Pages

April 24, 2012

.Keturunan menjadi ukuran?.

Tok Ayah and Mak tok in memory

Bismillah..

"Sorry sir, do you want coffee or tea?" soal pramugari dengan penuh slank melayunya bertanya.


"A..bagi saya kopilah!" jawab tok Ayah dengan selambanya.

Begitulah tiap kali bertembung dengan orang ramai. Pasti mereka membayangkan mat salleh mana sesat di Malaysia ni. Habis terkejut badak sang pelayan apabila mendengarkan pekatnya melayu Tok Ayah.

Entah mengapa sejak akhir ini saya terkenangkan mereka. Sudah hampir tujuh tahun Tok Ayah meninggalkan kami. Mak tok pula hampir empat tahun sudah menyahut seruan Illahi. Semasa keberadaan saya di Johor, tak sempat pula untuk menziarahi perkuburan mereka. Cuma sekadar titipan doa dari jauh.

Al-Fatihah..

Ramai rakan sebaya, memanggil Tok Ayah dengan gelaran "Atok KFC". Memang ada sedikit iras. Namun hakikatnya Allah itu tidak pernah memandang dari keturunan mana kamu datang. Bahkan kita ini semua punya keistimewaan tersendiri dalam penciptaannya.

Acap kali juga orang bertanyakan kepada saya "Atok anti orang putih ke?"
Apakah jikalau saya menyatakan keturunan saya baru ingin disahut salam itu? Atau memang kamu benar-benar ikhlas menyahut persahabatan yang saya hulurkan? Ah..sifat manusiakan memang seperti itu.

Suatu masa nanti pasti kita juga akan turut serta seperti mereka. Tatkala itu, saya berharap agar dapat memulangkan segala yang telah Allah pinjamkan kepada saya dalam keadaan yang paling baik. Bahkan dengan sehelai rambut pun, harapannya rambut itu menjawab yang saya menjaga dia dengan sebaiknya.

Di akhirat kelak, setiap satu amalan kita walau sekecil zarah akan dipertimbangkan. Macam mana kalau kita ada beg tangan sampai empat hingga lima. Yang guna cuma satu. Ada kasut berderet-deret pelbagai jenama. Yang guna cuma satu. iphone, laptop, ipad, dan banyak lagi. Nanti apa yang bakal di jawab nanti ya? Lagi-lagi baju. Fuh..(lap peluh) memang banyak kot kat dalam almari. Sampai pening fikir nak pakai apa. Sebab banyak sangatkan..

Tak perlu nafikanlah perkara ini. Betapa hidup kita ini mewah. Cukup mewah dalam erti kata lain bisa tidak mensyukuri nikmat Allah. Astaghfirullah. *Muhasabah =='

5 kecintaan manusia.

"Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang dingini, Yaitu wanita-wanita. anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak.." 
Ali Imran: 14

~ayat Al-Quran ini ada related dengan entri saya lepas ini. cuma belum ada kekuatan. Berkenaan prog yang saya join sepanjang seminggu ketiadaan di rumah. Sabarlah ya.






2 comments:

Happy Zainab said...

blog yg haybat..;) tahniah.. very nice post..

Mawar putih said...

Alhamdulillah..
Semoga bermanfaat utk enti juga cek nab.. ^^