Pages

Tuesday, March 6

.pick one.

Bismillah...

.pick one only.
...wa man yattaqillaha yaj'allahuu makhrajaa..

Kehidupan adalah sebuah perjalanan. Banyaklah analogi yang boleh dipetik bagi merangka sebuah cerita sebagai gambaran tentang kehidupan ini. Macam dalam gambar tu. Smarties yang pelbagai warna adalah pilihan yang diberi. Tapi hanya satu yang dipilih untuk mencapai matlamat yakni masuk ke dalam mulut.

 That's it..

Jadi apa masalahnya?? Bukanlah masalah sangat, tetapi ujian olehNya untuk seorang hamba ini agar berfikir untuk membuat keputusan. Perlu guna akal sebaiknya. hmm..

Beberapa hari lepas, seorang sahabat saya bertanya bila saya akan pulang ke Malaysia. Seperti biasa, jawapannya " Bulan 4, ana pasti dah balik ". Entah bagaimana saya bertanya padanya mengenai program R2S2. Program yang telah diadakan oleh pihak sekolah, kepada kami para alumni lepasan SPM '11. Dari awal saya tidak dapat ikuti sebab fly ke sini.

Namun, hati ini berhasrat untuk join pulang saja dari UK. Kami pun set untuk pergi. Tetapi memerlukan wang RM 600. Banyak tu. Mana nak korek?? Kami mula memikirkannya. Saya tidaklah kata, saya ini miskin tetapi hakikatnya takkan selamanya saya nak bergantung kepada Ummi dan Ayah.

Saya tahu keadaan keluarga saya, tapi Ummi dan Ayah tidak pernah sekali pun merungut kesusahan berkenaan wang dihadapan kami. Walaupun saya pernah bertanya, Ummi hanya bercerita tanpa merasakan gusar sedikit pun mengenai wang. Jaranglah kalau di rumah Ummi dan Ayah akan marah dan mengata mereka tiada wang.

Kata Ummi, wang itu kepunyaan Allah. Rezeki datang daripadaNya. Jadi tak perlu risau. Adalah tu..
Dengan penuh gaya bicara dengan yakinnya.

Disebabkan itu, semasa di sekolah dulu, hampir setiap hari muka saya yang menjual nasi tengah hari di sekolah. Buat muka tembok saja. Duit yang saya peroleh itu, akan digunakan bagi membayar duit kelas, kelab, dan sebagainya. Setiap kali Ummi beri duit, saya akan simpan dan bayar untuk tuisyen sehinggakan adik-adik saya segan nak minta duit dari saya. * Sorry nurin..

Persoalan yang akan keluar ialah  " Nak buat apa dengan duit tu? " sampai satu ketika adik saya yang Asyraaf tiada stok makanan. Dia meminta sedikit daripada saya. Katanya juga, dia pun jual nasi tengah hari. Terharu rasanya.

Perkara itu menjadikan saya berdikari dan memahami situasi mereka. Sengaja saya tak khabarkan pada mereka mengenai perkara ni.

Balik pada yang asal, huh dah melencong jauh.
Saya datang ke UK antara rezeki yang Allah kurniakan. Alhamdulillah. Bapa saudara offer. ^^

Sedang saya dan sahabat saya berpakat untuk mencari kerja, tup tup.. ada iklan di Facebook group pals. Seorang akak di Australia sedang mencari dua orang baby sitter untuk anaknya. Saya pun berbincang dengan akak tu. Kak Aliya namanya.

Dia memerlukan baby sitter tu awal. Memandangkan saya balik akhir bulan 3. Tak tahulah apa keputusannya. Tetapi dia memerlukan masa 3 bulan. Bolehkah saya?? Serius, saya memang tak suka buat keputusan.

Saya dan sahabat saya itu masih dalam proses perbincangan dengan ibubapa kami lagi. Saya taklah mengharap sangat. Namun pengalaman itu yang sukar untuk dicari. Nantilah.. saya istikharah. Lihat hati ini lebih berat ke arah mana. Sesungguhnya pilihan Allah itu yang terbaik.

Ada rasa kelakar juga di hati ni, sebab tahun lepas semasa ihtifal. Semasa kak long mengambil hadiah, seorang sahabat berkata " tahun depan anti pula ". Saya balas, " waktu tu ana tak datang. Ana fly." Terus sahabat saya buat mimik muka sedih. Geli hati..

Saya bukan apa, sudah Allah campakkan ke dalam hati rasa tanggungjawab kepada ummi dan ayah. Tak salahkan kalau saya cari peluang pekerjaan?? Cuma saya agak sedih bila mana mungkin  mereka hanya fikir saya melancong sana sini, tanpa membantu mereka..maaf sahabat.

Semoga Allah menetapkan keputusan yang terbaik.. Alya (adik) dah muncung bila dapat tahu saya mohon ke Australia. Katanya rindu!! dia nak saya duduk rumah. Maaf juga pada Ummi dan Ayah.. T.T sedih pula rasa...

Saya petik wahyu Nya..

" Dan Dia memberi rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-NYA." At-Talaq: 3

Sama-sama kita imani ayat allah ini. Zup! terasa tusukan ke hati bila mendengar ayat ini.

No comments: