Pages

August 04, 2016

.Allah Al Wadood.




"Kita ni hidup, kena penuh dengan kasih sayang. The power of niat dari hati pasti akan sampai pada orang keliling." - pesanan ummi petang tadi.

---

Nah berpeluang terus menebar kasih sayang pada 3 beradik comel ini. Umar Ulya Asma.

Usai solat maghrib berjemaah bersama ahli rumah, si abang Umar bersuara.

"Acik, nanti abang nak baca surah an-naba' dengan acik? Sebab kena selalu baca supaya ingat."

Sedikit teruja.

"Wah abang dah hafal ke? Okay, tapi nak tak kita solat sunat dulu. Lepas tu acik tasme' (dengarkan) abang baca surah an-naba'. Dan abang cuba jadi imam solat sunat. Boleh?"

"Solat sunat? Kena baca kuat ke? Alaa malulah."

"Kenapa nak malu. Abang buatlah kerana Allah. Bukan sebab acik."

"Okay. dua rakaat je kan?"

Saya mengangguk sambil tersenyum. Sengaja saya mengajaknya solat sunat dan memintanya supaya cuba menjadi imam. Sedikit sebanyak dapat melatih kepimpinan anak kecil ini. Sekaligus membina keyakinannya untuk melafazkan bacaan yang telah dihafaz.

Jazakillah kheyr Naseeha Sakeena beri cadangan untuk adakan sesi ini.

Alhamdulillah selesai solat sunat maghrib, saya mendengarkan bacaan surah an-naba' oleh Umar. Bacaan yang baik serta makhraj yang boleh lagi diperbaiki.

"Acik, surah an-naba' abang baca satu muka surat je tau. Lepas tu abang tak ingat sangat."

"Okay. Bacalah sampai mana yang abang hafaz. Nanti acik sambung bacakan pula." Dia tersenyum gembira sambil memulakan bacaan.

Dalam hati berulang kali saya mengucap tasbih. Terasa seperti di dunia lain melihat anak kecil ini menuturkan satu persatu ayat Allah.

Syahdu.

Bertambah mengagumkan semasa solat isya' pula, semangat Umar ajak kami untuk solat berjemaah dan menawar diri untuk menjadi imam kali kedua. Ini petanda baik. Baiklah kita raikan semangatnya.

Rakaat pertama, dibacanya surah an-naba'.
Rakaat kedua, dibacanya awal surah israa.

Allahu. 

Tak terungkap dengan kata-kata.
MasyaAllah anak ini..

Acik rasa tercabar untuk menghafaz dan mengulang hafazan lebih giat lepas ni bila melihat kesungguhan Umar dengan Al-Quran.

Banyak ibrah bila bersama mereka.

Benarlah, bila menghubungkan kasih sayang kepada pencipta, insyaAllah akan kekal dibawah pemeliharaan Allah dalam kehidupan dunia akhirat. Secara tak langsung mengesani orang sekeliling tanpa kita sedari. Allah Al Wadood. Moga menjadi anak yang soleh/ah pada umi abi ya, Umar Ulya Asma.

---

Terima kasih umi abi Umar Ulya Asma pinjamkan kami 3 beradik comel ini. Bertambah erat juga sesama ahli rumah bila semua pakat melayan gelagat 'upin ipin' ketiga-tiganya. Terbina juga keakhawatan masing-masing. Hehe.

Hepi anivesari both of you!
Moga barakah keluarganya sehingga ke syurga.

Orang lain boleh contohi umi abi Umar Ulya Asma 

No comments: