Pages

Wednesday, March 28

.Segeralah kamu.

Bismillah..


" Hey lembab, asal kau buat kerja macam kura-kura. Hah! " Kata si pemilik kereta mewah kepada pemandunya. Pemandu itupun terkial-kial membukakan pintu untuk Tuannya yang hakikatnya lebih kura-kura dari dia. Masakan tidak, umur sudah mencecah 40 an masih tidak tahu memandu kereta.

Aduhai, angkuh sungguh ya pemilik kereta itu.

Pernah tak sekali dalam hidup kita di gelar kura-kura?
Sedihlah kalau pernah. Ada ke patut manusia itu di samakan seperti haiwan. Tapi tak apa, better kura-kura dari siput. Ya dak?

Sebenarnya bukan 'lembab' yang menjadi perhatian saya. Namun berkenaan 'bersegera'.
Sedikit perkongsian yang saya ikuti bersama pemberi ilmu iaitu 'Tuan Soleh' panggilan glamor pelajar SMIH di dalam program Jilsah.

Di dalam surah Ali Imran, 133 Allah berfirman...

 " Wasari'u " Bersegeralah kamu.

"Alahai, apa bendalah yang perlu nak dipercepat-cepatkan? lek-lek lu.." 


Kalau dikatakan dengan segera, apa maknanya? saya bagi contohlah.
Jika Pak Aji suruh kita beli ais krim dekat kedai seberang, mana lagi segera. Naik kereta atau jalan kaki? Pastinya, naik kereta.

PerintahNya,
kita perlu segera kepada dua perkara. Pertama, keampunan Allah "maghfirah". Kedua, dalam memperoleh syurga Allah "wa jannatin" .

Suatu masa dahulu, para sahabat Rasulullah S.A.W yakni mereka yang begitu rapat dengan baginda. Tiap kali mereka berasa bersalah dan berdosa, tiang berhampiran masjid akan menjadi sasaran bagi diikat diri mereka. Sehinggalah Rasulullah menyatakan keampunan Allah kepada mereka.

Situasi pejuang Islam iaitu Handzalah pula, malam akad nikahnya dia telah dipanggil seruan Jihad oleh Rasulullah. Dan cuba fikirkan, bagaimana dia bersegera menyahut seruan itu tanpa gentar sedangkan baru beberapa ketika dia bersama Isterinya.

Hebat sungguhkan Iman mereka?

Mengapa perlu agaknya untuk kita pohon keampunan??

Kerana, kita ini orang yang berIMAN saudara, saudari sekalian..
Orang yang beriman itu punya TAQWA. dan syurgaNya itu telah disediakan buat hamba-hambanya yang bertaqwa. " U'idat lil muttaqin"

Penghalang kepada Syurga adalah dosa yang tidak terhapus. Maka, dengan itu kutiplah peluang yang Allah kurniakan bagi memohon keampunan dariNya.

Nah, conclusion nya..
Usah ditangguh, dosa yang tertanggung.

'Dan bersegerelah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurgaNya
yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi 
orang-orang yang bertaqwa' 
Ali Imran: 133

No comments: