Pages

Monday, March 12

.Top show.

Bismillah..


Mesti ramai dalam kalangan kita yang ada makhluk di atas ini di rumahkan?. Pengaruh makhluk ni memang sangat dahsyat kalau kita fikirkan. Baik dari segi kebaikan mahupun ke arah keburukan. Lebih-lebih lagi sekarang ini, makhluk ni sudah mula membiak secara amat pantas dek kemajuan teknologi. Ada yang nipis, besar, kecil, gemuk segala macam pilihan buat umat manusia.

Sejak saya sampai di sini, makhluk ini antara yang sering saya menghadapnya saban hari. Lainlah kalau di asrama. Andai disogok dengan kisah menarik pun saya berjaya menolaknya. Saya lebih rela berhempas pulas di bilik gerakan yang tercinta. Huh.

Kebanyakan realiti tv di sini banyak terdiri daripada 'top show'.

Kalah astro..  
Namun saya amat bersyukur kerana atas didikan tarbiyah yang diterima di sekolah dan di rumah, dapat saya imbangkan bagi pemilihan cerita yang ingin ditonton di sini. Bukannya apa, terlalu banyak top show sehinggakan manusia dan makhluk ini bisa kamcing yang boleh membahayakan kesihatan mental mahupun fizikal. Lebih lagi hati.. *kuat ya wahai hati..

Antaranya, 'America's next Top Model'. Dapat juga saya lihat bagaimana mereka memperdagangkan tubuh mereka semata menggapai gelaran Top Model. Subhanallah kasihan saya lihat.

Ada juga, 'The biggest losser'. Ini antara program yang saya rasakan agak menarik. Peserta yang terdiri daripada pelbagai latar belakang mengalami masalah obesiti yang melampau. Jadinya mereka akan berusaha untuk menurunkan berat badan dengan bersenam sekaligus berlawan antara satu sama yang lain. Peserta yang paling kurang penurunan berat badan akan disingkirkan. Akhirnya kita dapat lihatlah bagaimana mereka kurus dan sihat diakhir program ^^.

Selain itu, 'master chef'', 'American Idol' itupun sudah ada di Malaysiakan. Yang lebih dahsyat, mereka mencari cinta melalui 'Top show'. Program 'The Love Machine' dan 'Love in the Wild'. 

Sayang seribu kali sayang. Mereka punya banyak wang tetapi diperjudikan untuk perkara kemaksiatan. Kerana apa?? kerana Hidayah Allah belum sampai kepada hati-hati mereka ini. Mereka tercari-cari kebergantungan kepada sesuatu perkara sehinggakan dengan realiti tv ini yang memberi kepuasan kepada mereka.

Saya rasa, mesti hafazan saya dah banyak hilang tengok realiti tv ini. Hendak murajaah seakan perlu mujahadah yang amat kuat. Fuh,  Sangat-sangat membahayakan. Mungkin bagi mereka tiada apa yang perlu dimalukan kerana bersosial itu adalah budaya mereka. Tetapi tidak sama sekali kepada ummat Islam. 

Jika di lihat pula keadaan Malaysia, sudah mula filem-filem yang mencontohi aksi barat. Cukup banyak sehingga tidak terbilang dijari. Kenapa jadi begitu ya?? Saya amat hairan...Apakah kerana faktor.... (fikir sendiri)

Namun kita tidak boleh terlalu 'extreme'. Perlu ada taktiknya. Dan saya amat yakin, tidak lama lagi Islam yang Gemilang bakal menapak kembali di bumi Allah ini. Usahkan mengharapkan yang lain, bahkan kita mula dengan diri kita sendiri.

Jadi, sokonglah realiti tv seperti 'Imam Muda', 'Mari mengaji', dan filem-filem yang yang membawa hati mencintai Allah. Insya-Allah dengan usaha yang sedikit itu apabila diiringi dengan keikhlasan, pasti dilimpahi barakah dan rahmatNya.

Jika anda berbakat dalam bidang media. Teruskan.. semoga andalah pejuang yang global mampu membawa Ummat Islam ke jalan kebenaran.. ^^

No comments: