Pages

February 28, 2012

.Daurah di Manchester.

Bismillah...

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah kerana mengizinkan saya untuk mengikuti program tarbiyah ini. Terharu rasanya bila Allah mengabulkan doa yang sungguh saya minta daripadaNya dengan penuh pengharapan. Mungkin juga berkat doa para reader blog saya. Terima kasih ^^

Pada awalnya saya agak ragu-ragu juga untuk pergi. Takut menyusahkan Ummi Yatie dan Ayah Mi, tetapi setelah ummi iznkan saya pergi lega sikit hati ni. Program ni diadakan di Manchester. Dapat mesej daripada kak Arinah bertolak pukul 7 malam. Singgah sekejap di rumah anak dara! hehe. Siap belajar main gitar dengan kak Nani. Terkejut juga, sebabnya saya memang tak prepare apa-apa. Berbalas mesej pun melalui facebook saja.

Sukar untuk saya menceritakan tiap perjalanan yang dilalui. Terasa sangat indah. Rasa macam nak record saja  setiap detik. Kami menaiki kereta ke Manchester, malam jumaat. Sampai di masjid, jam 11 malam. Teruja juga rasanya, sebab saya sudah melepasi sempadan England! melihatkan sign board "Welcome to England". ngee~ ( jangan jeles ye abang, kak ngah tak pergi stadium pun!)

Betapa Allah mudahkan segalanya. Saya tak pernah buat benda pelik macam ni. Mana tidaknya berhubung dengan orang yang tidak dikenali. Main redah je asalkan dapat pergi program. Masa inilah yang baru dapat saya bertemu dengan kak adawiah, kak Arinah dan yang paling utama naqibah saya, kak Nusayba.

Selama 2 hari 2 malam, cukup bermakna untuk saya. Banyak ilmu yang saya dapat. Dan sebuah pengorbanan yang saya rasai, terpaksa tinggalkan majlis makan-makan di rumah kawan Ummi Yatie. T,T

.Tadhiyyah. ^^

Daurah kali ini, ramai juga yang datang. Ada yang daripada London, Brimingham, Dumfries, Aberdeen dan banyak lagilah. Seluruh UK. Berkumpul dengan matlamat yang sama yakni bagi memahami lebih mendalam tentang Islam.

Tajuk besar program ni, kesyumulan Islam. Iyalah, Islam ni bukan setakat beribadah je. Ia merangkumi segenap aspek kehidupan. 

" Udkhulu fi silmi kaafah " (al-baqarah: 208)

Sekiranya hendak memasuki Islam jangan ambil separuh-separuh. Hakikatnya semua hukum Allah dah tertakluk di dalam Al-quran. Saya mengingatkan diri saya juga. ^^

Dan di dalam surah Yusuf :101..

Nabi Yusuf berdoa " wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang2 soleh "

Betapa pentingnya kita mendekati orang yang soleh ini. Bukan bermakna kita meninggalkan terus mereka yang melakukan maksiat, tetapi kita melengkapi fitrah kita sebagai manusia yang amat mencintai kebaikan. Tak kisahlah rapat dengan pak Arab ke, Imam surau ataupun tok syeikh kat gerai kopi ke, asalkan yang boleh membawa kita mendekati Allah s.w.t . Hidup akan terasa lebih bereti dengan kesyumulan Islam ^^

Bila ada keyakinan dihati, tak payah cakap banyak pun tak apa. Orang akan dapat merasai nya melalui sentuhan amal yang dibuktikan. Setengah orang cakap macam tak cukup tape untuk di record tapi amalan?? 
Allahuakbar, saya menginsafi diri ini. saya juga dikalangan hambaNya yang banyak melakukan khilaf. 

Bezanya antara muslim dan mukmin pada amalnya. Muslim sekadar mengucap Syahadah. Mukmin dia turut mengamalkan segalanya mengikut syariat Allah s.w.t

Ya, kalau kita sayangkan Allah. Allah lebih menyayangi kita berkali-kali ganda lebih daripada apa yang kita jangkakan. DIA juga sudah berfirman kepada hambaNYA bahawa "Rahmat pengampunanku amat luas!" Allahuakbar...maaf ya Allah.

Kalau saya ditanya apa yang ingin saya minta daripadaNYA..
dua saja yang saya pohon. " Ampuni aku, dan terimalah amalanku!"

No comments: