Pages

February 06, 2011

Family Day #3

Bismillah..


Pada sebelah malam, kira-kira jam 9 malam kami sudah bersiap-siap untuk saat yang amat dinantikan semua iaitu BBQ. Tidak lengkap rasanya jika tidak diadakan.


 Ayah-ayah sibuk membolak-balikkan masakan. Ummi-Ummi pula bertungkus-lumus membantu dan melengkapkan yang kurang. Anak-anak besar sibuk menjaga anak-anak yang kecil bermain di taman permainan.


Usai sesi berbarbeque, kami pun naik ke kondo.


Tatkala kaki ini ingin meangkah ke ruang bilik, ana di tahan oleh Ummi Zah.


" Jangan masuk, nanti Ummi Zah cerita. Pergi ambil whudu'. Dah basuh kaki belum??" bertalu-talu arahan, penyataan sekaligus pertanyaan yang mebingungkan. Ana hanya menggeleng.


" kenapa ni?" soal hati. Tiba-tiba kedengaran suara adik sedara ana menangis teruk. Akhirnya barulah dapat difahami dan diketahui mereka ini terlihat!....


" Macam mana mulanya ni? macam mana dapat tahu??" satu pertanyaan kepada semua yang disekeliling.


Dikisahkan, ada seorang mak cik di situ menasihati Ayah Rul..
" Berhati-hati buat BBQ jangan buang apa-apa dekat pokok besar tuh. Ada jin Islam "


Tiba-tiba adik susu ana mencelah..
       " Pokok yang besar sebelah tempat kita tadi tu ke?? Padanlah.. petang tadi abang nampak ada papan tanda tulis 'BAHAYA jangan hampiri kawasan pokok ini'. Mula-mula macam pelik jugak. Dahsyat betul pokok pun ada papan tanda. Tapi bila fikir balik mungkin khazanah negara agaknya..." ceritanya.


Saat itu mulalah kecoh...


Salah seorang sepupu ana menyampuk..
        " Perasan tak tadi, Qayyum main bola sorang-sorang. Seronok aja dia main."


        " Main dengan jin tulah agaknya. Asyik baling bola ke pokok tu aja." Ayah Nash menambah. Heih, bertambah seram kami hendak tidur malam ni.


Akhinya, kami semua berserah hanya kepada yang maha Kuasa. Di bawahNYA sahajalah kami berlindung. Malam yang manakutkan beakhir dengan tidur kami yang lena. Ahamdulillah.


Benarlah firman Allah,
                 Tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaku!




Kita hidup bukan seoang. Banyak lagi ciptaan yang telah Allah ciptakan demi pembuktian Kekuasaan-NYA..

No comments: