Pages

Saturday, February 5

Family Day #1

In The name of Allah al-Fattah..

Syukur kepada Allah atas kurniaan masa yang telah diberikan kepada keluaga kami bagi mengadakan hari keluaga buat kali yang kedua ini. Begitu banyak kisah yang boleh dikongsikan di sini.. ada yang indah, seram, menakutkan , dan sedih.


 Walaubagaimanapun, itulah yang telah dicorakkan oleh kami bersama bagi menjayakan 'Family Day' sepanjang 3 hari 2 malam ini. Bermula daripada 3/2/11-5/2/11 

Bertempat di kondominium TNB, Port Dikson. Bersebelahan pantai. Seramai 33 orang kesemuanya temasuk ibu bapa, anak-anaknya dan yang paling utama Mak tok. 


Kami bersama-sama dan bersatu dalam satu unit kondo, 3 bilik yang selesa cuma kurang privacy. Alhamduillah, ruangnya muat untuk kami.


Bermulanya kisah, bilik kami sudah di cop sebagai keluarga yang bakal mengadaptasi suasana sekeliling dengan ragam kami yang pelbagai. Di kondo ini sebenarnya tidak dibenarkan untuk memasak, akhirnya dapur masak kami dirampas oleh guard di situ. Pantang ada bauan yang menusuk. Pasti di tekannya loceng bilik itu.


Sehinggalah bila mana loceng berbunyi, semua akan bekata "Guard! Guard!" fobia jadinya.


Tapi family kami tidak mengendahkannya. Tidak boleh guna kuali, kami gantikan dengan rice cooker. Hidup pelu bijak! dan kreatif. Lebih-lebih lagi untuk memasak bak kata Ummi.


Selesai petang belalu, waktu malam kunjung tiba. Kami beramai-ramai membaca surah Yasin dan sedikit tahlil. Khas buat arwah Tok Abah dan seluruh umat Islam yang sudah pun meninggal dunia. 


Diketuai oleh ayah merangkap ketua keluarga yang sentiasa tenang dan berwibawa itu.


Ayah juga bedoa agar Hari Keluarga ini tidak berlalu dengan sia-sia malah diiringi mahabbah wa rahmah oleh Allah.


 Nantikan kisah menarik seterusnya...

No comments: