Pages

April 11, 2013

.Simptom munafiq.


Talam dua muka ni heh! Munafiq~


"Weh man! ana rasa macam ada sesuatulah dekat tengkuk ni hah. Cuba rasa.." Syah yang menjenguk dari muka pintu mendekati Man dihujung sudut bilik.


Man baru saja habis tilawah separuh juzu' mengalih pandangan ke arah sahabatnya. Bahagian itu ditanda.


"Mana?"


"Ini hah. Ada tak rasa macam benjol sikit. Kenapa eh?" Syah mengambil jari Man dilekapkan pada lehernya.


Man meraba sedikit. Benar, ada sedikit benjolan. Tapi tidaklah besar. "Emm, susah untuk ana cakap. Rasa-rasanya...." Man tidak menghabiskan ayatnya.


"Rasa-rasanya apa Man?" Syah mula berdebar.


"Ana rasa ini macam simptom kanser..." Man berbicara serius. Tiada langsung tanda gurauan pada wajahnya.


"Takkanlah....!"


Wajah Syah berubah serta merta. Suaranya sudah mula meninggi. Cepat-cepat dia beristighfar. Lantas bangun mencapai kunci.


"Nak pergi mana?"


"Markaz sihi!" Dari jauh dia melaung.


Perkara bernyakit begini jangan dibuat main. Apatah lagi kanser! Hati Syah semakin tidak keruan. Perasaan takut mula menggunung. Sudahlah Man sahabatnya itu pelajar terbaik perubatan tahun 4 University of Jordan. Lagi 2 tahun bakal grad sebagai seorang doktor. 


Dalam perjalanan ke Markaz Sihi sempat lagi jemari Syah menaip simptom kanser dalam iPadnya. Dia belum bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. 


Jauh sudut hati dia berdoa memohon keampunan Allah. 'Lepas ni, tidak kira apa pun yang terjadi aku akan all out dalam dakwah dan tarbiyah keranaMu'. Hatinya menangis tidak sudah. Sukar untuk diungkapkan perasaannya ketika itu.


Usai pulang dari Markaz Sihi.


"Macam mana? Apa doktor kata?" Tanya Syah sambil tangannya laju berhempas memasak juadah petang untuk ahli rumahnya.


Syah tersenyum panjang. "Alhamdulillah, bukan kanser pun. Tekak ana bengkak sikit. Doktor kata ada tounsils.."


Man tergelak kecil. "Enta ni pun satu. Yang keluar terus tu kenapa. Ana tak habis ayat lagi tadi."


"Weh, mestilah ana percayakan dengan budak medic macam enta. Even simptom sekalipun!"


"Itulah, even simptom pun kan?"


"Maksudnya?"


"Iyalah, macam kita ni ada orang yang Islam tetapi tidak bercirikan Islam."


"Cuba ayat tu jangan tinggi sangat Man oi! Bagi jelas sikit.. Balighul Mubin. Heh." Sempat lagi Syah mengusik sahabatnya.


"Maksud ana Munafiq." Bunyi tumisan kedengaran. Bau rempah menyelerakan seisi ahli rumah.


"Jadinya apa kena mengena Munafiq dengan simptom kanser tu?"


"Cuba bayangkan, macam keadaan enta ni. Ana baru cakap simptom kanser dah melompat macam anak beruang terus lari pergi Markaz Sihi. Perasaan enta waktu tu macam mana?"


"Mestilah takut. Dan andai diberi waktu ana nak betul-betul all out dan perjuangkan agama Allah sebaik mungkin.." Suara Syah mengendur.


"Samalah juga situasi tu dengan orang kafir. Yang dikisahkan Quran, dalam perang tabuk. Munafiq tu bukan kafir pun, macam kita ni Islam.. Tapi ketika tu, siapa aja yang sanggup meredah panas terik matahari untuk pergi berperang? Mereka lebih rela duduk diam di rumah dan menikmati buah-buahan yang masak ketika soifi (musim panas)."


"Betullah.."


"Lagipun, kalau dalam situasi kita pula. Takutlah andai kitalah orang yang tergolong dalam golongan munafiq tu. Yang mungkin hebat pada amalannya. Hebat pada bicaranya. Tapi bila diminta untuk berjuang dia menolak mentah-mentah. Nauzubillah..."


Man bersyarah sambil tangannya laju menggaul masak lemak cili apinya itu. Memang berapi-api seperti syarahnya petang itu.


"Dan dalam Al quran memang Allah dah beri tahu ciri-ciri munafiq tu bagaimana. Nanti cuba check surah At taubah tu betapa Allah bongkarkan segala isi berkenaan keadaan orang munafiq tu bagaimana. Dan kita sebagai umat Islam yang bersyahadah ni, tidak mahulah simptom munafiq tu ada dalam diri kita bukan?"


Man tersenyum kecil. Harapannya agar sahabatnya faham apa yang cuba dia sampaikan.


"Nauzubillah, Man. Ini baru bengkak tekak. Bagai nak menggila ana pastikan simptom kanser tu betul-betul tiada dalam diri. Apatah lagi simptom munafiq bagi seorang daie. Astaghfirullah.." Syah beristighfar panjang.


"Terima kasih juga Syah, sebab suruh ana check 'bengkak tekak' enta tu... huhu. Mengingatkan balik ana pada Allah."


"Tiada apalah Man. Jom makan, laparlah.." 


"Jom! panggil yang lain makan sekali."



"Orang-orang munafiq itu takut jika diturunkan suatu surah yang menerangkan apa yang tersembunyi dalam hati mereka. Katakanlah kepada mereka, 'Teruskanlah berolok olok terhadap Allah dan RasulNya.' Sesungguhnya Allah akan mengungkapkan apa yang kamu takuti.."


"Allah menjanjikan orang-orang munafiq laki dan perempuan dan orang orang kafir dengan neraka Jahannam. Mereka kekal di dalamnya. Cukuplah neraka itu bagi mereka. Allah melaknat mereka dan mereka mendapat azab yang kekal."

At Taubah : 64 & 68


No comments: