Pages

February 14, 2013

.Tempoh tu dah tamat!




Bismillah..

"Bukanlah kita nak pilih orang eh. Islam itu memang untuk semua. Tapi kita tidak mahulah mengumpulkan yang hanya 'tin kosong'. Beza 'tin kosong' dengan 'tin beisi'."

Penuh sentap bicaranya.


Fahamlah saya dengan ungkapan Imam Hassan Al Banna,
“ Andai diumpamakan ISLAM seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka aku akan berjalan ke seluruh dunia bagi mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramainya bilangan mereka. Tapi aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah.”


Namun sebelum itu, sama-sama kita renungkan.. 
nasihat Syeikh Jumuah Amin kepada para kader duat,

Jangan terlalu fokus dengan manajmen, idariyah, takhtith (perencanaan), tapi kurang fokus dalam hak-hak Allah. Takhtith dan manajmen baru efektif kalau dilakukan oleh tangan yang berwudhu, kening yang yang banyak sujud, jiwa yang khusyu',hati yang tenang dan tunduk pada Allah. Tanpa itu, sehebat-hebatnya manajemen dan takhtith yang dilakukan takkan memberi kemenangan.


Kita bukan lagi budak 'Latihan Kader Duat' (LKD). Tempoh tu dah tamat!
 Masa 'latihan' itu sudah lepas..Tapi kitalah kader duat tu.
Kitalah yang harus membina dan terbina. Kita yang sedar dan faham inilah yang perlu memacu diri dan insan sekeliling dengan lebih pantas! Demi menggapai JannahNya serta redhaNya..



2 comments:

nisak zainal said...

ana baru je terfikir ayat tin kosong tu tadi :)

Mawar Putih said...

itulah bila dikatakan adunan fikrah yang sama ^^