Pages

Monday, April 29

.Ahlullah.



Bismillah..


Sabda Rasulullah s.a.w, 
'Sesungguhnya Allah s.w.t memiliki ahli-ahliNya dalam kalangan manusia. Maka para sahabat bertanya : Wahai Rasulullah, siapakah mereka? Rasulullah menjawab, Mereka itulah Ahli al Quran, iaitu Ahlullah, dan mereka yang mendalami bidang al Quran tersebut.' 

(Ibn Majah, Hadith Sohih)


Al quran coklat dipegang erat. Sayup-sayup kedengaran sahabat berulangkali mengulang hafazan mereka. Ada sedikit perasaan sayu ketika itu.


Sungguh aku merindui saat hidup penuh dengan ayat cinta Allah. Tidak rindukah kalian?


Ditegur oleh Allah, melalui mushaf al quran itu. Dibelai oleh Allah, melalui naskhah al quran itu. Diperingat oleh Allah, melalui helaian al quran itu.


Semua itu melalui al quran, untuk aku merasakan Allah berbicara denganku.

Melalui al quran juga aku seolah  merasa kehangatan bersama Rasulullah walau baginda tiada di sisi. Kerana wahyu itulah baginda merasa keperitan dan kesakitan yang tidak terperi dalam menyampaikan risalah Allah.


Al quran itu dibuka mushafnya. Terselit sehelai kertas yang aku simpan lama di situ. "Sekiranya Rasulullah s.a.w di sebelah ukhti, apa ucapan yang mahu ukhti bicarakan pada baginda?"


Tekak seakan perit. Hati mula sebak. Tiada kata yang mampu terluah. 


Sungguh aku merindui baginda. Kerana itu aku mendekatkan diri dengan al quran. Aku yakin, kalam Allah  merupakan kalam yang tertinggi dan tiada yang layak berada di sisiNya melainkan hambanya yang bertaqwa.


Ya Allah hiaskanlah diri kami dengan keindahan al quran.
Muliakanlah kami dengan kemuliaan al quran. 
Serikanlah kami dengan ketinggian al quran.
Pakaikanlah kami dengan pakaian al quran.

Masukkanlah kami kedalam syurgaMu dengan syafaat al quran, Ya Allah... T.T



No comments: