Pages

Saturday, February 18

.Budak.

Bismillah..

Kehadiran saya ke Scotland ini, bukannya saja-saja. Melancong sana sini. Tujuan utama ialah menjaga seorang 'budak'. Nama popularnya, baby sitter.

Semasa SPM, saya berkata pada Ummi yang bila cuti nanti saya nak jadi baby sitter. Tup! Tup! dapat call daripada Ayah Mi. Dia offer untuk jaga anak dia. Sambil-sambil mengajar iqra'.

 Hemm.. tengoklah tu. Bukan main banyak lagi permainan dia.
Kalau di sekolah dulu, biasalah bila nampak 'baby' ramai yang akan berkerumun.
Tetapi rupanya bukan mudah mendidik mereka ini.

Sudahlah Farhan ni cakap slank scottish. Pelat pula. Aduh.. ambil masa jugalah saya nak berkomunikasi dengannya. Robot jadi lobot. Bila saya cakap Batman sebutannyakan betmen. Siap dia betulkan lagi " Not Betmen.. is BatMan". Dush.. amik.

Teringat pula nasihat seorang junior semasa majlis buka puasa MPP tahun lepas.
" Dengan budak ni, kita tak boleh cakap JANGAN. tapi kita tunjuk jalan yang terbaik untuk dia. Dari situ dia belajar."

Dari situ saya mula memahami. Sya melihat mereka sangat pandai melayani kerenah kanak-kanak. Saya?? huhu. pandai tidurkan saja sebenarnya. Itu pun kalau baby dan budak yang baik.

Kadang-kadang pening juga nak cari jalan bagaimana nak tarik perhatian dia. Sudahlah english saya ni berbelit-belit. Arab tak apa juga. Ceh..

Lagi pula Farhan ini budak lelaki. Yang dia tahu bermain aksi ganas. Lawan2. Power Rangers! Superhero!. Aduh..lagilah. Tiap hri saya cuba memahaminya. Alhamdulillah saya semakin rapat dengan dia. ^^

Ada satu waktu ni saya rasa amat kelakar. Saya cuba mengelak daripada dia untuk bermain lawan-lawan. Bukan apa, nanti saya yang sakit. Jadi saya ajak dia main Buzz lightyer dengan Spiderman. Macam main anak patung.. Saya jadi kawan Buzz. Dia kawan Spiderman. Huhu. menajadi.. Tak sangka.

Bila saya ingin tidurkan dia..

" I want mama.."

" Okay, your mom will come.."

Tiba-tiba.. dia datang dekat mak dia, dan cakap

" Nobody want to 'popok' me.." Aiseh. Merajuk pula dengan saya. sebab tak tidurkan dia.

Saya pun ambil dia dan letak atas katil. Cuba tidurkan dia. Tapi tak tidur2. Saya dodoikan dan dia minta saya bacakan buku untuk dia. Akhirnya dia nak mak dia juga. Kelakarlah Farhan ni...

adakalanya, saya main game dengan dia. Budak zaman sekarang...

Tiap kali itu dia akan cakap..

" Play this. Let me show you okay.." Sebab dia tahu saya tak tahu main..

Saya selalu juga usap kepala dia berdoa agar suatu masa nanti dia menjadi pemuda yang memperjuangkan agama Allah.. Amin.

No comments: