Pages

April 16, 2012

.Bonding Ukhwah.


Bismillah..

Minggu ini, saya turun johor. Ada 'something special' yang akan saya lalui di sini. Pastinya bakal mengupas semula kulit-kulit memori yang telah lama tidak saya rasai dahulu. Apalagi, kalau bukan nikmat  bersama cik 'DnT' saya. 

" Mawar Putih, kejap lagi ada suprise untuk anti.." kata Srikandi Umar yang seringkali aja membuat jantung ini suspen.

" Apa dia? "

" Adalah.. orang tu special. Mesti anti terkejut siapa yang datang " Huh, dia ni walau di 'gula'kan selalu aja berahsia. Ceh..seperti biasa dia menguji tingkat kesabaran saya yang 'suka sangat nak tahu' nih.

" Yelah ana tunggu. "

Alhamdulillah, bersama cik Wana chubby dan cik Atiq noisy turun serta bersama menjayakan program Rehlah Tarbawi PRS yang dianjurkan pihak Tarbiyah sekolah. Sungguh Awesome okeh!

" Korang, orang special tu nak datang. Dia suruh jemput dia dekat pintu pagar depan." Kata srikandi Umar yang memcahkan suasana nikmat makan BBQ hasil air tangan adik-adik terchenta.

" Wah..main jemput-jemput lagi. Special betul " Ni yang jelous nih.

Saya bangun dan meminta izin untuk join Srikandi Umar.

Betapa indahnya, saat ingin menjemput...
Mata terpandang akan si Dia. " Al- Fateh...!!"

Tak sangka, hebat sungguh susunan Allah. Pertemuan kembali antara kami cukup membuatkan hati ini gembira tak sudah-sudah.

Malam itu, sempat kami mengadakan Usrah sebentar di celah-celah perjalanan program. 
Ayat biasa kami, " Tak pe.. kitakan alumni " Ceh..

Cumanya, pertemuan dengan Al-Fateh hanya sebentar. Usai usrah, dia terpaksa pulang. Namun, sebelum bersurai, setiap dari kami menitipkan doa sesama kami. Fuh..mana tak meleleh air mata ni. Mana tidaknya, sahabat yang jauh ini bukan mudah untuk berjumpa. Skype adalah.

Dan kami menghantar Al Fateh dengan lambaian cinta kerana Allah.

Setelah tamatnya program, semasa di dalam bas...

" Assalamualaikum w.b.t, disini ana memohon maaf andai mengambil masa antunna untuk tidur dan mengganggu antunna untuk berbual. Berbaki masa yang beberapa bulan kami bakal menurunkan mandat kami, ana memohon maaf andai ana tidak dapat menjadi ketua yang baik selama ini. Buat sesiapa yang pernah rasa terasing, pernah rasa dipinggirkan ana memohon maaf. Sesugguhnya ana cuba melakukan yang terbaik. " Dengan nada sebak dia sebagai seorang timbalan PRS meneruskan ucapan buat 'tentera-tentera'nya terus bergerak maju dalam Dakwah dan Tarbiyah di mana saja.

Kata Srikandi Umar, " Teringat pula zaman kita dulu. Betapa peritnya menanggung beban seorang ketua. Tapi lagi perit bila nak lepaskan, dalam keadaan banyak lagi benda tak 'settle'.."

" Tahu tak pe..Tapi dengan kesibukan tu lagi rasa dekat dengan Allah kan? "

" Haah.. Tapi pernah dulu, ana geram sangat dengan pengawas sampai masuk kelas, lepas tu hentak-hentak kaki tak tentu pasal..."

" Dahsyatnya..macam kelakar aja anti hentak-hentak kaki."

" Hihi..alhamdulillah kelas ada tikar getah. Kalau tak mesti semua orang dah pandangkan?"

" Rindu pula zaman 'keperitan' itu.." Srikandi Umar mengiyakannya.

Overall, saya bersyukur dicampakkan ke Bumi Hidayah yang banyak membina diri ini. Juga sahabat2 yang sentiasa saja menyirami benih-benih ukhwah agar terus subur. Syukran ilallah ya Ukhti wa Murobbi pendidik Hidayah :)

Sebelum bersurai, seorang junior bertanya, " Macam mana akak-akak boleh komited untuk 'turun' sekali? " 

" Macam mana ek? " Sukar nak jawab. Tapi satu yang saya yakini. Dengan adanya 'Bonding Ukhwah' ini InsyaAllah  bisa menyimpulkan tali yang kuat atas dasar keimanan dan ketaqwaan kepada Allah.

No comments: