Pages

May 04, 2016

.Damaikanlah.


Bismillah.





"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara. Kerana itu damaikanlah saudaramu (yang berselisih) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat." 

Surah Hujurat ayat 10.


Siapa sangka dia akan diuji dengan ukhuwah. Yang hadir oleh prasangka kecil pada awalnya. Siapa akan sangka dia akan diuji dengan emosi. Bila mana yang berlaku itu adalah sahabat yang terdekat dan amat rapat.



Maka ketika itu sebagai orang yang diuji, apakah kita akan mengambil jalan taqwa dalam memperbaiki sesebuah ukhuwah? Sekalipun engkau menjadi orang yang ketiga dalam menyatukan. Silap pada bicaramu itu, memungkinkan sumbangan utama keretakkan ukhuwah dan memberi kesan besar dalam sebuah gerakan dakwah. Nauzubillah.

Sahabat, 


Allah kurniakan kita sepasang mata dan telinga untuk kita lebih memerhati dan mendengar. Berbanding satu mulut yang fungsinya tajam berbicara mengikut rasa.


Letakkanlah hati dihadapan lisanmu sebelum engkau mengeluarkan apa saja bicara yang menjadi kunci penentu. Kerana dengan hati yang suci, pandangan dan pendengaran yang jernih memberi kesan segala apa yang berlaku.

DAMAIKANLAH..


Buanglah sikap 'rasa-rasa' dalam diri kita. Kerana padanya ada keraguan. Peratusnya kearah kesilapan. Dan pasti ianya datang dari syaitan.


Dengan itu perbaikilah ukhuwah, 

agar kehidupan kembali rahmah. 


---
040516,
Uni Yarmouk, Irbid.


#akhawatjo #fefeelingchenta
#pemangkinnegararahmah #utk



No comments: