Pages

September 20, 2012

.Proses itu lama.



Bismillah..

Orang yang mendapat TARBIYYAH,
Perlu mencari HIKMAH,
Kerana tanpa keduanya takkan terseraknya DAKWAH,
Di mana tujuan akhirnya adalah JANNAH!

***  

Logikkah seorang manusia tidak memahami maksud 'proses'? Logikkah seseorang itu hidup tanpa sebuah 'proses'? Dan mampukah sesuatu itu terhasil tanpa sebuah 'proses'? Lihat, persoalan saya juga sudah pening bunyinya. 

Tidak salah jika anda 'hammasah'. Namun, semangat itu perlu diselangi dengan ketenangan. Usah gopoh bertindak dengan mendadak. Kerana, hasilnya membuatkan fikiran dan hati anda lebih sesak.
*quote untuk terasa*

Saya umpamakan seperti seorang senior mengharapkan yang terbaik daripada seorang junior. Namun, 'proses'nya itu tidak menyenangkan hati para junior. Senior itu mengambil jalan menegur kesalahan dengan membuka aib dikhalayak ramai. Ataupun mengungkit kesalahan junior itu berkali-kali tanpa menunjukkan jalan untuk menjadi baik itu harus bagaimana. 

Di akhir 'proses' itu, jadilah junior tersebut seorang yang biadab dan tidak berakhlak kerana kerap kali memberontak. Amat menyedihkan. Hilang sudah harapan si senior atas sebab perilakunya sendiri.

'Proses' yang saya maksudkan di sini adalah TARBIYYAH. Sememangnya proses ini cukup lama. Tidak boleh didapati sehari dua. Tidak mungkin.. Sedangkan, untuk menghasilkan sebuah burger yang sedap lagi lazat perlu mencorakkan masakan itu dengan kreatif. Sama juga seperti Tarbiyah. Ianya bukan mudah. Betapa seungguhnya saya ingin meyakinkan anda bahawa 'proses itu lama'. Full stop!

 Moga-moga kita ini tergolong dalam golongan orang yang tenang akhlak dan peribadi. InsyaAllah.

"ٱلْيَوْمَ تُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍۭ بِمَا كَسَبَتْۚ لَا ظُلْمَ ٱلْيَوْمَۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ |
 Pada hari ini tiap-tiap jiwa diberi balasan dengan apa yang diusahakannya. Tidak ada yang dirugikan pada hari ini. Sesungguhnya Allah amat cepat hisabnya." (AL MU'MINUN:17 )


No comments: