Pages

Monday, September 24

.Ma fii Mouih!


Bismillah..

"Assalamualaikum ya Haris! keif halik?" Soal Ukht Rein kepada pak cik 'Haris' (penjaga rumah). Pada awalnya, ingin berbahasa basi.Nampaklah pelajar Malizi beradab dengan 'Haris' itu.

"Ma fii mouih?" Terus dapat meneka tujuan kami menelefonnya. 

Ketawa kami pecah. "Na'am. ma fii mouih.. ma fii mouih ya haris! (Ya, tiada air)." Ulang Ukht Rein. Memandangkan kami berdua masih lambat memahami bait-bait perkataan bahasa Arab Ammiah (pasar) terpaksa telefon itu di loud speaker.

Beberapa hari kemudian, Haris tengok juga permasalahan paip rumah kami. Alhamdulillah, setelah pembaikian tiada lagi permasalahan. Cuma adegan yang mencuit hati setiap kali Haris menerangkan harus buat apa, bagaimana, dan mengapa dengan penuh semangat. Kami sekadar mengangguk. Hakikatnya, hanya beberapa butir perkataan sahaja yang difahami.

Sehingga satu tahap, Haris berkata, "Kamu ini faham ke tidak apa yang saya cakap?" Seakan memerli kami. Mulanya kami mengangguk. Akhirnya, kami mengaku juga "Aasif ya ammu, ihna mush fahim! mush fahim!(kami tidak faham)". Terkoyak senyuman Haris dengan pengakuan kami. Dia hanya menggeleng sambil berkata, "LAILAHA ILLALLAH...".

Tidak mengapa, dalam belajar ini perlu jujur. Jika tidak tahu, jangan buat-buat tahu. Nanti sesat jalan. Redha dengan ilmu anda yang masih terbatas ini.

Memandangkan bumi syam ini tiada sumber air yang mencukupi, terpaksalah penggunaannya dihadkan malah dicatu setiap satu rumah. Menjadi kebiasaan di sini adalah fatrah (musim) tiada air. Tika itulah mana-mana bayt akhawat lain menjadi tempat persinggahan percuma saya dan ahli rumah. 

Bila difikirrkan kembali, sehebat mana pun seseorang itu berpakaian gah, segak lagi bergaya, ingin satu sahaja soalan yang ingin diutarakan. "Mandi tak pagi tadi?" Pasti kebanyakan jawapan mereka "Tidak". Walhal, itu perkara biasa di sini. 

Lagi pula, sememangnya air di sini mengalir seiring dengan klorin yang mampu merosakkan rambut sedikit demi sedikit. Moleknya, bersederhanalah kita. Setiap kali hari sabtu, air akan dipam masuk ke dalam tangki bahagian atas bangunan. Andai kita menggunakan berlebihan, air tong perlu diisi dengan menggunakan kupon. Allahuakbar..

Sangat bersyukur penduduk Malaysia diberi kemudahan air. Malah bermacam kemudahan yang kadangkalanya kita terlepas pandang. Walaubagaimanapun, biah di sini cukup hebat, malah tarbiyah juga mudah tersemat. Benarlah, bumi Anbiya' bumi barakah. Subhanallah~





 

No comments: