Pages

Saturday, March 3

.tali ikatan.

Manusia sememangnya memerlukan Tali itu
Terlalu banyak Tali yang diberi pilihan
Hanya satu saja Tali yang sebenar-benarnya
Yakni Tali Allah Tuhan yang menciptakan

Bismillah...

Sudah beberapa hari juga jemari saya tidak berlari-lari di papan kekunci ini. Semalam saya mendapat mesej daripada kak Nusayba merangkap kakak naqibah saya. Dia mengatakan ada usrah di Glasgow. Semua ahli usrah berkumpul di rumah kak Fida. Sememangnya saya amat berharap dapat pergi ke sana. Macam biasalah.. berbalas di dalam fb.

Dan tibalah hari ini, di mana saya berada dihadapan komputer menggambarkan yang saya tak dapat pergi usrah T.T

Lagi pun, mula pukul 9.15 pagi. Rumah kak Fida di Charles Street. Perlu menaiki bas. Bas pula mula beroperasi pukul 9. Okay, satu perkara lagi...sekiranya saya pergi juga, nanti saya tidak tahu perlu turun di mana. Sudahlah saya tiada nombor phone.

Banyakkan alasan saya. Gedik sungguh! tak independent. Mungkin begini agaknya rasa apabila Bilal b Rabah teramat sangat ingin berjumpa Rasulullah sehingga perlu keluar dalam keadaa sembunyi-sembunyi. Tapi saya tidakklah sehebat Bilal. Beliau sanggup meredah apa jua halangan hanya semata kerana terlalu mencintai Rasulullah.

Begitu juga saya. Saya sudah jatuh cinta pada mereka..
Saya sudah pun call kak Arinah Tapi tidak berjawab. Hati bagai nak retak, pecah berderai bak kaca.

Sakit.

Allah....

Sedih.

Kadang-kadang ada setengah orang dia tak perlukan pun usrah. Atau nama lainnya bulatan gembira. Nama pun bulatan gembira. Peliklah sekiranya orang itu tidak gembira. Betul tak? Tetapi saya percaya bila mana usrah itu tidak dibasahi dengan seruan Allah ia akan kering-dan amat kering. Tanpa memberi kesan pun kepada si pemilik hati. Allahuakbar. Nauzubillah..

Kak Nusayba ada mengajak tidur di rumah kak Fida. Siapa yang tak nak...

Berkumpul semua hanya kerana untuk membicarakan tentang Allah. Mengaitkan semuanya tentang Allah. Mempelajari ilmu Allah. Mentadabbur ayat Allah. Segalanya bagi mendekatkan lagi hati ini untuk mencintai Allah. Tidakkah itu satu situasi yang manis bila mana hambaNya sangat ingin mengenali Tuhannya secara lebih dekat??

Ya, mungkin mereka sudah mula ber'bulatan gembira' sekarang... Aku redha Ya Allah..

'Maafkan Nabila akak.. Tak tahu dapat jumpa akak lagi ke tak lepas ni..'

Sekarang saya dalam proses tarbiyah dalam keadaan berseorangan. Mak cik dan Pak cik saya mungkin saja masih belum menghayati keindahan 'bulatan gembira' itu sendiri. Dalam Islam juga tiada paksaan. Sedangkan Hidayah Allah itu ada di mana-mana. Kita yang perlu cari. Hakikatnya memang sekeliling ini sudah dilengkapi untuk seorang Hamba mengenali Penciptanya. Cuma nak atau tidak..Silakan buat pilihan sendiri.

Saya yakin dan percaya bahawa Ummat Rasulullah s.a.w yang berpegang pada Tali Allah mereka akan kuat. seperti sahabat usrah saya. Bayangkan, mereka kebanyakannya mengambil bidang medik. Amat sibuk. Tetapi bagaimana mereka luangkan masa untuk bersama hanya keranaNya?? Urusan mukmin itu sememangnya sangat 'miracle'. Kesemuanya duduk jauh-jauh.

Saya bagi contohlah..Pelikkan sekiranya saya tinggal di Penang, dan ahli usrah saya ada yang tinggal di Kedah dan Perlis. Begitulah perumpamaanya.

Dalam firman Allah s.w.t


"Sesungguhnya tidak akan sesat seseorang itu sekiranya dia berpegang pada Tali allah yakni Al-Quran dan As-sunnah"

Kuatkan aku Ya Allah...
Aku sangat lemah tika ini...
Dengarkan Aku ya Allah...



No comments: