis sesuatu di dalam kereta Unser. Tiba-tiba sebuah kereta berwarna hitam sedang bergerak di belakang. Tidak jauh daripada kereta yang sedang ana duduki.


Datang satu suara...


" Abang pandai bawak kereta!!" laung seorang adik saudara. Terus ana melompat keluar dari kereta dan menghampiri kereta hitam tersebut. Agak teruja. Adik susu pandai bawa kereta. Tapi dia hanya keluarkan kereta dan parking balik.


Usai dia keluar dari kereta, kak long bertanya..


" Abang pandai bawa kereta ke??"


" Tak adalah, abang try aja tadi, " ujarnya penuh semangat. Sambil gelak menyusuli. Tiba-tiba datang Awish, adik saudara. Umur lingkungan 14 tahun. Terus saja dia memasuki kereta dan mengajak abang naik kembali.
Apalagi, sebagai seorang yang pantang dicabar terus sahaja dia masuk semula ke dalam kereta.


Ana pun tahan supaya jangan teruskan..tapi nak buat macam mana lelaki...


bersambung...

Family Day #3

Bismillah..


Pada sebelah malam, kira-kira jam 9 malam kami sudah bersiap-siap untuk saat yang amat dinantikan semua iaitu BBQ. Tidak lengkap rasanya jika tidak diadakan.


 Ayah-ayah sibuk membolak-balikkan masakan. Ummi-Ummi pula bertungkus-lumus membantu dan melengkapkan yang kurang. Anak-anak besar sibuk menjaga anak-anak yang kecil bermain di taman permainan.


Usai sesi berbarbeque, kami pun naik ke kondo.


Tatkala kaki ini ingin meangkah ke ruang bilik, ana di tahan oleh Ummi Zah.


" Jangan masuk, nanti Ummi Zah cerita. Pergi ambil whudu'. Dah basuh kaki belum??" bertalu-talu arahan, penyataan sekaligus pertanyaan yang mebingungkan. Ana hanya menggeleng.


" kenapa ni?" soal hati. Tiba-tiba kedengaran suara adik sedara ana menangis teruk. Akhirnya barulah dapat difahami dan diketahui mereka ini terlihat!....


" Macam mana mulanya ni? macam mana dapat tahu??" satu pertanyaan kepada semua yang disekeliling.


Dikisahkan, ada seorang mak cik di situ menasihati Ayah Rul..
" Berhati-hati buat BBQ jangan buang apa-apa dekat pokok besar tuh. Ada jin Islam "


Tiba-tiba adik susu ana mencelah..
       " Pokok yang besar sebelah tempat kita tadi tu ke?? Padanlah.. petang tadi abang nampak ada papan tanda tulis 'BAHAYA jangan hampiri kawasan pokok ini'. Mula-mula macam pelik jugak. Dahsyat betul pokok pun ada papan tanda. Tapi bila fikir balik mungkin khazanah negara agaknya..." ceritanya.


Saat itu mulalah kecoh...


Salah seorang sepupu ana menyampuk..
        " Perasan tak tadi, Qayyum main bola sorang-sorang. Seronok aja dia main."


        " Main dengan jin tulah agaknya. Asyik baling bola ke pokok tu aja." Ayah Nash menambah. Heih, bertambah seram kami hendak tidur malam ni.


Akhinya, kami semua berserah hanya kepada yang maha Kuasa. Di bawahNYA sahajalah kami berlindung. Malam yang manakutkan beakhir dengan tidur kami yang lena. Ahamdulillah.


Benarlah firman Allah,
                 Tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaku!




Kita hidup bukan seoang. Banyak lagi ciptaan yang telah Allah ciptakan demi pembuktian Kekuasaan-NYA..

February 05, 2011

Family Day #2

Bismillah..

Keesokan harinya, kami beramai-ramai turun ke tepi pantai untuk mengadakan acara kemuncak. Setiap acara yang dipertandingkan mewakili semua tahap. Tidak kira kanak-kanak, remaja mahupun orang-orang veteran.

Antara acaranya ialah isi air dalam cawan secara berpartner, kutip telur penyu, baling belon air dan berlari sambil belon diletakkan di pipi. Bagi ana permainannya sungguh mudah tetapi menjadi sukar bila tidak sama tahap.

 Cuba bayangkan jika kita dapat partner yang lebih rendah daripada kita? Ataupun yang terlebih tinggi? Bukankah itu sukar? Tapi memang seronok dan sangat comel! Itulah hakikatnya manusia diciptakan berbeza-beza bentuknya. Subhanallah..

Dan kami mengakhiri acara dengan mencipta sebuah istana idaman khas buat Mak Tok. Kami bergabung tenaga baik yang tidak tahu apa-apa sehinggalah manager, pelukis pelan dan bermacam-macam pekerjaan lagi. 

Nak tak nak bertambah rumit bila mana orang-oang besar menyiapkan, kanak-kanak ini hanya tahu mengorek pasir dan bakal menghancurkan istana yang dibina. Tetapi ahamduillah kesemuanya saling melengkapi bagi menghasilkan yang terbaik bukan yang sempurna.

Pada sebelah petangnya...

Kami pergi secara konvoi ke muzium ***(tidak mampu untuk diingati). Di situ banyak juga tempat pengumpulan khazanah negara. Paling bedebar apabila memasuki dan melalui terowong PKM( parti komunis Malaya) di bawah tanah. Sambil-sambil melihat dan meninjau setiap isi, ana tertarik di satu kawasan di mana terletaknya banyak jenis senjata yang telah digunakan untuk beperang. Tiba-tiba terinagat ana kepada rumah kuning. Mungkin sebab alatannya. 

Semasa dalam perjalanan pulang, walaupun ana merupakan cucu seorang tentera darat, jujur ana akui jiwa pejuang seakan meledak apabila memikirkan bila Islam bakal tertegak dengan kalimah LA ILAHA ILLALLAH. Tetapi pastikah kita menjodi golongan itu??  




Family Day #1

In The name of Allah al-Fattah..

Syukur kepada Allah atas kurniaan masa yang telah diberikan kepada keluaga kami bagi mengadakan hari keluaga buat kali yang kedua ini. Begitu banyak kisah yang boleh dikongsikan di sini.. ada yang indah, seram, menakutkan , dan sedih.


 Walaubagaimanapun, itulah yang telah dicorakkan oleh kami bersama bagi menjayakan 'Family Day' sepanjang 3 hari 2 malam ini. Bermula daripada 3/2/11-5/2/11 

Bertempat di kondominium TNB, Port Dikson. Bersebelahan pantai. Seramai 33 orang kesemuanya temasuk ibu bapa, anak-anaknya dan yang paling utama Mak tok. 


Kami bersama-sama dan bersatu dalam satu unit kondo, 3 bilik yang selesa cuma kurang privacy. Alhamduillah, ruangnya muat untuk kami.


Bermulanya kisah, bilik kami sudah di cop sebagai keluarga yang bakal mengadaptasi suasana sekeliling dengan ragam kami yang pelbagai. Di kondo ini sebenarnya tidak dibenarkan untuk memasak, akhirnya dapur masak kami dirampas oleh guard di situ. Pantang ada bauan yang menusuk. Pasti di tekannya loceng bilik itu.


Sehinggalah bila mana loceng berbunyi, semua akan bekata "Guard! Guard!" fobia jadinya.


Tapi family kami tidak mengendahkannya. Tidak boleh guna kuali, kami gantikan dengan rice cooker. Hidup pelu bijak! dan kreatif. Lebih-lebih lagi untuk memasak bak kata Ummi.


Selesai petang belalu, waktu malam kunjung tiba. Kami beramai-ramai membaca surah Yasin dan sedikit tahlil. Khas buat arwah Tok Abah dan seluruh umat Islam yang sudah pun meninggal dunia. 


Diketuai oleh ayah merangkap ketua keluarga yang sentiasa tenang dan berwibawa itu.


Ayah juga bedoa agar Hari Keluarga ini tidak berlalu dengan sia-sia malah diiringi mahabbah wa rahmah oleh Allah.


 Nantikan kisah menarik seterusnya...