Pages

September 28, 2010

Sahabat Keimanan..

Bismillah..

Apabila kita menyayangi seseorang itu kerana Allah, janji Allah pasti persahabatan itu sangat indah dan manis bak madu Naqia tetapi lebih manis dari itu. Kemanisan itu tidak mampu diungkapkan melainkan kita merasainya sendiri.

kisahnya begini...

     Satu hari sahabat ana menceritakan apa yang ingin diluahkan setelah sekian lama terbuku dihati. Setelah beberapa jam kami berukhwah mesra ana bertanya padanya.

   "Mungkinkah apa yang ana rasa, anti pun rasa juga?" soal ana.
   "Hmm..entahla. Mungkin jugak," katanya.

Tiba-tiba dia berkata..

   " Anti, kalau ana bengkok anti luruskan," kata sahabat ana itu dengan penuh pengharapan.
   " Kalau dah memang tak boleh lurus??" ana senyum kepadanya sambil mengangkat kening tanda persoalan.
   " Anti..." tanda protesnya.
   " Yelah, Insya-Allah. Kalau ana jatuh anti tarik ana. Bangunkan ana," kata ana kembali.

Tatkala itu, ana merasakan satu perasaan yang indah dan teramat sayang akan sahabat ana itu kerana Allah. Sambil itu dia menyambut jari kelingking ana tanda penyaksian kami berdua.

  " Anti, ana nak cakap sesuatu," katanya.
  " Ana pun nak cakap jugak," sahut ana.
  " Ana nak cakap ni..tak pelah anti cakap dulu," katanya memberi laluan kepada ana.
  " Takpe anti cakap dulu," ana menghormatinya.
 
Tiba-tiba dia mendakapkan drinya.

  " Sebenarnya perkara ini yang ana nak cakapkan pada anti," senyum ana sambil menahan gelak.
  " Eh, ana pun sama. Hm.. kenapa kita asyik sama aja." dia kelihatan pelik.
  " Bukan ke kita ada contact hati? Hmm??," ana mengingatkannya.
Terus dia tersenyum macam kerang busuk.

Semasa di kelas..

  " Anti ana nak minta sesuatu," sambil memandangnya.
  " Nak apa?," soalnya.
  " Kitakan ada contact hati. Cuba teka ana nak apa?" ana mengujinya.
  " Hm.. anti nak buku?" katanya pula.
  " tak..tapi dah dekat dah tu," seloroh ana pula.
  " Kertas? kertas kajang?" soalnya.
  " Ha! betul pandai pun. hehe," (tak sangka menjadi juga eksperimen ana ni)
  " Anti.. Hati kitakan sentiasa berhubung," dia menghadiahkan ana sebuah senyuman.

Alhamdulillah.. begitulah sedikit kisah selingan yang boleh dikongsi bersama. Adakah anda sudah mempunyai sahabat yang akan berpimpin tangan bersama menuju redha-Alah dan ke jannahnya?? Jadilah sahabat yang sentiasa memberi bukan yang mengharapkan pemberian.

No comments: