Pages

Friday, April 27

.Katakan tidak kepada Tak Nak.


Bismillah..

" Dan boleh jadi kalian membenci sesuatu padahal ia baik bagimu, Dan boleh jadi kalian menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu, dan Allah Dia mengetahui sedang kalian tidak mengetahuinya."
Al Baqarah : 216

Jika kita perdebatkan mengenai istilah 'exam oriented' di Malaysia, tentunya sampai ke pagi tak sudah-sudah.

Namun, itulah hakikatnya. Saya juga antara mangsa yang hampir masuk ke lubang 'pesakit jiwa' dek keputusan Sijil Pelajaran Malaysia yang tak terjangka itu. Cumanya, kerana Iman dan Taqwa yang membentengi hati, jiwa berbicara 'Keputusan Allah itu adalah yang terbaik!'. say Alhamdulillah..

Mungkin saja, ramai sahabat sebaya saya sudah mempunyai lesen 'P'. Tahniah...

Saya? Baru nak ambil.

Itupun setelah menerima ajakan sahabat 'circle' yang di kasihi. Kalau tidak, saya sendiri mengeluarkan fatwa 'haram' untuk diri sendiri. Yelah, depan orang, kenelah control. 

Awal dahulu, saya tidak pernah terfikir untuk mendaftarkan diri bagi mengambil lesen kereta seawal ini " Itupun sudah dikira lambat. Okeh.. " kata orang tu..

Namun atas 'desakan' , 'paksaan' dan juga 'deraan' suasana. Saya mengalah jua. Mana tidaknya, masalah akhawat bila melaksanakan program ialah " Ana tak ada transport ". Takkan asyik nak minta mak ayah saja. Dan takkan pula nak suruh Ustaz Taufiq angkut 'akhawat Alumni' ke situ ke mari. Saya tekankan sekali lagi.. 'ALUMNI'. Malulah...

Dengan itu saya mengambil keputusan untuk bersuara di dalam hati "Katakan tidak kepada Tak Nak!"

Dengan lafaz Bismillah.. Tawakkaltu alallah.

Bermulanya dengan mendengar taklimat KPP selama 5 jam setengah. Setelah bayar itu, bayar ini, cop itu, cop ini, akhirnya saya redha dengan apa yang saya lalui kini.

Pada hari ini, tercatatnya sejarah saya memasuki kembali pintu 'exam oriented'...
Tapi examnya, menggunakan komputer. Maju sikit. Sekejap aja keputusan sudah tertera di skrin komputer.

Setelah saya pulun, lumat, lanyak dan henyak buku tu sejak kelmarin. Syukur kepada Allah kerana memberikan kebahagian dengan satu perkataan yang cukup membuatkan hati berbunga mekar iaitu " LULUS ".

Memikirkan masa yang cukup singkat untuk mengulangkaji. Apatah lagi, Allah membuka ruang untuk circle saya yang bergelar 'Istikmal' melaksanakan Usrah malam semalam. Namun bagi saya, saya rasa beruntung kerana Allah thabatkan hati untuk pergi jua. Kerana, sepanjang berada di dalam kereta, kakak chenta menerangkan serba sedikit berkenaan panduan jalan raya. 

Seriously, hanya sebaris statement  yang cuba difahamkan. Saya dapat menjawab 10 soalan yang berkaitan. Aturan Allah itu sememangnya yang terbaik. Syukran akak..

Berbalik mengenai virus 'exam oriented' itu, sekiranya tidak lulus, perlu mengambil ujian semula dan perlu membuat BAYARan tambahan. Itu yang tak sanggup nak hadapinya.

Akhirnya, sesi bersama virus 'exam oriented' selesai. Alhamdulillah.

Saya memperoleh 45/50. Kureng sikit daripada sahabat saya, dia memperoleh 47/50. But, still kureng dari kakak chenta kami yang memperoleh 49/50. Tabik spring! dengan kakak chenta kami.

Apapun, ini baru peringkat awal. Belum pegang stereng lagi. Belum cuba parking lagi. Namun, nasihat saya. Letakkanlah kebergantungan Hanya kepada Yang Maha Esa. Semua ini kerja Allah. Kita siapa untuk menyalahkan takdir penentunya. Kan? Kan? Kan? ~ditujukan kepada yang tak ambil lesen lagi. Heh.

Namun, Allah bekalkan 'senjata' doa buat orang-orang mukmin. InsyaAllah.

Benarlah dengan firmanNya itu. Kadang-kadang kita selalu membenci sesuatu perkara. Sedangkan, Dialah yang mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Thank you Allah.







1 comment:

nafmri said...

salam budak kiut!! eheh~