Pages

Tuesday, May 1

.Keep in touch.


semoga kita menjadi sahabat seperti lelaki ini. Keep in touch, dear.

Bismillah..

Beberapa hari lepas, saya menerima sms daripada Srikandi Umar, " Call ana sekarang. Urgent!"
Hati mana yang tidak keruan..

Nombornya di dail. Tak lama selepas itu, kedengaran suaranya melalui corong handphone. " Sihat? apa yang urgentnya ni.." soal saya.

Lalu dia menceritakan...

Usai perbualan kami yang sebentar itu, saya mendapat berita mengenai seorang sahabat saya, Siti Nur Alia Hani yang sudah lama 'menghilang' kan diri dalam kalangan ahli batch kami.

Rupa-rupanya, Allah mengujinya dengan di sahkan menghidapi penyakit SLE. Semasa sekolah dahulu, dia sering tidak hadir ke sekolah. Kami semua tahu dia sakit. Tapi tidak tahu apa penyakitnya dan tidak sangka sudah seteruk ini.

Mendengarkan berita ini, terus saya search mengenai penyakit ini di internet. Melalui pembacaan, penyakit ini lebih mudah diserang pesakit wanita berbanding pesakit lelaki. Juga, kesan daripada makhluk halus (jin) yang menyerang organ dalaman. 

Siapa yang tidak bergetar hati, bila mengetahui sahabat batch sendiri mengalami penyakit serius tanpa seorang pun daripada kami yang tahu. Astaghfirullah...

Sedih.

Mungkin juga, sekiranya saya yang hadapinya tidak mahu menyusahkan sahabat sendiri untuk tahu keadaan diri. Apatah lagi bagi menagih simpati. Namun, sebagai sahabat.. "SAHABAT", apakah kita tegar membiarkan dia tanggung sendirian?

Apatah lagi, Alia merupakan sebahagian barisan kepimpinan kami di sekolah dahulu. Tetapi disebabkan sakitnya semasa di tingkatan empat, dia meletakkan jawatan sebagai 'naqibah' di sekolah. Mula saat itu, ada juga desas desus katanya, dia di pecat. Astaghfirullah, mana agaknya datang berita yang macam tu?

Jadinya, perbetulkan kembali perspektif anda terhadap Alia, atas dasar apa dia meletakkan jawatan. Sama sekali tidak jawatannya itu di 'pecat'. Hakikatnya, sebalik tersenyumnya wajah si dia, seribu penderitaan yang tersimpan.

Allah. Allah. Allah.

Saya juga terlepas pandang ini semua. Terima kasih sahabat kerana mengingatkan..

Dengar katanya, keadaan Alia sudah semakin serius. Penyakitnya sudah serang buah pinggang dan asyik berulang alik ke hospital. Setiap hari, pengambilan ubat sebanyak 10 biji . Kita? Senang lenang makan. Mungkin saja, Allah juga kita lupakan. Nak sebut 'Bismillah' pun acap kali terlepas pandang.

Kata-kata ini, khas ditujukan buat ahli batch 13 SMIH yang tersayang. Bersempena lagu kecintaan batch kita 'one heart, one family' Always keep in touch. Pastikan, semua antara kita memegang Tali Allah yang sama. Menggarap Sunnah Rasulullah yang sama. Dan menyebarkan fikrah yang sama. Di sampin saling meneguhkan antara satu sama lain.

Ujian Allah buat Alia, sama-sama kita ambil iktibar. Don't act like this again. We are one. Never mind who you are, as long as you are in BATCH 13. Contact dan ziarahlah dia...

~Semoga sahabatku Alia, terus diberi kekuatan oleh Allah. Sakit itu, penghapus dosamu. Betapa Allah sangat menyayangimu. Percayalah... Sebagai sahabat, ana hanya mampu meneguhkan tali persahabatan kerana Allah yang ana yakin dengan IzinNYA diakhirat kelak bakal menjadi naungan kita bersama. InsyaAllah..









No comments: