Pages

Sunday, March 4

.Tahajjud.

Bismillah...


Imbas kembali saat mula kaki ini menjejaki bumi eropah ini, waktu siang berlalu dengan amat pantas. Waktu malam pula, Allah berikan lebih panjang untuk hambaNya beristirehat.

Saya bersyukur, hari ini dapat bangun lebih awal daripada biasa. Namun, hati tetap hampa kerana terlepas untuk melaksanakan tahjjud. Saya akui, saya qiam (bangun malam). Sekadar mata celik, tangan mencapai telefon bimbit dan mematikan alarm.

Benarlah firman Allah :
" Wahai orang yang berselimut (Muhammad)!. Bangunlah untuk solat pada malam hari, kecuali sebahagian kecil " al-muzammil :1-2

Memandangkan kini, subuh masuk pada jam 4 lebih pagi amat sukar untuk bangun bertahajjud. Saya masih dalam proses untuk mendapat kekuatan bangun bertahajjud yang telah hilang ini. Saya tidak seperti malaikat yang amat patuh kepada suruhan Allah. Kepatuhannya tidak dapat ditandingi oleh manusia. Hatta Rasulullah sendiri. Sebab kita punya nafsu yang sering mengganggu.

Beberapa hari lepas, saya mengadu kepada seorang sahabat saya. Saya berkata padanya, saya tidak seperti di asrama dahulu...

Bangun awal pagi, kejut sahabat lain untuk bertahajjud. Bukan pada waktu subuh tetapi sebelum subuh. Ada yang menyahut. Ada juga sekadar angin lalu sahaja. Benarlah firman Allah, bahawasanya sebahagian kecil sahaja yang kuat bermujahadah. Tetapi nikmatnya, hanya yang merasai kan mampu menghayati 'halawatul iman'.

Kenangan...
Yang membina tarbiyah jati diri. Rindu ^^

Walau apapun, saya tetap berusaha untuk bangun bertahajjud. Saya dan sahabat saya itu, kami sudah 'deal'. Target kami cuba untuk dapatkan 4 kali seminggu. Tinggal lima hari lagi saja, sebelum minggu hadapan. Semoga saya dapat capai target yang ditetapkan.

Kamu yang membaca cerita saya ni, sekadar baca sajakah? Tak terasa apa-apa dihati? Jom! sama-sama kita perbaiki diri. Usah malu untuk melakukan perubahan..  biarlah apapun orang mengata. Sedangkan kita ingin perhatian Allah buat kita. Betul tak??

Semoga hari ini lebih baik dari semalam... wahai orang yang ber IMAN !!

No comments: