Pages

August 04, 2016

.Allah Al Wakeel.




Bismillah.

Duar Saah,
Medinatun Nabiy.

---

Dalam seharian kita melaksanakan bermacam urusan kehidupan dunia mahupun yang menyumbang ke arah urusan akhirat, apakah kita sudah mewakilkan urusan padaNya? Atau kita masih lagi bersandar kepada makhlukNya?

Allah itu, Al Wakeel.

Sebagai hamba Allah, pasrahkanlah hati dan diri secara total kepadaNYA untuk Dia berbuat sekehendakNya. Kita juga berposisi sebagaimana Allah memposisikan kita untuk lebih mendekat denganNya. Dan redhakanlah serta tenanglah dengan setiap ketetapan dariNya meski apa jua keadaan dalam segenap sisi kehidupan kita.

Nabi SAW bersabda :

'Jika kalian bertawakkal pada Allah dengan sebenar-benar tawakkal maka Allah akan memberi rezeki kalian seperti DIA memberi rezeki burung yang keluar pagi dalam keadaan lapar dan kembali petang dalam keadaan kenyang.' (HR Tarmizi, Ibn Majah dan Imam Ahmad)

Indah bukan?
Hidup bertawakkal..

---

Moga bulan mulia Ramadhan ini menatijahkan saya sebagai seorang hamba Allah yang benar-benar menyerahkan segenap urusan semuanya kembali kepada Allah swt, Al-Wakeel. Hatta dengan sekecil-sekecil urusan dan permintaan. Bukan lagi pada makhlukNya. InsyaAllah.

Hasbunallah wani'mal wakeel.

Cukuplah Allah bagiku,
Dialah sebaik-baik tempat sandaran.


No comments: