Pages

June 14, 2012

.So soon.


Bismillah..

Tangan laju menaip aksara satu persatu pada papan kekunci. Mata dilirik ke arah dinding.

"Huh, cepatnya masa berlalu. Kene cepat ni!" Hati berdetak laju. Sempatkah?

Jarum jam yang berputar tanpa mengenal erti henti, terus menerus berdetik dan berdetik tanpa mengasihani si 'penghuni bumi'. Sekiranya masa boleh dibekukan, ingin saja digunakan apa jenis kuasa menghentikannya walau seminit. Ah! namun, itu tidakkan terjadi. Kau juga tahu, masa itu sudah disumpah oleh Yang Maha Berkuasa pemilik kehidupan ini.

Ya Allah, bantu aku..

Selang beberapa minit, handphone bergetar tanda pesanan ringkas masuk tanpa had. Tangan kanan dicapai. Sementara mata masih tidak lekang dari arah pandangan skrin komputer di hadapan.

"Macam mana program tu jumaat ni? Bagi pihak enti boleh jadikah?" Owh, Muallimah.. 


"InsyaAllah.. ana dah siapkan poster dengan cenderahati. Nanti ana send via fb ya..." Itu sahaja yang mampu ditaip. Selebihnya diserahkan pada Allah setelah usaha, doa dan tawakkal.

"Kak Ngah betul ke nak buat program ni. Tak rasa terlalu drastic sangat?" Soal Ummi turut merasai kegundahan hati anaknya ini.

"Betul Ummi. Kalau tak sekarang bila? Sekiranya asyik tangguh saja, sampai bila pun tak gerak. InsyaAllah Ummi." Keyakinan itu datang, sememangnya dari Allah. DIA yang menggerakkan hati ini untuk tidak berhenti di tengah jalan walau hanya menapak 'seorang'.

Hah....
Allahuakbar!

Kepala ditekup ke bantal. Fikiran ligat memikirkan apa yang bakal terjadi? Terungkap pula kerinduan pada sahabat organisasi di sekolah dahulu. Alangkah indahnya, jika kalian ada disisi. Bersama-sama meledakkan dakwah dan menyerap tarbiyah.

Aku tahu engkau juga sedang berjuang. Aku? Moga dikira sama-sama turut berjuang. Cuma medan yang berbeza.. Duhai hati, tabahlah. Allah bersamamu.


"Engkau sahaja (Ya Allah) Yang kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus" Al-Fatihah : 5-6


Handphone kembali bergetar.

Alhamdulillah.. Kini, tidak 'seorang'. Dia menghantarkan pejuang-pejuang yang lain dari segenap pelosok negeri. Yakinlah, saf kebenaran pasti menerima bantuan dari Allah.

Terima kasih Ya Allah. Segala puji-pujian ku panjatkan hanya kepadaMu.

No comments: