Pages

May 10, 2012

.Alumni in memory.



dari kiri, (Humairah, Hakimah, Hanisah, Arwah Hafizah, Hidayah)

 Bismillah. 

070512- Sudah tiga hari berlalu, mengenai tragedi kemalangan yang mengejutkan serta menggemparkan seluruh warga Hidayah. Pada awalnya, berita ini saya terima melalui panggilan telefon seorang sahabat dan saat itu hanya Allah yang mengetahui hati ini. Susah untuk saya, mengungkapkannya melalui penulisan. Namun, melalui apa yang berlaku, cukup menginsafkan. Malah, dalam diam saya amat mencemburui pemergiannya. Betapa Allah, lebih menyayanginya. Semoga Allah merahmati RohNya di sana.. Aku mohon Ya Allah. Perkenankan doa mereka.

Ali Imran..
185. "Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka akan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah berunyung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."





Kata sahabat baiknya, kak Nurul Izzah B11
"Nurul Hafizah bt Mohd Faizul Aris, kita sebaya. Kita lebih dari teman rapat.. makan, minum, senyum, gelak, nangis, marah pedih, perit. Sama-sama kita hadapi bersama. Tapi sudah masanya untuk kau bertemu Ilahi.. Allah lebih sayangkan kau, Hafizah."



                             
  Alumni B13, (Atiqah Aminuddin)
"aku berpeluang melihat wajah arwah buat kali terakhir. Air mata mengalir lagi. Entah kali ke berapa, mudah saja empangan ni runtuh. Dan saat itu, tiada kata yang lebih sesuai melainkan hati yang berterusan istighfar kepadaNya. Ya Allah, terima kasih atas peringatan ini."



Alumni B13, (Syifa' Mohd Aizaini)
Informer- "Alhamdulillah, Hakimah dah sedar but still in ICU. Diorang semua adik beradik floor lain-lain. And diorang tak tahu lagi pasal arwah kak Hafizah. Memang tak nak bagi tahu dulu. Tadi pun dayah dah tanya mana mak dia. Hakimah kepala berbalut, and tulang pipi patah/terjarak dan muka nampak bengkak. Paling sweetnya kisah di sebalik accident ni, time tu diorang semua puasa dan otw balik buka puasa sama2, arwah yang masak. Sebak. Semoga arwah tergolong dalam golongan husnul khatimah.



Alumni B13,(Aisyah Nasyeethah)
"Pemergian seorang kakak senior di sekolahku, yang tak pernah aku jumpa tapi dia merupakan kakak kepada sahabatku, Hakimah. Perasaan aku tak boleh diproses ketika itu, baca saja. Makin lama, makin ramai yang update-update tentang accident tu. Aku rasa jantung nak berhenti apabila dapat tahu yang Hakimah dan adik-adiknya juga terlibat. Sekarang ini,susah untuk aku terima sahabat sebilik, sekelas dan sealiran dulu berada di dalam ICU. Ditambah pula dengan ujian kehilangan seorang kakak. Allah, kuatkan dia ya Allah.."


Alumni B13, (Farahin Ismail)
"Kak fiza, kami doakan akak tenang di sana. kita ada belajar satu hadis ni. Kubur tu, boleh jadi taman dari taman-taman syurga atau lubang dari lubang-lubang neraka. Moga kubur ita tergolong dari taman2 syurga eh, kak? ;) Moga dosa-dosa akak sepanjang hayat diampunkan. Moga pengakhiran yang baik. Akak puasakan time tu? Tak sempat buka pun. Moga berbuka akak,berbuka di syurga. Ameen."



Alumni, Al Amin Bangi (Hanifah Jailani)
"Pernah tak anda menitiskan air mata kerana orang yang anda tidak pernah jumpa, tak pernah sembang-sembang apatah lagi menjalin rapat ukhwah fillah? Perginya ukhti Nurul Hafizah bersama2 cerita2 terakhirnya yang cukup mengagumkan membuatkan saya rasa sangat dekat dengan beliau walaupun tak pernah kenal rapat. Akan saya abadikan kisah beliau sepanjang hidup saya selagi Allah mengizinkan."



Ustaz Hasanuddin

Almarhumah Nurul Hafizah Mohd Faizul Aris SPM 2009 Generasi 11 Sekolah Menengah Islam Hidayah selamat disemadikan di Kg Parit (Ampang Tinggi) Kuala Pilah.

Beliau terlibat dalam kemalangan ketika bergegas pulang mengambil adik-adik dari Sek. Men. Islam Hidayah JB untuk berbuka puasa hari Isnin.. Beliau sering saya doakan kerana pernah menjadi peserta Mukhayyam saya tahun 2009. Kami di Hidayah sentiasa mentarbiah anak-anak begitu. Antaranya berpuasa, berkhidmat kepada ibubapa.

Bisikan ayahandanya kepada saya, " Dia sibuk mencuba untuk memasakkan menu kegemaran adik-adiknya yang akan berbuka petang itu. Dia sempat berbual dengan saya melalui telefon,sebelum keluar untuk ambil adik-adiknya di Hidayah."

Saya menteteramkan ayahandanya, " Semoga Fiza pergi sebagai Syuhada' Sughra. Hadis Rasulullah, 'Barangsiapa diuji dengan anak-anak perempuan ini, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka (anak perempuan itu) menjadi benteng untuknya dari api neraka."

"Lihatlah sejak kejadian petang itu, guru-guru dan Warga Sekolah Menengah Islam Hidayah JB itu, lihatlah teman-teman seangkatannya.. Mereka memuliakan anak tuan.."

Subhanallah.. walhamdulillah.. walaa ilaaha illallah..Allahu Akbar!

monolog..
" Akak, jujur hati ana katakan... Sepanjang ana kenal akak, akak cukup baik. Ana ingat lagi suatu masa ni, akak luah pada ana yang akak sayang sangat kepada kura-kura peliharaan akak.. Akak tak sampai hati nak biarkannya di rumah. Secara senyap akak bela kura-kura tu di asrama. Sebab akak kata akak kesian sangat pada dia. Moga dengan belas ihsan akak kepada makhluk Allah yang lain, Allah limpahkan Kasih SayangNya buat akak di alam barzakh sana. Amin.."

2 comments:

Anonymous said...

assalamu'alaikum

ini siapa ye?

-hanifahjailani-

Mawar putih said...

Wa'alaikumussalam..
~Rahsia ^^