Pages

Tuesday, December 11

.Orang faqir adalah aset!



Bismillah..

"Hmm.. bila lalu satu tabung derma, kita hulurkan duit. Dan bila lalu kali kedua, mesti adakalanya dalam hati akan kata, 'aku dah bagi tadi!'. Susahkan?" bicara seorang sahabat.

*Headshot!*

Betul, saya sendiri akui pernah berbicara sebegitu. Hakikatnya, sangat banyak orang di tepi jalan yang memilukan apabila melihat mereka dalam keadaan meminta-minta. Bukan tidak mahu memberi.. tapi....  

Aduhai, banyak pula tapinya.

Apatah lagi di sini. Budak sekecil 6 tahun sudah menjual sedikit barangan di celah laluan kereta. Malah ada juga, ibu yang memegang bayinya di tangan duduk di tepi bangunan. Sungguh, hati mana yang tidak perit melihatkan situasi itu?

Di dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w, mafhumnya, Allah akan mengabulkan doa orang yang dizalimi serta orang yang faqir.

Nah, jadi mengapa perlu kita risau-risaukan dengan duit yang dikeluarkan itu? Duit sahaja bukan? Mata wang yang tidak membawa kepada nilaian akhirat pun. Melainkan kita menggunakannya dengan bermanfaat.

 Mulai saat ini, jom sama-sama tukarkan minda kita dengan pemikiran yang menenangkan. Mereka (orang faqir) inilah aset kita!

Dalam kita memberi, tak salahkan untuk kita ucapkan doa kepada mereka? Dan mintalah mereka mendoakan kejayaan kita, kecemerlangan kita mahupun rezeki Allah buat kita dunia akhirat. InsyaAllah, walau sedikit Allah tetap mengiranya.

Tarbiyah kita, bukanlah bersifat 'ruhi' sahaja. Walhal lengkapnya dengan 'aqli' serta 'jasadi'. Kita bukan hidup dengan robot yang tidak punya hati dan perasaan. Namun, kita hidup dengan manusia yang punya jiwa dan kehidupan. 

:: Kita datang daripada Allah. Sekembalinya kita pasti kepada Allah. Maka selayaknyakah kita mencari selain daripada Allah? ::





No comments: