Pages

Tuesday, May 29

.Selamat berjuang sahabat!


Bismillah..

Semakin hari, semakin ramai sahabat yang saya kenali sudah mula melangkah ke tempat 'gudang ilmu'. Baik yang memasuki matriks, unversiti, mahupun yang ke intec bagi persediaan ke luar negara.

Satu persatu jua, ahli usrah bakal meninggalkan saya untuk menyahut seruan belajar yang membutuhkan mereka di situ. Saya? Belum lagi masanya. Ya, suatu masa nanti saya pula yang bakal meniggalkan mereka. Perit rupanya rasa ini. Namun, fitrah kehidupan tiap yang bertemu pasti berpisah.

KISAH SAYA DAN AWAK!

Pulang saja saya dari Scotland, awaklah orang pertama yang menjadi sahabat saya di Penang ini. Walaupun pertemuan kita atas dasar ukhwah mak kita berdua. Namun, tercalit jua manisan persahabatan itu antara kita. Bila dihitung, perhubungan kita baru mencecah 2 bulan. Cukup singkat. Namun, saya rasa utuh. Awak rasa?

Entah mengapa, sejak awal perkenalan kita, saya selamba dek aja dengan awak. Mungkin sebab sudah tiga bulan saya tidak bersahabat? Tanpa sengaja, awaklah jadi mangsa celoteh saya, kerenah saya, gedik saya, dan nakalnya saya. 

Di fakulti kesihatan, USM adalah titik pertemuan saya dengan awak. Dengar pula 'bebelan' Dr. yang kurus tu mengenai kesihatan. Erk = =' . Penuh bersemangat saya dan awak mengangkat tangan bagi mengikuti program "Healthy Losser". Ada nada kelakar di situ. Hoho.. Awal-awal saja bersemangat. Bila sudah dilihat prosedur itu, dengan pantasnya awak menggelengkan kepala. Saya pun ikut aja awak. Awakkan sahabat saya.. ^^

Persahabatan kita tidak setakat itu sahaja, saya ajak awak untuk berjogging bersama di PISA. Saya pula sudah mula beberapa hari awal dari awak. Jadi, badan pun tidaklah tegang mana. Tapi, kesian awak. Hehe. Saya paksa buat pusingan sehingga 3 km. Nak tak nak, awak buat juga. Sebab sayakan sahabat awak.. ^^

Bertemu lagi saya dengan awak di program-program yang mak awak dan mak saya ikuti. Sejak itu, ke mana saya pergi. Pastinya saya akan mengajak awak. Dan, ke mana saja awak pergi, pasti saya tidak ketinggalan untuk mengikutinya.

Makin lama saya kenal awak, rupa-rupanya ramai juga akhawat-akhawat yang awak kenal. Kalah saya. Tidak kurang juga, program yang awak ikuti. Sangat Awesome! Saya? huh, saya ikut program sekolah aja. Tak global macam awaklah. Heh.

Keutuhan persahabatan ini dieratkan lagi setelah Allah menakdirkan kita berada di dalam sebuah lembayung usrah yang sama. Sifat awak yang gementar tiap kali usrah sering membuat saya ketawa di dalam hati. Penyampaian awak selalu membuatkan mata saya tak lepas dari pandang awak. Sehinggakan kakak Chenta kita berkata "Heh, nabila awak janganlah tenung dia. Hilang ayat dia..." Nak buat macam mana, awak pun tahu saya seorang yang fokus bila nak tahu sesuatu. Sorry ya awak!

Rumah kita yang sekengkang kera, tidak jauh mana ini memudahkan lagi perhubungan kita untuk ke mana bersama. Satu hari, tidak semena-mena awak mengajak saya untuk pergi kelas 'driving'. Ohho. Saya telus dengan awak, saya buat gelagat gedik saya pada awak yang menggambarkan saya takut sebenarnya. Tapi awak tetap terus memberikan semangat. Kita daftar sama-sama. Juga tidur dalam kelas teori sama-sama. (==,)

Semuanya sama-sama, sehinggakan lulus ujian komputer pun sama-sama. Awak tetap bersabar dengan sikap saya yang agak lurus ini, dengan menghafal jadual kelas memandu saya. Nakalnya saya. Kasihan awak. Sampailah satu tahap sedikit demi sedikit Allah menjarakkan kita. Saya sibuk dengan program. Awak pula terus dengan kelas memandu itu.

Akhirnya, tibalah masa untuk awak masuk matriks. Sukar untuk saya ungkapkan perasaan ini. Sedih? Adalah sedikit. Ceh! (ego agak tinggi). Emm, saya sedih sebab awak tinggalkan saya. Tapi, awakkan ingin berjuang. Ramai lagi mereka di sana yang memerlukan manisan tarbiyah dan ledakkan dakwah awak.

Dalam pelukan itu, saya merelakan untuk awak pergi. Mungkin bagi awak, saya ini bukanlah sesiapa. Namun, ucapan terima kasih sahabat kerana menerimaku seadanya. Dikau sering mengingatkan diriku kepada Allah. Syukran ya Ukhti..

Akhir kalam, "Awak belajar betul2 kerana Allah ya. Kalau saya dapat lesen dulu jangan jelous! Nanti saya ziarah awak. Dan.. Selamat Berjuang Sahabat!"

Semoga semua ini diredhai Allah ~





2 comments:

Anonymous said...

siapa org tu? hehe, sayu baca... ;')
-k long

nahmri. said...

Along ni, asyik tanya siapa aja. Eheh. Adalah..