Pages

June 21, 2012

.Five.


Bismillah..

Matahari mula membiaskan cahaya. Sangat indah. Kelihatan cahayanya menyinar disebalik dua buah bangunan sekolah yang tersergam indah dihadapan mereka. Sesekali, kelihatan burung-burung berterbangan bebas. Berbentuk sebuah pasukan 'V' yang diketuai seekor lagi burung dihadapan. 

Suasana sekolah masih sunyi dari keriuhan para pelajar. Hanya kedengaran, butiran tazkirah Ustaz Abdul Rahman yang disampaikan sebagai kuliah subuh melalui corong pembesar suara surau.

Satu perbezaan dan satu persamaan. Mereka adalah alumni, adik-adik itu masih pelajar. Namun ditarbiyah dibawah naungan Allah, melalui asas tapakan 'Hidayah'. Yang dahulunya, merupakan teratak kecil. Kini keadaan sekolah sudah jauh berubah maju, selari dek zaman yang berlalu.

Sengaja padang yang dipilih. Sengaja waktu pagi dipilih. Sengaja masa dan tarikh itu dipilih. Kerana, disitulah bermula sebuah irama persahabatan antara mereka berlima.

Mereka berlima diam seribu bahasa. Membiarkan alam menterjemah perasaan. Segala kenangan dahulu menggamit memori. 

Flash!! 

"Adui! sakit mata. Ish, kacau daunlah Ghuraba' ni. Orang tengah feelinglah." Bicara Islahuddin sambil tangannya mencuit lembut belakang tubuh Ghuraba'.

"Eleh, kalau ana tak snap! Sampai bila-bila pun tiada gambar kita berlima, tahu. Mana taknya, semua orang bisu aja." 

"Eeiii, tak ubah lagi perangai dua orang ni. Asyik nak menang aja."

"Wah, orang tu still haybatlah dalam bidang fotogrrafi.." Puji Alfateh. Kembang semangkuk cik Ghuraba' sambil keningnya terangkat-angkat berlagak.

"Well, you know me.." Ghuraba' tertawa kecil. Bukan selalu begini. Usik-mengusik itulah yang mewarnai indahnya persahabatan mereka.

"Sudah berapa tahun agaknya kita bersahabat? Bersahabat heh, bukan berkawan.." Suara Ratu Syahadah memecah suasana. Dia memandang mereka yang lain.

Serikandi Umar menjungkit bahu. "Lapan? Sembilan? Sepuluh?" Dia pun sudah lupa. Ah, masa! Sungguh pantas berlalu.

"Ingat tak masa SPM? Yang kita berlima buat projek gempak tu..!Huhu, lawaklah.." Sambil tersenyum-senyum mengingati 'hari itu'.

Alfateh tersengih menampakkan barisan giginya yang dihiasi braces. "Mana boleh lupa. Ini semua enti punya kerja. Korek-korek rahsia orang. Habis kita semua yang terjebak sama. Bahunya ditolak sedikit ke bahu Ratu Syahadah.

"Yang mana satu? Ewah, ewah, sesedap mulut aja cakap orang. Kalau mengenai surat itu, bukan ana ya. Ni Serikandi Umar yang punya angkara. Dia yang hasut ana supaya baca sekali rahsia tu." Dia menidakkan. Sekaligus menunding ke arah Serikandi Umar.

"Iyalah. Tapi enti pencetusnya."

"Kalau projek tu, ana mengaku. Tapi kalau surat itu, bukan hamba ya yang melakukannya." Ratu Syahadah menggeleng-geleng dan menepuk-nepuk dadanya tanda protes.

Mereka semua tertawa. "Serikandi Umar memang. Apa? apa? berlagak detektif eh..." Ghuraba bertambah galak mengungkit kisah dahulu.

"Huh, biarlah. Kalau tidak kerana terjumpakan surat rahsia tu, kita takkan menjadi seperti ni." Spontan Serikandi Umar membela diri. Nama pun bakal peguam. Mana boleh kalah.

Mereka kembali melentokkan kepala ke bahu masing-masing. Mata diarahkan ke hamparan langit. Sesekali, sayup-sayup kedengaran alunan nasyid Irfan Makki, berjudul 'I Believe'. Pastinya ketika ini semua pelajar asrama sudah mula bertungkus lumus menjalani gotong royong. Begitulah rutinnya, setiap hari Ahad. 

"Eh, lagu ni. Macam tahu-tahu aja kita punya lagu tema. Rindunya... jadi budak SPM." Islahuddin meluahkan.

Haah, tahu-tahu aja ni lagu tema kita. 

"Masa itu, matahari terbias macam ni. Korang ucapkan terima kasih pada ana sebab ana jadi sahabat buat korang." Ucap Serikandi Umar, mengimbau hari dahulu yang dilalui bersama.

Ratu Syahadah mengangguk.

"Korang, terima kasih sebab jadi sahabat ana." Ratu Syahadah berbicara tulus. Wajahnya dihadapkan kearah sahabat-sahabatnya.

Kening Serikandi Umar terangkat. "Apa kes curi ayat orang?"

"Tak ada kes apa-apa.."

Ratu Syahadah tertawa. Menolak bahu Serikandi Umar yang berada di sebelahnya, menyebabkan yang lain juga turut sama terjatuh ke lantai tanah. Dikatakan tanah, walaupun padang sekolah. Padang sekolah yang botak sedari dulu, kini dan selamanya. Tidak pernah berubah.

"Main kasar ya!" Ghuraba' yang dibahagian hujung tepi belah kiri. Menolak kembali Alfateh yang disebelahnya. Sehingga semuanya terjatuh ke arah Ratu Syahadah. 

"Dah..dah. Cukuplah tu. Orang tak sengaja." Tubuhnya ditahan dari terus mencium tanah.

Tangannya menekup mulut menahan tawa melihatkan gelagat sahabatnya yang tidak ubah seperti budak tadika. Malu, jika dilihat adik-adik asrama.

Serikandi Umar menarik Ratu Syahadah merapatinya. Kini mereka duduk saling berhadapan. Membentuk satu bulatan. Mata bertentang mata. Islahuddin masih mengekek ketawa menahan gelak. Memang begitu lagaknya. Sukar sekali ingin berhenti. Lebih lagi, situasi Ghuraba' yang tidak habis-habis menyakat orang.

"Sampai bila agaknya ukhuwwah kita akan berkekalan?" Alfateh bertanya. Soalan itu membuatkan yang lainnya turut serius.

"Sampai salah seorang daripada kita tercabut keimanannya." Kata Islahuddin sambil tangannya menguis-nguis butiran tanah.

"Ana tak akan benarkan itu berlaku." Ratu Syahadah berjanji. Matanya melirik ke arah semua. Tepat ke hati.

"Kalau itu tidak terjadi, maka akan kekal hingga ke syurga, dan terus kekal abadi selamanya..." Ghuraba' meneliti kesemua sahabat-sahabatnya. Dia juga turut berjanji.

"Itu yang kita harapkan. Korang semua termasuk dalam arahan Allah terhadap ana." Ratu Syahadah membacakan ayat 6 dari Surah at-Tahrim.

 'Wahai orang yang beriman, jagalah diri kamu, dan ahli keluarga kamu daripada azab neraka.'

"Ana juga sama. Dan ana harap, kita tidak berbalah di akhirat nanti." Serikandi Umar menyaksikan mentari yang semakin memancar terik. Walau sedikit biasnya, cukup terasa bahangnya. Moga terhidar dari bakaran api neraka.

Suasana senyap.

"InsyaAllah. Sebab kita bina ukhuwah kita atas landasan iman. Ketakwaan kita kepada Allah, akan membuatkan kita tidak akan berpecah-belah." Suara Alfateh yang lembut, menyerap secara halus ke dalam hati mereka.

"Pada hari itu sahabat-sahabt karib, setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang yang persahabatnnya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh)." 
(Az-Zukhruf : 67)

Alfateh membacakan ayat itu. Mereka terangguk-angguk. "Nauzubillah.." Islahuddin menyahut.

"Korang..." Wajah Serikandi Umar dihadapan sedikit. Tangan ditelengkupkan. Semua mata-mata memandang.

"Ana minta maaf ya, mengenai surat tu. Kalau tak kerana ana, kita mesti tak tanggung malu hari tu." Suasana pagi itu ceria dengan sengihan sahabatnya yang lain.

"Heh, ingatkan apa tadi. Tiada apalah.. semua tu dah berlalu. Lagipun, ana dan Ratu Syahadah dah minta maaf pada Ustaz disebabkan kenakalan enti tu. Alhamdulillah diorang baik-baik aja." Beritahu Ghuraba'.

Serikandi Umar tersengih. "Hihi. Terima kasih.. sebab jadi sahabat ana."

Kata-kata Serikandi Umar yang agak skema itu mengundang tawa mereka.

"Apa kes curi ayat orang?" Ratu Syahadah membalas. Memulang paku buah keras. Serikandi Umar sekadar mencebik. Sejurus itu, senyum kembali dan menarik tubuh sahabatnya ke sisi.

"Dah la tu. Hari dah mula panas ni. Jom kita pergi makan!!! Tapi dekat bilik kaunseling. Boleh??" Sambil matanya terkebil-kebil meminta jawapan yang lain.

"Ana dah tempah Pizza Hut lepas subuh tadi.. hihi." Islahuddin, kalau bab makan dialah yang paling semangat. 

BILIK KAUNSELING. Ya, disitulah projek gempak yang dihasilkan atas titipan surat rahsia yang dijumpai Serikandi Umar. Dan tanpa keizinan oleh si pemilik surat itu, mereka terus sahaja membacanya. Rahsia itu yang tersimpan rapi dibalik gambar 'orang kuat' sekolah berkenaan ukhwah mereka yang luar biasa. Sebelum insiden, mereka kantoi 'curi' surat itu oleh Ustaz. Subhanallah, nakal sungguh mereka. Dari situ jugalah, tandatangan dan gelaran nama mereka menjadi penghias pintu masuk bilik kaunseling sehinggalah tamatnya SPM. Bilik Kaunseling, tempat dimana segalanya tercetus!

Sejak itu, icon itulah yang menjadi inspirasi buat mereka. Bagi membina akhawat batch mereka juga turut serta menjadi yang LUAR BIASA hubungannya kerana Allah. 

Mereka segera bangun. Bersama-sama bergerak menjauhi padang sekolah. Menuju ke pondok dihadapan bilik kaunseling. Kelihatan Pak Cik penghantar Pizza Hut, sudah berada dihadapan pagar sekolah sedang berurusan dengan pak guard

Itulah luar biasanya hubungan ini, kerana mereka meyakini akan janji Allah memperolehi naungan dariNya, "Barangsiapa yang saling mencintai kerana Allah" di Padang Mahsyar kelak. Bertambah luar biasa kerana hubungan ini mampu menembusi pintu syurga. Tidak seorang, tetapi bersama.


Ukhwah atas dasar iman dan taqwa.

Ukhwah yang mantap.

Ukhwah yang sukar digegar.





2 comments:

-the pencil- said...

T-T makin sedap ayat.
Makin terisi pengisian.
Moga setiap gerakan jejari,
di atas papan kekunci,
menjadi saksi membawa manusia kepada Ilahi. ;)
sayang angah.

stalker said...

Oh.. Nakal rupanya author ni.