Pages

June 06, 2013

.Intaian Al Quds.


Saya di sini seperti ini.


Mata masih tertancap menerima mesej itu. "Mungkin tahun ini kita hanya akan menghadirkan roh kita. Sama-sama solat hajat pagi esok ya."


Hati retak seribu. Perasaan apakah ini?


Membuak? Sedih? Geram? 


Fikiran masih ligat memikirkan hari esok. Tarikh 7 Jun 2013 akan diadakan Global March to Jerusalem. Solidariti bagi seluruh dunia. Namun kami di sini, hanya mampu intai dari jauh.


Anda tahukan kami di sini terlalu hampir dengan tanah Al Quds itu? Meskipun begitu, kami tiada daya merempuh benteng yang dicipta zionis laknatullah.


Terimbau kembali tiga hari lepas. Saya serta beberapa sahabat mengeksploitasi laman facebook dengan semangat membara mengajak ummat manusia menyertai solidariti yang bakal diadakan pada hari esok. Hampir setiap orang kami singgah wall mereka serta menconteng dengan penuh bahagia.


Sehinggakan ada seorang ukhti ini menconteng kembali wall saya dan berkata, "5 orang conteng wall akak, baru akak tukar dp (default picture)"


Secara tidak langsung sahabat saya yang masih membara semangat mereka, terus singgah wall Ukhti AzA dan memberi kata semangat dan meniup bahang hammasah seorang pemuda.


Akhirnya malam itu, berakhir dengan drama Ukhti AzA menyahut seruan untuk turut serta bersama-sama kami.


Sungguh perasaan ketika itu membuatkan hati basah dengan ruh ukhwah. Terharu. Sedikit sebanyak taaruf, tafahum dan takaful antara kami sedikit terbina. Sayang kamu ukhti..


Ini baru meminta sahabat menyahut seruan menukar dp pamer solidariti. Belum lagi menawarkan tawaran berjihad. Pastinya ketika itu hati akan bergetar hebat apatah lagi jika Rasulullah s.a.w sendiri yang menawarkan.


Mungkin begitulah perasaan para sahabat kaum muhajirin dan ansar. Keyakinan mereka teguh merasai syahid itu manis..


Bagaimana mereka merasakan sebegitu? Dan sampai bila kita hanya perlu mengintai Al Quds dari jauh? Isbiruu.


"Dan tidak sepatutnya orang-orang mukmin itu semuanya pergi (ke medan perang). Mengapa sebahagian dari setiap golongan di antara mereka tidak pergi untuk memperdalam pengetahuan agama mereka dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali agar mereka dapat menjaga diri."

Alt Taubah : 122


Al Quds,
Tunggu KAMI datang!
KAMI sedang persiapkan kekuatan..


Saudaraku di seberang sana,
Maafkan kami. 

:'(



No comments: