Pages

Tuesday, February 21

.Memasak.

Bismillah..
nasi goreng tuna. Nyum3~

Hati ini berasa sayu bila mengenangkan kak Fatin yang telah pulang ke London bagi menetap bersama kakaknya. Jika sebelum ini, saya celik mata. Kak Fatin berada di sisi. Kini, hanya Farhan. :)

Setelah lama tangan ini tidak MEMASAK. Hari ini saya disuruh memasak menggantikan kak Fatin. Dush! Tapi ianya bukan paksaan dari mereka. Kata mereka ingin merasa air tangan ku. Eceh.. saja jelah.

Waktu itu saya merasakan ada debaran di hati. Perut pula terasa memulas. Sebab apa??

Takut.

Alasan yang tidak munasabah. Hakikatnya memang itu yang terjadi. Tidak pula saya cakap pada mereka. Sekadar bersetuju dengan menganggukan kepala.

Keluar sahaja mereka dari perkarangan rumah, terus saya memasuki dapur dan memerhatikan barang-barang yang perlu disediakan. 

Okay, enough!

keputusannya, saya akan masak nasi goreng tuna!

'Eceh.. nasi goreng saja pun. Itu pun nak kecoh sampai tulis dalam blog..' kata mereka..

Campak! campak dan campak! alhamdulillah jadi *kot. Eheh.. inilah hasilnya. bukan main lama lagi masak. Al-maklumlah tangan dah keras. Menggigil nak masak takut lain pula jadinya.

Di sini, harapanlah nak beli lauk pauk di luar sana. Entah halal atau tidak. Makanan yang syubhah, pastinya dielakkan dari mengambilnya. Jadi, perlulah dimasak.

Rakan saya selalu fikir yang saya ni pandai memasak. Iyakah?? hakikatnya tidak. Saya masih berusaha ke arah itu. Masa inilah yang perlu kita rebut peluang. Betul tak?? Sebelum ini, saya hanya akan memasak bila di sekolah sahaja. Itupun selepas search di internet dan tanya Ummi satu persatu melalui telefon. Bila di rumah, Ummi yang menghidangkan tanpa memanggil kami adik beradik. Katanya, cuti sekolah, bukan selalu dapat memasakkan anaknya yang duduk di asrama ini. Heih.. Ummi, Ummi.

Adakala, orang melihat kita hebat.
Tetapi siapa kita untuk merasa hebat.
Sedangkan kita ini sekadar hamba kepada yang Maha Hebat,
Tetapi ingat!
kita perlu meyakini kita ini Ummat yang hebat.


No comments: