Pages

Thursday, September 30

Mesra Ustzh Kamaliah..

In the name of Allah..

Pada hari yang dingin ini kami para naQibah f4 usrah di bawah ustzh Kamaliah(guru besar tersayang). Alhamdulillah bermula sesi taaruf. Bermulalah satu lembaran yang memberi impak yang mantap ke hati-hati kami. Terus menusuk tanpa segan silu menujah.

Antara kami bertanya pendapat ustazah...

    "Ustazah, boleh tak sekiranya PRS ni tak payah pakai tudung kuning," tanya seorang dalam kalangan kami.
   
    " Kenapa boleh jadi macam tu. Baiklah ustazah tanya satu soalan," butir kata ustazah membuatkan hati kami berdebar menunggu kata selanjutnya.

   "Seandainya kita berpakaian tudung labuh macam ni, pergi universiti, rasanya apa yang bakal orang cakap mengenai kita?" soal ustazah.

  "USTAZAH," kata hidayah.
  "JUMUD," kata ana pula.

   " Itu hanya pandangan mereka.. tetapi ianya tetap bermula daripada??" butiran kata ustazah tidak di habiskan.

  "DIRI KITA!" kami semua menjawabnya.

  "Yes, bermula diri kita. Perwatakan kita. takkanlah orang yang tengok kita pakai tudung labuh akan terus tukar pakai macam kita. Bila perwatakan kita baik tidak perlu kita memaksa mereka dekat dengan kita," sambung ustazah dengan hujah yang membuka minda kami.

   "Bila dia mendapati kita golongan yang baik, dan berubah perrsepsi. Selayaknya dia akan ingin tergolong dalam golongan kita. Bemulalah tautan hati rapat dengan kita hanya kerana Allah, " ustazah terus berkata mematikan bicara kami yang seterusnya.

   " Melainkan orang yang memang tidak suka dengan cara kita. Cara hidup Islam. Itu pun a few sahaja. Selebihnya ditengah-tengah. Tugas kitalah membentuk dan mendidik mereka kepada yang lebih baik," Ustazah mengakhiri katanya.

Memang mantap pengisian ustazah yang sedikit itu, tapi mampu merobek hati-hati yang diselaputi ketidak fahaman mengenai cara hidup Islam.

Jadinya..kami akan sedaya upaya menunjukkan contoh sebaik mungkin. dan ingatlah....

                  "Dan hendaklah diantara kamu ada segolongan yang mengajak kepada kebaikan. Menyuruh makruh , mencegah mungkar. Dan orang itulah yang beruntung!" (2;104)

alhamdulillah.

No comments: