Pages

April 19, 2013

.Membidadarikan diri.


Dasar perempuan. Suka sangat dengan bunga. Ok je kan? ke gedik. uhuk


Bismillah

"Sesungguhnya orang-orang bertaqwa berada di tempat yang aman. Di dalam taman-taman dan mata air. Mereka memakai sutera halus dan sutera tebal, duduk berhadap-hadapan. Demikianlah.. dan Kami jodohkan mereka kepada bidadari bermata jeli."

Ad Dukhan : 51-54

KITA DISEBUT ALLAH

Suatu petang semasa di asrama. Sambil tangan menyuakan nasi ke mulut saya memerhatikan insan di hadapan. Wajahnya muram. Tiada riak kegembiraan malah makan pun lambat-lambat.


"Berserilah enti hari ni." Saya memulakan madah menarik hatinya.


Bibirnya meleret senyuman kecil. Ah Respon! "Berseri ana pun, tak berseri seperti bidadari.." 


"Eh dah kenapa dengan bidadari tiba-tiba ni? Ada gaduh dengan bidadari ke?" Saya berjenaka. Cuba menghilangkan muram pada wajahnya. Tak manis tahu.


"Haah. Rasa macam jelous sangat dengan bidadari syurga ni. Tadi dalam kelas, masa tengah murajaah ramai-ramai, boleh pulak part ayat bidadari bermata jeli tu, diorang baca kuat-kuat. Geram betullah. Untunglah diorang dapat bidadari.." Rungutnya.


Pasal itukah yang membuatkan dia tidak selera makan gamaknya? Comel aja sahabat saya yang seorang ini. 


"Cemburu sangat tu.."


"Mestilah.. Tak apalah nanti masa murajaah surah al Waqiah nak baca kuat-kuat part 'wildan' tu." Tergelak besar dia sambil mengutarakan cadangan yang super bernas itu. 


"Tapikan enti, rasa-rasanya siapa lagi utama? Kita ke bidadari?" Soal saya menjerat pada 'taujihat' petang.


"Tak tahu.. macam bidadari aja. Sebab memang sah-sah di syurga. Kita?"


"Sebenarnyakan, kalau nak tahu kita yang lebih utama. Sebabnya, kalau bidadari hanya beberapa ayat saja yang Allah turunkan. Tapi, betapa special Surah An-Nisaa' Allah turunkan kepada Rasulullah untuk kita terutamanya. Hmm, bangga tak?"


"Heh? Subhanallah.. tak terfikir pun. Rasa macam bangga tiba-tiba.." Dia tersenyum lebar.


"Kan?" Ya, kitalah lebih utama dari bidadari. Banggakan?


Ehem bidadari di syurga sana! jangan jeles dengan kami ya..



SABDA RASULULLAH


Aku (Ummu Salamah, isteri nabi) bertanya, "Ya Rasulullah, manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari bermata jeli?"


Beliau menjawab, "Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari seperti kelebihan apa yang nampak dari apa yang tidak terlihat."


Aku bertanya, "Mengapa wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari?"


Beliau menjawab, "Kerana solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah. Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuningan, sanggulnya mutiara, dan sisirnya terbuat dari emas."


Mereka berkata, "Kami hidup abadi dan tidak mati. Kami lemah lembut dan tidak jahat sama sekali. Kami selalu mendampingi dan tidak beranjak sama sekali. Kami redha dan tak pernah bersungut-sungut sama sekali. Berbahagialah orang yang memiliki kami dan kami memilikinya."

(Riwayat al Tabrani)


MEMELIHARA PANDANGAN


"Di dalam syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang sopan membatasi pandangannya. Tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka. Tidak pula oleh jin." 

Ar Rahman : 56


Mendengar saja ayat ini, saya jadi sentap. Jika bidadari memelihara pandangannya, bagaimana kita yang lebih utama daripada mereka? Sebabnya, nanti kita yang akan jadi ketua bagi bidadari-bidadari bukan?


Terus semasa perjumpaan kepimpinan hari esoknya di sekolah, saya terapkan. Dalam hati niat 'Okay, nanti bila berbincang, tak nak pandang langsung! Muktamad.' Saya tekad.


Ketua saya memanggil. Ada perkara penting katanya. Saya menghampiri bersama teman di sisi. Mata tertunduk ke bawah tanpa sedikit pun saya menoleh. Daripada bicaranya, nampak seakan hambar. Mungkin juga pelik dengan tingkah saya ketika itu? 


Rupanya dia ingin menghabarkan berkenaan keciciran duit kepimpinan yang agak besar jumlahnya sehingga mencecah ratusan ringgit. Namun reaksi saya tetap diam membatu.


Sampai terakhir bait perkataannya, saya tetap tertunduk dan bersuara 'Hmm..'. Perasaan ketika itu saya rasa  puas! kerana saya berjaya menundukkan pandangan. Namun, jauh sudut hati terdetik sesuatu yang tidak kena.


"Enti, apa pendapat enti kalau berbincang dengan seseorang, orang yang berbincang dengan enti tu tak pandang langsung. Pastu cakap 'Hmm..' aja?" Soal saya pada sahabat saya, merangkap Setiausaha dalam MPP.


"Enti.... sakitnya hati!" Dia berbicara lantang. Iyakah?


"Ana buat macam tu tadi..." Saya mengadu. Sangka saya cara itu sudah betul. Memandangkan saya baru menjumpai ayat tersebut, saya terus ingin mempraktikkan. Niat saya telus demi menjaga iman itu sendiri.


"Dah hampir setahun dah kita bersama bergerak untuk tarbiyah sekolah. Mesti enti pun tahu cara yang sepatutnyakan?" Tepat menebak dada saya ketika itu.


"Entahlah, tapi tadi ana cuba untuk tundukkan pandangan. Sebab ciri-ciri bidadari syurga tu, dia tidak memandang dan dipandang pun. Apatah lagi kita yang bakal dijanjikan Allah sebagai ketua bidadari syurga tu..." Luah saya sedikit sedih.


Perkara itu bukan mudah. Tahap mujahadah itu perlu tinggi. Saya juga manusia. Bahaya sekiranya kita terbiasa sehingga rasa selesa. Sedangkan itu adalah satu dosa.


"Allah perintahkan untuk kita menjaga pandangan dan memelihara kesopanan dalam surah An Nur ayat 31. Bukan tundukkan pandangan, tapi tiada common sense. Boleh enti cakap 'hmm' je? Ada ke mana-mana ayat Allah mengajar kita untuk berbicara seperti pegawai penjara? Tiadakan..? Bersederhanalah." Suaranya  tegas memeperingatkan. Bertubi peluru soalan ditujahnya. Saya akui ada benar pada bicaranya.


Kalau ketua bidadari syurga macam pegawai penjara, kasihan penghuni syurga. Kureng bahagia nanti. heh 


Moga Allah ampuni dosa saya. Terima kasih sahabat, atas nasihatmu.



YANG TERTUTUP ITU INDAH

Barangsiapa yang memakai pakaian untuk mencari populariti dunia, maka Allah akan mengenakan pakaian kehinaan padanya di hari kiamat, kemudia membakarnya di neraka." 

(HR Abu daud & Ibnu Majah)


"Assalamualaikum Ustazah.." 


"Sejuk, perut ibu mengandung.." Suara-suara nakal mengusik. Walaupun sudah lali di telinga, hati tetap panas membara. 


Ketika itu saya mewakili sekolah, unit KRS (Kadet Remaja Sekolah) bagi kontijen Musleh berentap dengan Kontijen negeri-negeri lain. Jamboree. 


Bagi pandangan mereka, kami agak asing sedikit. Masakan berbaju KRS, bertudung labuh dengan berkasut but? Setiap apa yang kami lakukan pasti tidak terlepas dari mata-mata yang memandang. Mungkin dengan pandangan kejelekan atau kekaguman, itu antara hati mereka dengan Allah.


Semasa sedang berbaris, bersuara lantang ketua kontijen Selangor. "Berbarislah tegak-tegak. Cuba korang tengok kontinjen tepi ni. Tak ada pun yang gerak-gerak!" Mak aih.. garangnya kak. Berbaris kita pun boleh dijadikan qudwah sebenarnya.


Dan tiba-tiba dia datang kepada barisan kami. "Sebenarnyakan, aku teringin nak bertudung labuh macam korang. Tapi sekolah tak bagi. Cikgu aku sampai ugut akan gunting." Terkejut kami. Sehingga begitu sekali? Moga Allah memberi hidayah kepada cikgu itu. Allahu.


Semasa saya khusyuk mendengar taklimat, datang lagi seorang teman dari kontijen Johor tak silap saya. Dia bertanya, "Awak.. tak panas ke pakai macam ni? Awak pakai baju lengan panjang, pastu pakai sarung lengan lagi.." Suaranya kedengaran ikhlas.


"Panas? Hmm.. macam inilah saya bagi analogi. Kalau awak duduk tengah panas terik. Matahari direct kena pada awak apa awak buat?" Ketika itu mengharapkan bantuan Allah dalam perbicaraan saya.


"Saya tutup muka. Kalau tidak pun, ambil topi. Hehe.." 


"Eh, kenapa pulak awak makin tutup? Bukan bertambah panas ke?"


Dia terdiam. 


Saya tergelak. "Macam itu jugalah kalau kita tutup-tutup ni. Tidaklah direct kena kulit. Sakit tau.. Allah tahulah apa yang tebaik untuk hambaNyakan?" 


Dia mengangguk. Saya harap dia faham dengan analogi yang saya gambarkan. "Sebenarnya saya suka tengok awak semua.." 


Astaghfirullah. Segala pujian saya kembalikan kepada Allah.


Benar, yang tertutup itu lebih indah. Sekalipun saya seorang perempuan, saya juga tetap cemburu dengan mana-mana wanita yang berpurdah. Namun, perlu diperingatkan kembali kerana apa kita berpakaian. Jika ingin pandangan manusia, istighfarlah. Pakailah pakaian syar'i agar redha Allah sentiasa di sisi. 


Terpulang kepada muslimah di luar sana, bagaimana anda ingin berpakaian. Tetapi ingatlah, seindah perhiasan adalah wanita solehah. Dan wanita solehah itu dia memberi dan menerima sesuatu asal ianya membawa ke syurga.


Oh Muslimah, Allah cinta padamu.
Rasulullah kasih padamu.


Lai.. lai.. membidadarikan diri jom!





3 comments:

Anonymous said...

Terima kasih atas perkongsian. Sy nk jadi ketua bidadari tu. Doakn sy d beri kekuatan...

Mawar Putih said...

>Anonymous : Semoga Allah membantu ukhti dalam setiap perkara. Allahu musta'an ^^

Waifatul Najihah said...

Allahurabbi..semoga diri kita kuat dan teguh di jalan Allah.. :)