Pages

Saturday, November 10

.Allahu yubaarik fiik.


Bismillah..

Jikalau perasan, setiap kali keluarnya entri baru saya, balik-balik mengisahkan keluarga. Tidak mengapakan? Mungkin kerana saya amat mencintai mereka. Kerana itu saya mengambil peluang menulis di tinta maya ini agar mengekspresi hati yang jauh di irbid.

Ini dia adik 'alim' saya. Yang dulu sibuk-sibuk himpit bersama, menyusu dengan Ummi.
 (Perlu diberitahu, supaya ramai yang tidak salah faham)

Sedang siap bertempur dalam medan SPM di KISAS. Moga Allah megurniakan ketenangan hati sepanjang fatrah imtihan yang 'hangat' ni. 

[Scene tahun lepas]

 Ayah bertanya padanya "Abang  target berapa straight A's?"

 "Straight A's tu rasa dah dalam genggaman. Tapi straight 'A+'  tu.. emm InsyaAllah..."

Dalam hati.. 'Cehss! siapa yang nak ambil SPM... sebenarnya?'

Moga bicaramu menjadi impian.. adikku. 
_________________________________________________

Ini pula adik 'macho' saya. Segak lagi bergaya. Heh?

Baru sahaja melepasi pertarungan di alam peperiksaan PMR di smihjb. Selepas ini, istikharah untuk mengambil subjek apa ya tahun hadapan..

[Setiap kali telefon]

"Abang!" Teruja..

"Angah!" Gaya manja perli orang. Sabar..

"Hey, guna handphone siapa ni?" Tidak pun. "Ehem online mana ni?"

"Ustaz Iswan.." ataupun, "Bilik gerakan.."

Suka sangat ambil kesempatan 'keturunan'. Eheh.

"Angah doakan abang ye.. Maafkan abang kalau buat salah."

"Mohon pada Allah..bang." Sayu seketika.

Moga Allah menunjukimu jalan yang lurus, adikku.
__________________________________________________

Manakala, ini pula adik 'smart' saya. Harapnya, inilah adik yang benar-benar last.

Dengarnya, keputusan ayah dan Ummi bakal mendaftarkannya ke sekolah Tahfiz. Faheem pon nak jadi macam abangkan?

[Setiap kali abang balik dari asrama]

"Ummi, nak jadi macam abanglah..." Ada nada kelakar di situ. Namun, diraikan sahaja.

"Faheem nak jadi macam abang eh.." Kami mengusiknya.

"Mana ada!" Tidak mahu mengaku.

Moga istikharah Ayah dan Ummi terbaik buatmu, adikku.

 ***
Kali ini, semua bicara ikhlas ini ditujukan buat adik saya yang hok jate belako.
Bukan mahu promote. Walhal supaya titipan doa pembaca disana yang mungkin sebagai sumbangan buat mereka. Saya tidak minta banyak. Sekadar sedikit tembakan doa. Semoga Allah mengira tiap doa yang terlintas dihati kalian. InsyaAllah~

Allahu yubaarik fiik
"Semoga Allah memberkatimu"


No comments: