Pages

Tuesday, February 28

.Barakah bumi Gaza.

Bismillah...

Apa yang anda mampu huraikan melalui gambar ini?.. sedih? kesian?
Kalau saya, cukup KAGUM! jeles..

Ini antara pengisian yang saya dapat dalam program daurah hari tu. Slot yang dikemudikan oleh Brother. Azim. Mantan Ketua di UK. Dalam banyak-banyak slot ini yang paling menyentuh hati saya. Jujur sebelum ini, saya tak berapa nak merasai dihati. Tapi kali ini memang tip..top..!

Penyampaiannya amat sederhana diselangi dengan slide gambar semasa Brother Azim mengikut rombongan Aqsa Syarif ke Gaza.

Ada masanya saya geli hati mendengar ceritanya.Tetapi diselitkan tarbiyah di gaza membuatkan hati ini bergetar mendengarnya.

Brother Azim mengatakan pada awalnya dia sangat excited bila diajak bagi menyertai rombongan ke Gaza. Kalau kita pun, pastinya akan mengatakan 'Ya!'. 4 hari sebelum pergi ke Gaza, dia mula memikirkan bahawa yang dia seakan menempah syahid untuk ke sana. Allahuakbar..

Risau juga hatinya. siapa yang tidak takutkan kematian. Sedangkan Allah telah berfirman didalam al-quran bahawa DIA akan menguji hambaNya dengan ketakutan. Tetapi bila diberi nasihat oleh para sahabat, mereka mengatakan " Pergilah, ini peluang!" Dengan hati yang berserah kepada Allah dia pergi jua.

Mereka berada di Gaza selama 4 hari. Betapa tarbiyah di Palestin amat berkesan mendidik anak pemuda di sana. Katanya lagi semasa melepasi sempadan Gaza, amat sukar. Ibarat kita rakyat Malaysia ingin merentasi Thailand tetapi perlu melalui imegresen pihak Singapura. Sungguh tidak adil! Zionis laknatullah!!

Kemudian semasa berada di sana, mulanya mereka singgah dahulu ke rumah Prime Minister Gaza. atas jemputan beliau sebagai menghormati tetamu ke negerinya. Hebatkan pemimpin sebegitu??

Rumahnya, flat sahaja. Tiada yang indah.  Terletak di tingkat atas sekali. Sekali pandang tak sangka rumah itu adalah tempat tinggal seorang pemimpin tertinggi. Di situ, mereka dilayan dengan penuh rasa aliran ukhwah. Tak lupa juga kata Brother Azim.. Isteri perdana menteri tersebut mengucapkan terima kasih khususnya buat sister di UK. Uhuk2.. ^^

Sambungnya lagi, dia kata tidak mahulah cerita pasal Gaza mengenai benda yang sedih2 saja. Asal Palestin sedih. Asal sedih saja Palestin. Kita cerita yang gembira2 saja.

Brother Azim juga ada menujukkan gambar jet yang berlegar di ruang udara. Tetapi jet itu tiada pemandunya. Siapa yang melepasi sempadan bila-bila masda saja boleh di bom. sama juga seperti kapal-kapal yang berada di sekitar lautan Gaza. Jarak 2 kilometer daripada pantai Gaza kelihatan kapal tentera zionis yang siap untuk melepaskan bom.

Mengenai anak kecil di sana pula, mereka amat beradab dan bersopan. Mereka ditarbiyah agar tidak meminta-minta. Malah cuba berusaha atas kudrat diri bagi memperoleh rezeki. Ada satu kisah yang diceritakan, pihak bantuan Aqsa Syarif telah menyediakan bbanyak mainan untuk diberi kepada anak-anak di situ. Setiap seorang memperoleh satu haiwan mainan.

Tibalah seorang budak lelaki, dia menerima haiwan arnab. Jelas di wajahnya agak kecewa. Hmm.. tak gentleman lah kalau budak lelaki main arnab.. ye dak?? Mungkin itu yang berkata di hatinya. Tetapi dia senyap tidak memberontak. Setelah semua sahabatnya memperoleh mainan, di akhir sesi dia bertemu dengan Brother Azim dan meminta izin untuk tukar haiwan arnab kepada harimau. MasyaAllah. Sungguh kagum. Agaknya kalu kita masa kecil dulu, dah main ambil je mainan di atas meja tu tanpa meminta izin... Kagummm.... ^^

Bumi Gaza juga sebenarnya dahulu adalah tempat pelancongan. Tapi kini masih juga menjadi tempat pelancongan. Dan Allah telah berfirfan bahawa bumi Palestin ini ada barakahnya..

Lembu di sana amat besar. Bila ditanya penduduk di situ, makanan apakah yang telah diberikan kepada lembu2 itu. Mereka hanya menjawab itu semua kerja Allah. Mereka tidak punya apa2. subhanallah keyakinan merekan sangat..sangat..lah saya tabik. Pendapatan daripada susu lembu itu, satu hari boleh dapat 75 liter. Banyakkan. Besar lembu itu juga paras ketinggian seorang lelaki Malaysia. Sangat besar.

Akhir sekali, Brother Azim mengatakan sebelum mereka berpisah, penduduk di sana mendoakan..
" Semoga kita nanti dapat bersama2 solat berjemaah di Masjidil Aqsa" 

Sungguh menyentuh hati saya dan membuatkan air mata saya mula bertakung. Kuatnya mereka..
Semoga Allah mengurniakanmu kejayaan SAHABAT...

No comments: