Pages

Wednesday, February 22

.Edinburgh.

Bismillah...
bukan di Sydney, Australia ye..

Mengimbau kembali saat perjalanan kami ke Edinburgh. Saya, kak Fatin, Ayong dan Abang Sala. Sebelum ke Edinburgh kami singgah di SECC. Pemandangan jadi cantik pula hari itu. Memandangkan matahari tidak dibaluti awan. Agak silau. Tapi tetap sejuk dan lain macam sikit rasanya.

Sampai di Edinburgh, kereta di parkir di Masjid Edinburgh. Terasa sayu pula hati bila melihatkan masjid yang tersergam indah ini. Sepanjang sebulan saya di sini, inilah kali pertama saya menjejaki masjid.

Edinburgh Castle

Waktu kami sampai, waktu zohor belum masuk jadi kami ambil keputusan untuk jalan dulu ke Edinburgh castle. Saya tabik dengan ayong sebab dia sedang mengandung tujuh bulan. larat pula tu dia ke hulu ke hilir. gerenti baby yang lahir tu mesti kuat berjalan.

Detik berlalu dengan pantas, akhirnya masuk waktu zohor. Saya dan kak Fatin bercadang solat sahaja di situ. Tak perlu patah balik ke Masjid Edinburgh. Payah pula nanti nak naik ke atas. Yang tidak tahannya, di tandas tidak disediakan air panas. Menggigil kami menyimbah air ke anggota wuduk. sejuknya subhanallah..

Penjaga tandas tu tak benarkan kami membasuh kaki di situ. Terpaksalah ambil tisu yang dilalukan dengan air dan mengelap kaki. Memandangkan tandas di sini semuanya tidak disediakan air paip.

Saya dan kak Fatin solat di bahagian atas bukit park. Mungkin saja ada manusia yang memandang kami. Tapi tuntutan solat itu penting. idak peduli akan kata mereka kami meneruskan solat dengan penuh rasa kenikmatan. Ya, solat bukan hendak dipandang manusia. Hakikatnya kita ingin Tuhan kita yang memandang kita.

Dah pergi macam2 gerai di situ. macam2 jugalah yang dijual. Nak cari yang berharga RM 2... harapan. Takkan jumpa. £1 saja dah mencapai RM 5. jadi saya hanya beli fridge magnet dengan harga £3. Biasalah tempat pelancongan mestilah mahal.

Saat langit bertukar wajah, kami ke Calton Hill. Dapatlah dilihat bandar Edinburgh melalui pandangan atas. Sangat cantik dengan keadaan matahari yang mula membenamkan diri di dasar bumi. Hilang dipandangan mata.

Masa tu jugalah, handphone ini buat hal. Tak dapatlah untuk saya Snap!. agak murung juga waktu tu. Sebab sangat2 cantik. Bila di on kan phone.  Terpampar di skrin, 'SD card is not dtected'


Tidak mengapalah.. redha.

Solat maghrib, di Masjid edinburgh. nikmatnya tidak terkata. Tetapi angin sejuk semakin kuat terasa di sum2 tulang. Bibir juga sudah kering. Rintik-rintik hujan mula turun. Yang menariknya, seperti ada manik-manik kecil seperti pasir jatuh dan tidak meresap pada baju.

Snow??

bukan, tapi saya tak tahu namanya dalam english. tapi dikataan hujan batu. memang cantik. Kalau lebat sikit macam manik-manik jatuh dari langit. Tetapi alhamdulillah tidak besar, kalau tidak sakit bila terkena pada badan. Lama juga saya memerhatikan butir hujan pasir itu. Membuatkan bibir menguntum senyuman.

Dia kecil. Senang tergolek. Bila terkumpul dia menjadi besar. Dan kuat. " SINERGI"..
saya tekan dia. dia mula mencair. Sehinggalah kehadiran Abang Sala dengan Ayong.

Berangkat kami untuk pulang. Sebelum tu kami singgah Forth Bridge. Malangnya kurang jelas sebab waktu malam tak nampak. Melainkan bridge tu ada lampu. manusia perlu berdiri ditengah lautan memerlukkan tiang. Tapi allah menciptakan langit tak pula di cacakkan tiang pada bumi. Tak ramai yang berfikir kan? termasuk saya. Hamba yang hilaf ini seringkali tidak bersyukur atas nikmat kurniaan yang di berikan Allah.

No comments: