Pages

Wednesday, February 29

.Perubahan musim.

Bismillah..

sebelum

selepas

Berputarnya bumi pada paksinya
Berubah dari satu masa ke satu masa
Sungguh banyak masa yang diberikanNya
Masih lalai lagikah kamu wahai Ummat Rasulullah!

Puas sudah saya meronda di laman blog sahabat-sahabat saya. Dari satu cerita ke satu cerita. Semuanya mempunyai ibrah yang sangat bermakna. Ada juga yang penulisannya amat kering sekali. Kasihan, mungkin hamba itu ingin meluahkan kekosongan di hatinya.

Sempat juga saya membaca kembali tulisan saya sebelum ini. Saya jumpa sesuatu mengenai jiwa saya. PERUBAHAN. Bila mana saya tidak diberikan acuan tarbiyah, saya terkandas dari landasan fitrah. Sungguh.. amat pantas hati ini berbolak balik.

Suhu di luar sana semakin meningkat. Bermakna musim sejuk mula mengundurkan diri. Kini, musim yang amat 'romantik' bagi saya sudah mula memunculkan diri. Apakah diri saya juga sudah berbunga-bunga?? Ya, sangat berbunga yang dibajai oleh keimanan. Insya-Allah..

Kamu! takkan mampu tembusi hati saya. Hanya saya yang tahu apa yang terlintas di hati saya. Tetapi adakalanya saya sendiri tidak mampu menafsirkan tiap bait lintasan hati ini. Hanya Dia yang mengetahui segalanya. Cuma yang mendorong kita adalah misi dan visi yang ingin dicapai di akhirat kelak. 

Teman, hati-hati ya dengan keadaan kini. Terlalu banyak maksiat sekeliling yang boleh membutakan hatimu. Jangan diambil remeh kemungkaran yang berlaku. Imbas-imbas selalu jiwa dan dirimu. Adakah masih dijalanNya. Atau sudah hampir ke landasan yang tidak diredhaiNya. Yang putih tetap putih. Manakala hitam tetap hitam. Kejernihan putih jelas kelihatan walau setitik dakwat hitam.

Allah berfirman yang bermaksud:
" Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami daripada azab neraka. ": 201

Temanku harapan ummah
Jelaskan visi perjalanan
Agar kau berpijak di landasan kebenaran






No comments: