Pages

Tuesday, April 10

.Last touch Ihtifal.


Bismillah..

" riya' ke kalau saya tunjukkan gambar ni? "

Syukur kepada Allah atas kurniaaNya yang tidak putus-putus kepada hambaNya yang terlalu banyak dosa ini. Kamu mana tahu! setakat nampak luaran saya sajakan... Hakikatnya, entah-entah dosa saya lebih menggunung tinggi. MasyaAllah takutnya *Muhasabah... = ='

Betapa anugerah itu... *rasa tak layak sungguh! 

" Bagaimana nak terima anugerah itu dengan hati yang redha ya? "
persoalan yang acap kali timbul dibenak fikiran.

Kata ayah, " Dengan menerima anugerah ini, merupakan titik tolak untuk saya buat yang lebih baik. Bukan untuk pandangan manusia. Bahkan sebagai peringatan daripada Allah buat hambaNya yang selalu dapat apa yang tak disangka-sangkanya itu " seperti di 'tusuk' halus tikaman nasihat itu buat saya.

Kata Srikandi Umar pula, " Setiap anugerah itukan satu nikmat. Ia bukan puncak kejayaan kita. Kerana segalanya punya hikmah. ISLAHkan anugerah itu. Biarlah pandangan DIA yang kita risaukan... Semasa di atas pentas, jangan lupa istighfar ya!" tenang sedikit hati ini. Syukran sahabat.

Cumanya, saya terfikir bagaimana agaknya perasaan menerima 'penganugerahan daripada Allah'?

Apakah tika itu, kita menerima buku catatan amal melalui tangan kanan? atau tangan kiri? atau lebih teruk lagi daripada belakang?

Masa itu juga, tiada siapa yang dapat meneangkan hati ini. Keluarga? Sahabat? adik2 junior? Semuanya tak membantu. Melainkan golongan yang mendapat syafaat daripada Allah.

Alangkah indahnya sekiranya,

Allah menghulurkan ganjaran SYURGA.. " Masuklah wahai hambaku..bersama Rasulmu Muhammad ke dalam Syurgaku yang tercipta buat hamba2ku yang BERIMAN "  firman Allah.

Kita menjawab " Terima Kasih Ya Allah kerana menunjukkan aku jalan yang lurus.."

Dari kejauhan Rasulullah menunggu pengikut-pengikutnya bagi memasuki Syurga Allah bersama-sama. Oh Indahnya..

Lebih istimewa, sekiranya kita di anugerahkan gelaran "Muttaqin" (hamba yang bertaqwa) disisi Allah. Juga memasuki Syurganya tanpa hisab. InsyaAllah. *moto hidup dan cita2 ku yang tertinggi...^^

Berbanding pula penganugerahan manusia ini hanya sebahagian kecil. Mungkin ianya satu nikmat dari 'manusia'. Tetapi boleh jadi ujian oleh 'Allah' buat saya...
Alhamdulillah wa syukurillah..

" Dan setiap manusia telah kami kalungkan catatan amal perbuatannya di lehernya. Dan pada hari kiamat Kami keluarkan baginya sebuah kitab dalam keadaan terbuka"

sambungan..

" Bacalah kitabmu, cukuplah dirmu sendiri pada hari ini sebagai
penghitung atas dirimu. "

Al Israa : 13-14


No comments: