Pages

February 15, 2011

JAT [Juara Agung Tahunan]

Bismillah..


[JAAFAR AT-THOYYARI]


Alhamdulillah syukur kepada Allah telah berlangsungnya sukan tahunan SMIH yang amat dinanti-nantikan pelajar SMIH sendiri.


Saat jejaknya kami ke stadium bayangan keriuhan sukan seakan menerpa di benak fikiran. 


" Apalah agaknya perasaanku saat akhir nanti."


Sedang ana melihat banat rumah kuning daripada atas stadium satu laungan menerpa..


" Nabila, turun cepat. Lead Doa!," bergegas ana turun ke track untuk mendapatkan sahabat yang ana percayai bakal menghasilkan sesuatu yang luar biasa ini. 


 "Ya Allah, ampuni kami. Rahmati kami. Permudahkan urusan kami. Lancarkan pergerakan kami. Kuatkan kaki mereka ya Allah.. kerana aku tahu Ya Allah hanya Engkau yang mampu menguatkan kami. Hanya Engkau yang mampu menggerakkan kaki mereka dengan laju Ya Allah. Andai kali ini kemenangan itu adalah yang terbaik untuk kami meninggikan ISLAM. Kau berilah ya Allah. Andai bukan Ya Allah Kau tentukanlah yang terbaik untuk ami Ya allah..kuatkan hati kami dengan ikatan terhadapMu.. Ameen "

.........................................................
Datang seorang sahabat kepada ana..



" Nabila ana nak nti jaga ahli perbarisan. Jangan sampai apa yang kita buat tak diredhai Allah. Lagi-lagi ramai Qiyadah. Takkan kita tak mampu untuk pegang. MPP pun ramai. Siap dengan Ustaz Iswan sekali. Selitkan gaya hidup Islam walaupun sedikit. Islam tak susah." 


" Walau sibuk macam mana pun latihan jangan abaikan solat.. Utamakan Allah. Insya-Allah benda yang mustahil bakal terjadi andai Allah menginginkan ia terjadi." Dush!! seakan satu tamparan hebat tepat mengenai pipi. Satu lontaran amanah hadir tanpa diminta.


"Insya-Allah," Hanya itu yang mampu untuk ana tuturkan.


Saat kucar kacirnya perbarisan. Sahabat ana saling menguatkan.  


Takmil Wa Istikmal. Saling lengkap-melengkapi


" Kita mampu buat yang terbaik jangan risau. Tajdid niat. Kita buat kerana Allah. Dah kita jangan stress-stress. Tenang saja. " kata-kata yang sering kali membuat ana tersenyum


sepanjang latihan sukan berlangsung ana memikirkan apa yang ana mampu selitkan tentang Islam memandangkan sukan bertemakan " Sukan Variasi Transformasi Islam"


Kali terakhir latihan perbarisan...


" Okay, malam ni sebelum tidur solat taubat ya! supaya Allah ampunkan apa kita buat yang ter 'lagha' ni. Ha! solat hajat sekali. Mana tahu Kuning juara!"



satu pertingatan menusuk kalbu.


..................................................................................
Seorang junior berkata...


"Akak, ustaz kata rumah kuning sekarang no. 1. Betul ke akak? " 


" Eh, mana ada. No 4 lah. belum keputusan lagi. Tahun lepaskan kita menang no. 4. Belum berubah lagi." senyum ana padanya. Harapan ingin lihat kuning juara tetapi mampukah??


...................................................................................


Saat perbarisan.. dengan baju putih kuning bercahaya suci lagi bersinar..


" Kita buat yang terbaik. Thiqoh antara kita. Tak kisah apa pun nak jadi yang penting kita dah usaha."


' Bukan meletakkan kepercayaan pada ciptaan-NYA
Tetapi letaklah kepercayaan kepada PENCIPTA kita '
...............................................................
Saat sorakan...


JAT. duduk sahaja di stadium. Sorakan kami sentiasa bergema sampailah bersambungnya sorakan banin yang lebih mantap! dengan botol menjadi mangsa hempasan kami. 


Dengan gloves kuning cerah comel lagi menceriakan. 


Pergerakan sorak yang kreatif menambat mana-mana sahaja mata yang menyoroti ke arah kami.


" Rabbi Yassir.. Rabbi yassir..
  Wa La Tu'assir.. Wa La Tu'assir"  


Laungan kekuatan rumah kami!


salah satu lirik sorakan kami..
" Kena yakin kita boleh.. kita boleh..
  Kalau menang jangan riya'. baiklah..
  Kalau kalah jangan futur. Insya-Allah..
  Itu dia janji SAFRA'... SAFRA'."

..........................................................................

Keputusan keseluruhan..

" Johan keseluruhan pada tahun ini jatuh kepada.....!!!! rumah kuning ! " gemaan bergema memecahkan suasana kesepian dan menyayat hati kami ahli rumah kuning.

" Kita menang?? betul ke?? macam tak percaya!!" seorang sahabat datang memeluk meluahkan kegembiraan yang tidak terkata.

" Kan ana dah kata, bila kita gerak bersama Allah. Allah akan berikan yang the best untuk kita! "

" Cepat !! jom sujud syukur!" kata seorang sahabat.

Dalam satu saf SAFRA" kami sujud kepadanya yang Maha Agung! Allahu Akbar. Terima kasih ya Allah.


Kemenangan itu manis,
Bertambah manis sekiranya di penuhi ketinggian Islam..
Berpaksikan keimanan


1 comment:

Fitriyyah A.A said...

hamdalah...

hakikatnya,mereka yang berukhuwah kerana Allah akan terasa tempias gembira sahabatnya.

TAHNIAH,KUNING!