Pages

Wednesday, April 25

Jaulah LKD


Bismillah..

"Dan Allah lah yang menautkan hati hati mereka. Jikalau engkau membelanjakan segala apa yang ada di bumi, nescaya engkau tidak akan dapat menautkan hati mereka. Dan Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
Al Anfal : 63

Buat pertama kalinya, saya mengikuti program LKD. Rasa teruja itu memanglah ada. Lebih lagi bertemu dengan para Kader Du'at daripada berbeza sekolah rangkaian Musleh. Semuanya..memang Haybatt Haybatt belaka.

LKD stand for Latihan Kader Du'at. Nama aja dah gempak. Apatah lagi bila mana mereka ini menuturkan unsur-unsur berbaur Dakwah dan Tarbiyah. *saya masih lagi perlu banyak belajar. Seriously...

Segala pengisian yang cuba dimuat dalam memory card kepala saya, cukup berat. Memanglah boleh ditampung berkilo-kilo bait. Namun sejauh mana input itu harus digunakan bagi menghasilkan output yang bermanfaat untuk masyarakat sekeliling.

Bermula saja daurah ini, dapatlah dilihat sahabat sekeliling riuh rendah macam kat pasar pun ye jugak. Sekejap jumpa orang sana, bising... Sekejap jumpa orang sini, bising... Dah rapat, memanglah. Lebih lagi, yang baru balik dari Kembara Dakwah di Sabah dan Sarawak. Pastinya keutuhan ukhwah mereka lebih kukuh kerana telah menempuhi saat kesusahan bersama-sama. 

Alhamdulillah, saya taklah berasa keseorangan. ramai saja yang dikenali. Ada seorang akhawat yang baru balik dari Mesir. Hah, tu yang syok. Sebabnya pengalaman dapat tarbiyah di luar negara memang lain.Taklah rasa janggal nak share. Cerita dia dari Mesir dan saya dari Scotland.

Mereka yang lain tu, pernah sebelum ini kami berjumpa di Nadwah, I'dat Dua't, Kursus Staff Sarjan, Kursus Sarjan dan yang lebih rapat dengan mereka yang bersama-sama menjadi wakil Musleh ke Jambori Perdana Kebangsaan. Mungkin sebab, seminggu tidur dalam hutan sama-sama.
Haih.. semuanya sama-sama.

Kata Hana (Amirah LKD3)
" Banyak perkara yang kita lakukan bersama-sama, Makan sama-sama, Tidur sama-sama, Dengar pengisian sama-sama, Ngantuk pun sama-sama, Semuanya sama-sama. Banyak betul benda yang sama! Jadi harapnya, kita semua peroleh benda yang sama. Tak nak ada yang dapat kurang daripada yang lain. Dan kita bergerak pun bersama-sama." 

Antara, pengisian yang mem'basah' kan jiwa ini saat mendengar talk daripada En. Satria Arjuna berkenaan Qaidah Sulbah. Tadabbur Surah al-Muzammil dan Al Mudatsir oleh Ustaz Samsul Ma'arif. Juga berkenaan Hubungan Silang Jantina. Fuh.. dah macam kursus kahwin. Nak tergelak jugalah tengok semua orang yang begitu Hammasah! time slot ni. Padahal disebalik tajuk ini, maksud yang tersiratnya adalah berkenaan IKHTILAT. Khas jemputan oleh Kak Najihah ( ex naqibah ) dan suaminya Akh. Muhammad Afifi plus anaknya yang comel tu. Sweet sungguh..

Tak ketinggalan juga membincangkan berkenaan JALAN DAKWAH. Yang dilengkapi oleh tiga perkara, Takrif Takwin Tanfiz. Slot terakhir pula diberi oleh Ustaz...( lupa namanya ). Berkenaan Tafsir. Ok, lupa lagi. Tapi yang penting! slot ni yang buat hati saya bergetar hebat. Tiap kali ada yang mengisahkan berkenaan 'kekasih hati' seorang yang gila, siapa yang tak sedih. Hurmm.. bila agaknya saya dapat bertemu dengan 'kekasih hati' itu ya?

Daurah ini, tidak berakhir begitu sahaja. Petang itu, kami diangkut ke rumah Izzah Fadzil bagi meneruskan Jaulah kami keesokan harinya. 


Bila budak LKD keluar..
Seramai 15 orang akhawat yang join jaulah ni.
Terima kasih banyak-banyak kepada Aqilah Dashuki, Zainab Ahmad Jim dan especially Izzah Fadzil.

Seperti biasa, anak dara memang kene masaklah kan. Tapi setakat potong sayur-sayur aja. Yang masaknya Ayah Izzah.  Ramai rupanya yang tak pass lagi.  Saya juga antaranya. Aiseh.. ada hati nak sebut pasal Baitul Muslim.. Tak pe.. go!

Malam tu, dengar pengisian dari Ayah Izzah. Memang mantap! Dapatlah mengenali sahabat kita dengan lebih dekat. Mana tidaknya, ada yang kecek klate, loghat Penang, moden Johor, Ang Ganu, Kome Perak, Depa Kedah, Semuanya ada. Sumpah Awesome! huhu..rindu mereka.

Sambil tu, kami bincang berkenaan video yang bakal kami cetuskan hasil dari Akhawat LKD. InsyaAllah, harapnya menjadi. Semuanya mengikut lokaliti masing-masing.

Habis dari perbincangan, saat yang ditunggu-tunggu, terjun dalam kolam. Mandi malam-malam sampai jam tepat menunjukkan pukul 12. Di 'seksa' pula dengan makroni goreng dan doughnut big apple yang cukup lazat tuh. Haih, naiklah beberapa kg badan ni nanti. Perancangan asal nak ke Uptown (tempat membeli belah) *untuk jalani praktikal DnT. Tapi semua dah tak larat. Uptown tu memang buka lepas jam 12 malam.

Malam tu, tidur nyenyak semua. Berbuaikan mimpi ukhwah indah yang tercipta bersama.
Bangun pagi dengan terpisat-pisat biji mata, kami laksanakan qiam. Solat berjemaah dan Ma'thurat dekat pondok rumah yang beautiful diiringi deruan angin dan air kolam di tepi.

Main program, Jaulah di Wangsa Walk. Mulanya kami bermain bowling dahulu. Macam-macam aksi dan gelagat oleh mereka ini. 

Rindu.

Pengakhirannya, berkumpul di Fullhouse restoran ala barat. Seriously cantik.. perabotnya semua putih belaka. Bertambah cantik bila kami yang datang ke Restoran tu. Harga makanan, tak payah cakaplah. Namun, apa yang utamanya Ukhwah yang terjalin itu.

Dalam Jaulah ini pun, ada wajibat yang perlu ditunaikan iaitu bermuayasyah dengan masyarakat. Bukan saja-saja melepak dan berfoya-foya. Bahkan inilah yang dikatakan praktikal dakwah! Bukan senang tahu..

Sempat juga kami bertukar-tukar hadiah. Mulanya agak pening nak belikan apa. Tapi seorang sahabat saya berkata "Berilah apa yang kita suka". Alhamdulillah orang tersebut memakai hadiah pemberian saya. So sweet

Rasa dihargai.

Tibalah saat yang paling saya tak nak ia hadir. Saat PERPISAHAN. Habis bersalaman, kami semua berpecah. Sahabat Al Amin,Kemaman ada kereta yang ambil mereka. Sahabat Aman, Kota Bharu pula balik malam. Sahabat saya Hidayah, Johor ke TBS. Mereka ke Selatan. Saya dan sahabat Al-Hidayah Ipoh ke Utara. Kami berpecah di Stesen LRT. Sangat sedih.. tapi tahan aja. 

Namun hakikatnya, tiada istilah PERPISAHAN
dalam PERTEMUAN dua orang mukmin.

Sampai bertemu next LKD ya. InsyaAllah.
~Tiba-tiba rasa tak nak fikir yang next LKD adalah yang 'last'
Okeh.. tak fikir!

Sayang antunna fillah eternally.


1 comment:

asmamiza said...

ya allah kau tautkanlah hati kami setaut-tautnya,umpama tautnya ikatan iman dan takwa kami..
sangat jeles di situ,pljr2 PSI tme xdpt pgi..