Pages

Sunday, September 23

.Celupan Allah.

 

Bismillah..

Saat saya melintasi ruang kamar di rumah, langkah saya terhenti. Secara sembunyi saya mencuri dengar isi perbualan mereka. Sungguh persoalan itu menarik hati saya untuk memahaminya. Tubuh tetap membatu ditepi pintu. Segan pula untuk terus mencelah.

"Apa beza celup dan salut?" Soal seorang ukht kepada temannya. 

Apa bezanya ya? Terus saya membayangkan dua gambaran. Jika celup, boleh digambarkan seperti oreo dicelup susu. Manakala salut, umpama roti disalut nutella. 

 Walaupun hati tetap mencintai susu dan roti, saya akan memilih oreo dicelup susu. Mengapa? kerana faktornya adalah mudah dan murah. Yang paling penting murah. Lebih lagi dalam bab berbelanja di Irbid ini. Jauh pula menyimpang. Sempat lagi anganan dipasang. Huih..

Deria pendengaran kembali memicing anak telinga. "Kalau celup menyeluruh. Kalau salut pula sikit aja." temannya yang lain menjawab persoalan tadi.

"Betullah tu. Itu yang Allah umpamakan di dalam alQuran iaitu صبغة الله (celupan Allah), 2:138" 

Selama ini, saya sekadar menghafaznya. Walhal makna sebenar masih lagi kabur pada pandangan kaca mata kehidupan. 

"Sambungan dari ayat tu, Allah berfirman 'Sebaik-baik celupan adalah celupan Allah'. Bagaimana untuk kita dapatkan celupan Allah itu?" Soalnya. Tiada jawapan.

Sambungnya, "Melalui Tarbiyahlah..." Saya ternyum. Benarlah apa yang dikatakannya itu. 

Sedangkan para sahabat mendapat tarbiyah terus dari Allah melalui sumber yang utama yakni Al-Quran. Hanya dengan beberapa potong ayat, mereka mampu menyahut seruan Rasulullah. MAlah celupan itu bukan di'paksa' malah dengan sendirinya melembutkan si pemilik hati. Sama jugalah seperti oreo dicelup susu bayangan saya.

Islam itu menyeluruh. Tiada pula istilah celupan susu itu hanya menyerap biskut sahaja. Bahkan diserap keseluruhannya termasuk cream yang di dalam itu. Kiranya, Islam itu tidak memilih manusia, pangkat mahupun warna kulit. Setiap orang berhak merasainya. Namun, celupan terbaik adalah? Celupan Allah..

*Tiba-tiba rasa seperti ingin beli oreo dan susu. Barulah feel.. *




2 comments:

B forBoss said...

nice entry. betul cakap awak. selalu bca ayat tu. tapi xpenah faham ape maksud sebenar celupan Allah tu. Syukran perkongsian yg menarik ^^

nahmri. said...

Sama2 nisak! Di bumi barakah ini, di mana2 sahaja ada ibrahnya~