Pages

December 31, 2011

Bidadari syurga

Bismillah..

Kenalkah anda siapakah antaranya yang digelar bidadari syurga?

ANDA/SAYA/MEREKA??

Ya, ingin saya kongsikan mengenai riwayat salah seorang bidadari syurga yakni Ainul Mardhiah..maksud namanya ialah 'mata yang diredhai'.

Ainul Mardhiah merupakan bidadari yang sangat rupawan di kalangan bidadari-bidadari yang lain. Dia telah diciptakan oleh Allah S.W.T untuk seorang pemuda yang mati syahid.

      Suatu pagi di dalam bulan Ramadhan, Rasulullah SAW telah memberi targhib (ucapan-ucapan sebagai penyuntik semangat untuk sahabatnya berjihad pada agama Allah). Rasulullah telah berkata sesiapa saja yang keluar berjihad di jalan Allah dan tiba-tiba dia syahid, maka dia akan dikurniakan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan bidadari-bidadari syurga iaitu Ainul Mardhiah...

     Apabila mendengar saja ucapan Rasulullah itu, seorang pemuda belia melonjak perasaan ingin tahu mengenai bidadari tersebut. Oleh kerana pemuda itu berasa malu terhadap sahabat yang lain, niatnya ingin bertanya kepada Rasulullah didiamkan sahaja. Akan tetapi dia tetap akan keluar berjihad bersama Rasulullah SAW.

     Sudah menjadi sunnah Rasulullah SAW untuk tidur sebentar sebelum tiba waktu Zohor. Maka pemuda itu pun bersama jemaah yang lain turut serta qailulah bersama Rasulullah SAW. Di dalam tidurnya, lelaki itu bermimpi sedang berada di suatu tempat yang teramat indah panoramanya. Lalu dia bertanyakan kepada seorang lelaki yang berpakaian putih bersih, " Di manakah aku tika ini? ". Lalu lelaki itu pun menjawab, " Inilah syurga yang penuh kenikmatan ".

      Lalu pemuda itu pun menyatakan hasratnya ingin bertemu dangan Ainul Mardhiah. Lelaki itu pun menunjukkan suatu arah. Maka, pemuda itu berjalanlah mengikut arah yang telah ditunjukkan lalu bertemu dangan sebatang pohon dan seorang wanita yang amat cantik. Pemuda itu tidak pernah melihat kecantikan seorang wanita seperti itu di dunia. Dia pun memberi salam lalu bertanya " Adakah kamu ini Ainul Mardhiah?". Wanita itu pun menjawab, "Bukan. Aku adalah khadamnya. Ainul Mardhiah ada di dalam singgahsana."

     
      Pemuda itu pun berjalan dan memasuki satu mahligai yang cukup indah dan bertemu dengan seorang wanita yang kkecantikannya beganda-ganda dari wanita yanng pertama tadi. Wanita itu sedang mengelap permatahiasan di dalam mahligai itu. Lalu pemuda itu memberi salam dan bertanya lagi, " Adakah kamu Ainul Mardhiah? " Lalu wanita itu menjawab, " Bukan.Aku adalah khadamnya. Ainul Mardhiah ada di atas singgah sana. " Lalu pemuda itu pun menaiki anak tangga mahligai permata itu, kemudian sampai ke satu mahligai..

sambung..



     

No comments: