Pages

February 22, 2013

.Berkatalah kepada TuhanMu..



Bismillah..

Mata menghadap ke siling bilik. Putih. Terbias cahaya lampu tidur yang malap-malap.


"Kalau kita terus macam ni memang satu apa pun takkan berjalan."


Hati Husna sedikit tersentuh dengan bicaranya. "Nampak tak yang kita sebenarnya cuba lari dari keadaan. Kita seolah sembunyi disebalik siapa kita yang dahulu."


"Betul.. ana pun rasa macam tu." Nada Hani mengendur perlahan.


"Hakikatnya kita rindu kita yang dahulukan? Waktu itu kitalah pendorong, kitalah penguat dan bila masa yang sibuk itulah kita semakin dekat dengan Allah." Husna meluahkan rasa hati yang terbuku sekian lama.


"Itulah, ana rasa memang kita kena sentiasa saling mengingatkan sesama kita. Takutkan sebenarnya andai kita tertinggal gerabak ni?"


"Takut.. dan tak sanggup nak fikir. Rasa sedih sangat."


"Doakan ana ye, Hani..."


"Sama juga. Assalamualaikum." 


"Waalaikumussalam."


Husna menarik sedikit hirom yang menelimutinya agar sampai ke paras kepala. Sejuk. Tubuhnya diarahkan ke sebelah kanan, membelakangkan Hani di sebelahnya.


Mata dipejam rapat. Sungguh ketika ini, hatinya sedikt resah kerana banyak tanggungjawab yang belum dilangsaikan. Namun, jiwanya terganggu dengan apa yang dirasai dengan jahiliyyah-jahiliyyah kecil yang masih berbekas di jiwanya.


Hatinya meruntun sedih. Apakah memang diterima Allah dosa-dosanya? Bukan setakat jahiliyyah kecil. Segala jahiliyyah silam hanya Allah yang mengetahui segalanya.



Kata Muhammad b Wasi' al Azdi rahimullah: "Kamu semua memuji ketaqwaan dan ibadatku, sedang jika dosa-dosa itu mengeluarkan bau, sudah tentu kamu semua tidak akan mendekatiku.."



Butang play ditekan. Dendangan zikir 'Astaghfirullah' nyanyian Hafiz Hamidun membuatkan hatinya semakin basah dengan memohon keampunan dari Allah.


"Dan aku tidak menyatakan diriku bebas dari kesalahan, kerana sesungguhnya nafsu itu selalu mendorong kepada kejahatan..." (Yusuf : 53)


Teringat akan bait nasihat Pensyarahnya di kelas, "Berkatalah pada TuhanMu.... Ya Allah, aku buat kesalahan ini. Aku buat kesalahan itu. Ampuni aku ya Allah."


'Berkatalah pada TuhanMu....'


Sungguh Dia mendengarkan bicara dan rintihan hambaNya.


Ampuni dosaku yang menggunung tinggi ya Allah...



No comments: