Pages

Monday, September 17

.Mengapa aku di sini?


Bismillah..

Sedang suasana ceria berkenalan, akak manis bertanya berkenaan target sepanjang tempoh di Jordan ini. Dengan penuh hormatnya kepada kakak manis, saya menjawab juga pertanyaannya. Sekiranya boleh, hendak aja saya rahsiakan. Namun, bila difikirkan kembali ada baiknya untuk saya kongsikan agar yang lain juga turut sama membantu misi saya di sini.

"Malu sebenarnya, akak. Saya ada tiga target. Pertama, saya akan pastikan Bahasa Arab dapat saya garap sehinggakan apabila membaca Al Quran saya memahaminya."

"Kedua, saya akan cuba sedaya upaya untuk seimbangkan antara dakwah dan belajar. Sebabnya, masa sekolah dahulu saya senget sebelah, akak..." Saya senyum mengenang zaman sekolah.

"Yang ketiga.... emm.. lupalah akak!" Sahabat disekeliling turut tergelak melihat reaksi saya ketika itu. Sehingga sekarang, misi saya yang ketiga itu tidak dapat diingati. Allahuakbar.. sekejap aja Allah menarik nikmat ingatan yang kecil ini.

"Kahwin di sini agaknya.." Teka akak manis. Sepantas kilat saya menggeleng laju.

"Ouh.. bukan akak!" 

Bagi saya perkara itu belum masanya. Hatta individu muslim masih lagi pincang, saya tidak berhajat untuk ke tingkat seterusnya. Walaupun begitu, bukan bermakna saya menolak mentah-mentah perkara ini. 

Namun, prinsip saya jelas. Cinta saya ketika ini terarah kepada tuntutan ilmu itu sendiri. Tetapi, saya menghormati keputusan mereka yang berbeza pendapat dengan saya. Saya percaya, kalian punya agenda sendiri. Asal Allah meredhai, cukuplah untuk kita bercita-cita menduduki JannahNya bersama bukan?

Bila sesuatu itu dilaksanakan dengan penuh cinta, maka cinta khayalan di sekeliling mampu untuk kita tongkah apabila dilihat dengan mata hati. 

***
"Wahai 'ilmu', izinkan aku untuk memulakan langkah mencintaimu..."

Kaki mengelus lembut debu di tanah bumi anbiya'. Hati ini yakin setiap langkah perjalanan menuntut ilmu, makhluk Allah di sekeliling turut serta mendoakan.InsyaAllah.

Masih belum lambat untuk tajdid niat kembali. Mengapa aku di sini?

 *Anda punya jawapan tersendiri*

No comments: